Att få sin hojj skadad

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

Att få sin hojj skadad

#1 Inlägg av elias »

Så... då har vredet börjat lägga sig. Ska snart ner till hojjen och se om jag inte kan fixa låset till hojjen.

Tydligen var det några riktiga klåpare. Ser ut som om de har försökt köra ner en skruvmejsel för att kunna vrida upp tändningslåset... vilket inte lyckats. Det ser mer ut som de vart fulla när de gjort det för de har inte kommit ner så djupt.

De har även försökt att sparka bort skivbromslåset... vilket kanske säger en del.

Polisanmälan ger väl inte mer än att statistiken förändras något och att någon får ett halvtaskigt statligt avlönat telefonistjobb på 114 14.

Självrisken var 5 000:- så det är inte att tänka på, ska i samma veva ställa ner den till halvförsäkrad.

Ringer runt till lite olika MC-verkstäder och demonteringar för att hitta ett nytt lås.. orginal verkar vara det enda. Priserna för ett helt kit ligger på ungefär 2500:- Jävligt tråkiga pengar när man inte själv vållat skadan...

Imorgon beställer jag ett lås från samsmotor i Karlstad, 1200:- för bara tändlåset.. sen blir det att kolla i servicemanualen hur man byter det.
Någon som har tips? Mycket välkommet!
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#2 Inlägg av elias »

Bild

Urrensat nyckelhål...

Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#3 Inlägg av kennet »

Tråkigt att vissa inte kan se skillnad på mitt och ditt :evil: Har du provat att ringa mc-skrotarna häromkring :?: För då kanske du kan få ett komplett 3x lås med en nyckel .Jag är själv rädd att det ska hända något då garageporten är lätt att rycka upp fast jag har larm + bygellås och styrlås :roll:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#4 Inlägg av elias »

Det var ingen som hade något set tyvärr... Bara nytt. Nåja, det går att köra med den nu iaf. Tyvärr ligger nya däck (speciellt bakdäck) längre upp på listan av mc-prylar. Nu kan jag iaf köra med den även om låset ser skräp ut.
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015

#5 Inlägg av Frippe »

Ta och kolla med Trafikförsäkringsföreningen innan du lägger ut pengar. De kan ev stå för kostnaden för parkeringsskador. Borde fungera för MC med.

Har inte läst speciellt på länken men du kan ju ta en titt om du får tid.

http://www.tff.se/

Hoppas det löser sig.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#6 Inlägg av Göingen »

Lider med dig, Elias. Det finns inte ord för de känslor som brusar upp inom en då någon klåpare fördärvar ens ögonsten. Jag har varit ute för liknande tilltag, men då drabbades min hoj av "joyride" av tjuven.

Om låset funkar trots att det ser ut som det gör, kanske det räcker med att byta täckbrickan. Den kan väl ändå inte kosta flera 1000-lappar.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#7 Inlägg av elias »

Kan man köpa sånna delar löst? Värt att ta reda på isf. Dock verkar det som att de inte är så sugna på att sälja smådelar..
Bild

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012

#8 Inlägg av Hulk »

F_n va tråkigt. Någon har varit inne på min tomt & lyft på överdraget till min hoj & satt en repa på bilen .. inte så kul :x vad jag kan se har de inte gjort någonting med hojen & repan på bilen var bak & bara på plast "phu" .. men f_n så tråkigt!

Lås med nycklar brukar dyka upp på ebay lite då & då när de säljer en hel hoj i delar, så du kan ju hålla utkik där. Jag kollar lite i UK & DE lite då & då men nu finns det bara till modellen innan "vår", 90-93.

Honda VFR 750 lock set with key VFR750 i England.
VFR 750 RC36 Schlachtung Schlossatz incl.2 Schlüsse i Tyskland.
VFR750-95

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#9 Inlägg av Göingen »

elias skrev:Kan man köpa sånna delar löst? Värt att ta reda på isf. Dock verkar det som att de inte är så sugna på att sälja smådelar..
Jag vet inte, men det kan ju vara värt ett försök. Helt orimligt verkar det inte vara. Du är säkert inte den första som är i behov av en dylik.

Skriv svar