Huvudstrålkastare kontra tändningsläge
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Gunnel Wikholm
- Medlem
Huvudstrålkastare kontra tändningsläge
På Hustruns VFR 800 (2003) så tänds all belysning när man slår på tändningen, det finns inte någon strömställare på höger hantag för Ingen belysning/parkeringslyse/halvlyse.
Är detta det normala på den årsmodellen ? eller beror det på att hojen är en englandsimport ?
Min (Per) tidigare erfarenhet från Blackbirden är att US modellerna har denna funktion (allt på med tändningen), medans Europamodellerna har trelägesbrytare för lyset.
Är detta det normala på den årsmodellen ? eller beror det på att hojen är en englandsimport ?
Min (Per) tidigare erfarenhet från Blackbirden är att US modellerna har denna funktion (allt på med tändningen), medans Europamodellerna har trelägesbrytare för lyset.
Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge
Det var lattjo, men tydligen så lär det finnas en mc modell som kallas "U-type" (fömodligen att hänvisa till "USA" modell) och på dom så verkar det inte finnas en ljusomkopplare. http://mybikemanuals.com/honda/honda-vf-owners-manuals/# Knalla in på manualen för eran knarr så står det där.
Varför dom/det är ordnat på ett dylikt sätt, vete fåglarna. Det kan bero på att jänkarna har en tendens att vara "lite" lata och inte alltid dom "vassaste knivarna i lådan", så många knappar och reglage kan bli en överlastning i hypofysen för dom.
Varför dom/det är ordnat på ett dylikt sätt, vete fåglarna. Det kan bero på att jänkarna har en tendens att vara "lite" lata och inte alltid dom "vassaste knivarna i lådan", så många knappar och reglage kan bli en överlastning i hypofysen för dom.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
På min gamla 2006(såld) var det lysen gick på med tändningen och likaså med min 2015 sedan var hel/halvljus på vänster handtag
- Gunnel Wikholm
- Medlem
Enligt Haynes el scheman så försvann ljuskopplaren ( av/parkering/halvlyse) från höger handtag år 2003 (VFR800-3).
Men det har ju hänt att dom också har fel ibland så det var därför jag (Per den persoliga mekanikern) frågade.
Har tidigare hört att detta med att all belysning ska på med tändningen är lagstiftning i några delstater i USA.
Men det har ju hänt att dom också har fel ibland så det var därför jag (Per den persoliga mekanikern) frågade.
Har tidigare hört att detta med att all belysning ska på med tändningen är lagstiftning i några delstater i USA.
så gott som de flesta motorcyklar från den årsmodellen o framåt kan man inte stänga av ljuset på knapp.Gunnel Wikholm skrev:Enligt Haynes el scheman så försvann ljuskopplaren ( av/parkering/halvlyse) från höger handtag år 2003 (VFR800-3).
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Min senaste VFR800-'00 hade en treläges-omkopplare för lyset. Det var en Italien-import.Gunnel Wikholm skrev:På Hustruns VFR 800 (2003) så tänds all belysning när man slår på tändningen, det finns inte någon strömställare på höger hantag för Ingen belysning/parkeringslyse/halvlyse.
Min nuvarande icke-VFR från 2008 har ingen sån omställare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
På min 02 finns lysnappen iallafall..
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Faktum är att min gamla -85:a heller inte hade någon ljusknapp på höger sida så allt lös hela tiden inklusive de främre blinkersena som var standard i Staterna på den tiden.
Positionslyset i blinkersena (orange ljus framåt) fick jag koppla ur vid besiktning eftersom den svenska bilprovningen inte gillar de amerikanska reglerna, men det var bara att dra ur två sladdar. Men jag gillade ändå inte konstruktionen eftersom jag själv vill kunna bestämma när lyset ska vara på och av.
Så jag undersökte funktionen och det visade sig att brun/vit sladd (grundljus för parkering, mätare och bakljus) bara var loopad i kontaktstycket för omkopplaren på höger sida och svart/vit sladd (matar hel/halvljus omkopplaren på höger sida - inte helt 100 på färgen där, men nästan) gick över startknappens yttre läge så att ljuset slocknade när man tryckte på den.
Lösningen var att byta höger omkopplare till en europeisk modell av VF750C -84-85 som passade direkt och saken var klar.
Jag kan mycket väl tänka mig att VFR har en liknande konstruktion, så om man vill slippa direktlyse så handlar det bara om att hitta en omkopplare till samma eller liknande modell och byta. Kolla bara att antalet stift i, och formen på kontaktstycket stämmer. Färgerna som jag har nämnt är Honda standard som dom använder fortfarande.
Bara som lite kan-vá-bra-å-veta-kuriosa utöver färgerna jag har nämnt:
Halvljus = Vit.
Helljus = Blå.
Blinkers höger/vänster = Ljusblå/Orange (kommer aldrig ihåg vilken som är vilken men det ger sig rätt snabbt).
Röd = Direktström utan tändning.
Svart = Direktström över tändning.
Positionslyset i blinkersena (orange ljus framåt) fick jag koppla ur vid besiktning eftersom den svenska bilprovningen inte gillar de amerikanska reglerna, men det var bara att dra ur två sladdar. Men jag gillade ändå inte konstruktionen eftersom jag själv vill kunna bestämma när lyset ska vara på och av.
Så jag undersökte funktionen och det visade sig att brun/vit sladd (grundljus för parkering, mätare och bakljus) bara var loopad i kontaktstycket för omkopplaren på höger sida och svart/vit sladd (matar hel/halvljus omkopplaren på höger sida - inte helt 100 på färgen där, men nästan) gick över startknappens yttre läge så att ljuset slocknade när man tryckte på den.
Lösningen var att byta höger omkopplare till en europeisk modell av VF750C -84-85 som passade direkt och saken var klar.
Jag kan mycket väl tänka mig att VFR har en liknande konstruktion, så om man vill slippa direktlyse så handlar det bara om att hitta en omkopplare till samma eller liknande modell och byta. Kolla bara att antalet stift i, och formen på kontaktstycket stämmer. Färgerna som jag har nämnt är Honda standard som dom använder fortfarande.
Bara som lite kan-vá-bra-å-veta-kuriosa utöver färgerna jag har nämnt:
Halvljus = Vit.
Helljus = Blå.
Blinkers höger/vänster = Ljusblå/Orange (kommer aldrig ihåg vilken som är vilken men det ger sig rätt snabbt).
Röd = Direktström utan tändning.
Svart = Direktström över tändning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Min 02 har också omkopplare..............men "knappen" är numera borta så jag har ställt den i Hel/Halvljusläge....
VFR 800 - 02 LIVERPOOLRÖD o VIT
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD