När kom DualCBS-bromsarna?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
När kom DualCBS-bromsarna?
Hej på er. Jag funderar att skaffa mig en VFR men undrar när kom kombi bromsarna på dom, och är dom bra?
Det är svårt att misslyckas när man är händig! 
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: När kom DualCBS-bromsarna?
Kom med första modellen av VFR800, dvs from årsmodell 1998.
De är bra, men känslan är något diffus pga mycket mekaniskt spel.
Tänk på dem som en sorts fattigmans ABS.
Det är mycket svårt att få Dual-CBS att låsa, annat än vid svår provokation.
För all normal körning är idén med länkade bromsar generellt bra. Utförandet skiljer dock en del mellan märkena.
Vill inte uttala mig om vems som är bäst, eftersom VFR:ens variant är den enda jag testat - förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.
Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen.
De är bra, men känslan är något diffus pga mycket mekaniskt spel.
Tänk på dem som en sorts fattigmans ABS.
Det är mycket svårt att få Dual-CBS att låsa, annat än vid svår provokation.
För all normal körning är idén med länkade bromsar generellt bra. Utförandet skiljer dock en del mellan märkena.
Vill inte uttala mig om vems som är bäst, eftersom VFR:ens variant är den enda jag testat - förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.
Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: När kom DualCBS-bromsarna?
Okey! Då letar vi 800 då!adrian_vg skrev:Kom med första modellen av VFR800, dvs from årsmodell 1998.
De är bra, men känslan är något diffus pga mycket mekaniskt spel.
Tänk på dem som en sorts fattigmans ABS.
Det är mycket svårt att få Dual-CBS att låsa, annat än vid svår provokation.
För all normal körning är idén med länkade bromsar generellt bra. Utförandet skiljer dock en del mellan märkena.
Vill inte uttala mig om vems som är bäst, eftersom VFR:ens variant är den enda jag testat - förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.
Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen.

Det är svårt att misslyckas när man är händig! 
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: När kom DualCBS-bromsarna?
Därmed inte sagt att äldre modeller suger.
D-CBS medför också att luftningen blir ett litet personligt helvete och något man gärna lämnar ut till verkstad för fix.
D-CBS medför också att luftningen blir ett litet personligt helvete och något man gärna lämnar ut till verkstad för fix.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: När kom DualCBS-bromsarna?
Ja den bonusen "slipper" man på Moto-Guzzi som har fotbromsen kopplad till ena skivan fram och handbromsen till den andra. Det brukade leda till att äldre Guzzis brukade ha en blank och en rostig framskiva (gjutjärn) och att Guzzi-åkare fick lära om/tillbaka bromstekniken när dom bytte till nåt annat märke.adrian_vg skrev:förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.
Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen.
Blyvingen hade nån variant på det också före CBS.
Det är faktiskt lite av en nackdel med både kombibromsar och ABS. De förstnämnda leder till förslappad bromsteknik och det sistnämnda (speciellt på bil) leder till att dagens unga förare inte vet vad pumpbromsning på halt väglag innebär. Lägger ABS:en av så kommer dom kana in i nåt med låsta hjul https://www.youtube.com/watch?v=OWMLjJk1BWg

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

