prose skrev:Kollade Svedea och även de vill ha drygt 8000 papp för hel med endast mig som förare och SMC-rabatt icke avställningsbart.
38 bast för en VFR800 98. Nästan värt fortsätta smiska R6.
Jag tycker 8 papp för en VFR låter väldigt blodigt, även Råttis 4500 är i blodigaste lagen, inte minst med tanke på att M@rtini pröjsar betydligt mindre för sin 1200.
Ni får ringa runt och spela ut försäkringsbolagen mot varandra. Compriser är bara första steget att gå och den lilla tiden det tar att ringa kan betala sig mångfalt.
Jag gjorde så men bilen. Jag hade Moderna som började höja priset allt mer. Så jag ringde först Compriser, samtidigt ringde jag själv runt och hittade Netviq som tydligen är/var (jag vet inte om det finns kvar) ägt av Moderna som ett Internet-bolag. Jag var på vippen att ta det, men då ringde Compriser tillbaka och hade fixat ett bättre pris hos Vardia, så det blev det.
1-2 år senare ringer Moderna och vill ha tillbaka mig som kund och erbjuder ett pris som är ännu bättre. Skicka en offert, sa jag och ringde Vardia och frågade om dom kunde matcha det priset, och det kunde dom. Så f.n. pröjsar jag ca. 3400 helår halv för en liten sportbil med nära 200 hk

Det tycker jag är helt acceptabelt.
Med det här exemplet ville jag bara påtala att det kan vara värt att lägga ner lite jobb på att ringa runt och vara lite gåpåig mot bolagen. Så slutsatsen är:
runka i motvind, nä fy på dig Robban
1. Lite rundringning, förhandling och kanske även nämna andras försäkringskostnader för motsvarande hojar.
2. Om du har hojen kvar i två år så kan jag trösta dig med att den kommer att åka ner till ca. 1700 för hel/hel när den blir 20 år gammal och klassiker.
adrian_vg skrev:Varför vill du ha helförsäkring för en snart tjugo år gammal VFR?
Inte kritisk på något sätt över ditt val, är bara nyfiken på tänket.
Min hoj (av ett österrikiskt fabrikat som inte ska nämnas på detta forum) från 2012 har jag halvförsäkring på.
Tycker att prishoppet (ca 50 %) på premien från halv till hel är ganska omotiverat. Premien sjunker inte nämnvärt om man höjer självrisken till max...

Nja, jag har helförsäkring på en 30 år gammal hoj, å andra sidan kostar den bara 620 kr/år.