Byta till nyare VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Byta till nyare VFR
Ärligt talat är det inget som talar för VFR 800 mot en Blackbird om man ska skjutsa, mja kanske att gen 6 går att få med ABS.
OM du tänker skjutsa mycket så skulle jag väl luta åt en 1200 (om pengar och smak stämmer), annars leta efter en BB med VFR-handtag monterade och prova.
OM du tänker skjutsa mycket så skulle jag väl luta åt en 1200 (om pengar och smak stämmer), annars leta efter en BB med VFR-handtag monterade och prova.
VFR -03
- Tobiasvnyberg
- Medlem
- Inlägg: 23
- Blev medlem: sön feb 15, 2015 11:27
- Ort: Trollhättan
Re: Byta till nyare VFR
Hej och tack för svaret Frippe
Har sänkt fotpinnarna så mkt det går på BBn men det har inte hjälpt mig det senaste.(fixade detta för några år sedan)
Åker ca 500 mil med passagerare och packning varje år.(minst)
Höja styret hjälper nog inte benen.... Är nog ålderskrämpor!!!!
VFR 800 skulle jag inhandla direkt om det bara var singel körning.
Tittat på VFR 1200, men har blivit avrådd pga nämnda saker som beskrivs i tidigare inlägg.
Vill gärna ha en sport touring hoj samt att den ska vara "snygg"
Kollat på BMW K1300 GT men den är svår att hitta.
MVH Tobias
Har sänkt fotpinnarna så mkt det går på BBn men det har inte hjälpt mig det senaste.(fixade detta för några år sedan)
Åker ca 500 mil med passagerare och packning varje år.(minst)
Höja styret hjälper nog inte benen.... Är nog ålderskrämpor!!!!
VFR 800 skulle jag inhandla direkt om det bara var singel körning.
Tittat på VFR 1200, men har blivit avrådd pga nämnda saker som beskrivs i tidigare inlägg.
Vill gärna ha en sport touring hoj samt att den ska vara "snygg"
Kollat på BMW K1300 GT men den är svår att hitta.
MVH Tobias
I mitt garage finns följande:
Honda XR 600 -92
Honda VFR 750 -90 såld & saknad!
Honda CBR 1100 XX -98 säljes
Yamaha XT 1200Z -11
Honda XR 600 -92
Honda VFR 750 -90 såld & saknad!
Honda CBR 1100 XX -98 säljes
Yamaha XT 1200Z -11
Re: Byta till nyare VFR
Detta är som att svära i kyrkan men kolla på BMW K 1200 S (inte gamla) eller 1300 S. Vet "gubbar" som kör både långt och fort på bana med den.
Jag tror att 1300 S är roligare än 1300 GT, har aldrig provat någon av dom bara den "gamla" 1200:an, tung....

Jag tror att 1300 S är roligare än 1300 GT, har aldrig provat någon av dom bara den "gamla" 1200:an, tung....
VFR -03
Re: Byta till nyare VFR
Glömde en sak, om du gillar Blackbirden men bara har problem med knävinkeln, så prova ett par justerbara fotpinnar liknande sådana här:
http://www.ebay.co.uk/itm/FOR-CBR-1100- ... 43e06e57b7
Jag har dom som är 25 mm, men finns upp till 40 mm. Jag har flyttat upp mina fotpinnar.
http://www.ebay.co.uk/itm/FOR-CBR-1100- ... 43e06e57b7
Jag har dom som är 25 mm, men finns upp till 40 mm. Jag har flyttat upp mina fotpinnar.
VFR -03
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta till nyare VFR
Och denna sidan är alltid lika informativ när man ska få en idé om knävinklar odyl.
http://cycle-ergo.com/
http://cycle-ergo.com/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta till nyare VFR
När jag använde Sorins länk http://cycle-ergo.com/
så var knävinkeln för mig en grad mindre på VFR 02-09 jämfört med en Blackbird.
Men det känns definitivt inte som det stämmer när man kör dom....
så var knävinkeln för mig en grad mindre på VFR 02-09 jämfört med en Blackbird.

Men det känns definitivt inte som det stämmer när man kör dom....
VFR -03
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta till nyare VFR
Sitter du på samma ställe på sadeln på VFR resp BB (bak/centrerat/fram)?Frippe skrev:När jag använde Sorins länk http://cycle-ergo.com/
så var knävinkeln för mig en grad mindre på VFR 02-09 jämfört med en Blackbird.![]()
Men det känns definitivt inte som det stämmer när man kör dom....
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta till nyare VFR
Jag gnider mig alltid mot tanken...adrian_vg skrev:Sitter du på samma ställe på sadeln på VFR resp BB (bak/centrerat/fram)?Frippe skrev:När jag använde Sorins länk http://cycle-ergo.com/
så var knävinkeln för mig en grad mindre på VFR 02-09 jämfört med en Blackbird.![]()
Men det känns definitivt inte som det stämmer när man kör dom....

Ja, jag tror jag sitter likadant, brukar inte tänka på det när jag kör en hoj. Hoppar upp och sätter mig bekvämt.
VFR -03
Re: Byta till nyare VFR
Jag har haft gen 6 tidigare och kör nu gen 5, visst var det nice med v-tech och utseendemässigt är 6:an många steg vackrare i mina ögon, men fan vet om jag inte gillar motorn bättre på 5:an. Min -98:a är 17 år gammal nu och klockar mot 8000 mil men den är riktigt rolig att köra.
Jag har kört till Tyskland i två omgångar med en kompis som har en Super Blackbird. Ena vändan körde vi 120 mil på hemvägen med endast mat och tankuppehåll (plus färja Puttgarden/Rödby) Med fotpinnarna sänkta 2,5 cm hade jag märkligt nog inga som helst problem med kroppen. BB:n har ju som sagt lite mer pulver och jag tycker den upplevs större på många sätt, VFR:en vill varvas lite mer och känns mer lätthanterlig/smidig. Vid aktiv körning så är det ingen av hojarna som har utmärkt sig mer än den andra. Båda har hängt med bra.
Jag älskar det estetiska med motorcyklar, jag är helt torsk på de moderna linjerna på VFR gen 6, särskilt 06:an och framåt. Den hade varit grym att glida in med vid korvmojen. Men jag är väldigt tveksam till om den är tre-fyra gånger roligare att äga/köra sett till prisbilden. Eller om en gen 7 är sex gånger roligare. Eller om en K1300S (som jag för övrigt tycker är grym) är nio gånger roligare. Jag måste säga att en gen 5 hänger med bra både motor- och utseendemässigt för att ha så många år på nacken.
Är pengar inget problem så skulle jag ändå satsa på en VFR gen 5 och sedan göra ett allvarligt försök att rädda världen med resten av stålarna
Jag har kört till Tyskland i två omgångar med en kompis som har en Super Blackbird. Ena vändan körde vi 120 mil på hemvägen med endast mat och tankuppehåll (plus färja Puttgarden/Rödby) Med fotpinnarna sänkta 2,5 cm hade jag märkligt nog inga som helst problem med kroppen. BB:n har ju som sagt lite mer pulver och jag tycker den upplevs större på många sätt, VFR:en vill varvas lite mer och känns mer lätthanterlig/smidig. Vid aktiv körning så är det ingen av hojarna som har utmärkt sig mer än den andra. Båda har hängt med bra.
Jag älskar det estetiska med motorcyklar, jag är helt torsk på de moderna linjerna på VFR gen 6, särskilt 06:an och framåt. Den hade varit grym att glida in med vid korvmojen. Men jag är väldigt tveksam till om den är tre-fyra gånger roligare att äga/köra sett till prisbilden. Eller om en gen 7 är sex gånger roligare. Eller om en K1300S (som jag för övrigt tycker är grym) är nio gånger roligare. Jag måste säga att en gen 5 hänger med bra både motor- och utseendemässigt för att ha så många år på nacken.
Är pengar inget problem så skulle jag ändå satsa på en VFR gen 5 och sedan göra ett allvarligt försök att rädda världen med resten av stålarna

Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta till nyare VFR
Bra skrivet!Rydh skrev:Är pengar inget problem så skulle jag ändå satsa på en VFR gen 5 och sedan göra ett allvarligt försök att rädda världen med resten av stålarna

Kuggdrivna kammar för en bättre värld att leva i!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta till nyare VFR
Tycker att jag känner igen den hojen!?loke67 skrev:Haloj är på gång att byta till nyare hoj, vad rekommenderar ni som provat, generation 5 eller 6?
Det står mellan ny VFR eller en Blackbird![]()

Honda VFR800A -07
Yamaha Dragstar 1100 -04
Yamaha YZF R1 -01
Honda VFR750F -89 (såld)
BMW F800R -11 (såld)
BMW RnineT -16 (såld)
BMW RnineT -15 (såld)
Honda CB750C -82 (såld)
Yamaha MT-01 -05 (såld)
Suzuki GSX 750 EF -84 (såld)
Yamaha Dragstar 1100 -04
Yamaha YZF R1 -01
Honda VFR750F -89 (såld)
BMW F800R -11 (såld)
BMW RnineT -16 (såld)
BMW RnineT -15 (såld)
Honda CB750C -82 (såld)
Yamaha MT-01 -05 (såld)
Suzuki GSX 750 EF -84 (såld)
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta till nyare VFR
Nu ska jag som superinbiten V4-åkare (iofs VF utan R, men ändå) svära rejält i kyrkan.Frippe skrev:Detta är som att svära i kyrkan men kolla på BMW K 1200 S (inte gamla) eller 1300 S. Vet "gubbar" som kör både långt och fort på bana med den.
Faktum är att om jag skulle byta hoj (troligen inte bl.a. beroende på diverse olika omständigheter) så har mitt val stått emellan VFR1200 och K1300S och faktum efter att ha granskat de tu en längre tid så skulle nog den sistnämnda vinna på bl.a. körställning, meckvänlighet mm. Jag har ju sett att t.ex. riva kåpan som är någon slags mekanobyggsats på VFR1200 är ingen lek.
Ja just, på tal om det så ska det väl tilläggas att jag meckar och gör all service själv för då vet jag att det blir ordentligt gjort.
Instämmer. Gamla 1200:n heter f.ö. "RS" och även om GalneDansken på SMC har bevisat att det går att åka fort med en sån också så skulle jag nog välja 1100RS om valet stod mellan någon av flygande-tegelstensmodellerna vilka jag inte är så där överkär i några av modellerna, från gamla K100 till K1200.Jag tror att 1300 S är roligare än 1300 GT, har aldrig provat någon av dom bara den "gamla" 1200:an, tung....
Har en polare som kör en gammal K75:a. Fin ok, men nej tack.
Hade inte pengar varit ett problem så hade jag nog satsat på en Arial Ace http://www.arielmotor.co.uk/ace åså hade jag fixat nån ball kåpa till den.Rydh skrev:Är pengar inget problem så skulle jag ändå satsa på en VFR gen 5 och sedan göra ett allvarligt försök att rädda världen med resten av stålarna
Med K1200/1300S får man både och, alltså både kedje- och kuggdrivna kammar samtidigtadrian_vg skrev:Kuggdrivna kammar för en bättre värld att leva i!

Kedjan driver ena kammen (kommer inte ihåg om det var in- eller ex-kammen) och den andra drivs med kugg från den första. Det ger den intressanta och like udda egenheten att kammarna roterar åt varsitt hål. Men det har ju ingen praktisk betydelse.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Byta till nyare VFR
Japp det ser ut som du fått tag i min gamla, kul att hon är på "hjulen" var riktigt nöjd med den hojen. Letar ny VFR 88-89 inför vintern, behöver nått att skruva med då Blackbirden redan är i toppskickCfaspen skrev:Tycker att jag känner igen den hojen!?loke67 skrev:Haloj är på gång att byta till nyare hoj, vad rekommenderar ni som provat, generation 5 eller 6?
Det står mellan ny VFR eller en Blackbird![]()

Re: Byta till nyare VFR
Nu är den fixad och helt ok igen med lite nya delar, pendlar till jobbet med den och den går felfritt!
Nyservad, justerade förgasare monterat snabbladdare! Blev helt såld på V4 så jag gick och köpte mig en VFR800 -07 också. Tänkte sälja "din" till våren...hör av dig om du är sugen! 


Honda VFR800A -07
Yamaha Dragstar 1100 -04
Yamaha YZF R1 -01
Honda VFR750F -89 (såld)
BMW F800R -11 (såld)
BMW RnineT -16 (såld)
BMW RnineT -15 (såld)
Honda CB750C -82 (såld)
Yamaha MT-01 -05 (såld)
Suzuki GSX 750 EF -84 (såld)
Yamaha Dragstar 1100 -04
Yamaha YZF R1 -01
Honda VFR750F -89 (såld)
BMW F800R -11 (såld)
BMW RnineT -16 (såld)
BMW RnineT -15 (såld)
Honda CB750C -82 (såld)
Yamaha MT-01 -05 (såld)
Suzuki GSX 750 EF -84 (såld)
Re: Byta till nyare VFR
Gammalt inlägg, men... "snäv"?Tobiasvnyberg skrev:Hej
Jag bytte själv upp mig från VFR 750 -90 till Blackbirden för några år sedan.
........
"Det negativa är att körställningen är lite snäv för mig efter ca 4500mil"
( Ska läggas ut på blocket snart = säljas pga av denna anledning)
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*