så här då:adrian_vg skrev:"This video is private".
https://www.youtube.com/watch?v=0e1Llijlr2c
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bättre!DanKvi87 skrev:så här då:adrian_vg skrev:"This video is private".
Ursäkta min okunniga fråga, men 3-4 cm vart då? Är det mitt på kedjan eller ute vid drevet?adrian_vg skrev:Ska vara 3-4 cm på en VFR.
På en offroadhoj kan det få vara 5-6 cm.
Jasså!? För spänd? Jag som kände att jag var nånting på spåren och kunde härleda en slak kedja. Då vet jag inte alls vad som spökaradrian_vg skrev:Bättre!DanKvi87 skrev:så här då:adrian_vg skrev:"This video is private".
Tycker spontant den ser lite för spänd ut.
Hur låter motorn när du kör i långa gupp?
Tycker snarare för slak i början av videon och för spänd i slutet.adrian_vg skrev:Tycker spontant den ser lite för spänd ut.
(redigerat) Både och. Ta tag i kedjan mitt under svingen med två fingrar och dra uppåt och neråt. Sen vid bakdrevet, ta tag med två fingrar runt kedjan längst bak på drevet och dra hårt rakt bakåt.DanKvi87 skrev:Ursäkta min okunniga fråga, men 3-4 cm vart då? Är det mitt på kedjan eller ute vid drevet?adrian_vg skrev:Ska vara 3-4 cm på en VFR.
Tyrannosaurus skrev:Tycker snarare för slak i början att videon och för spänd i slutet.adrian_vg skrev:Tycker spontant den ser lite för spänd ut.
Mitt på under svingen. Ta tag istället med två fingrar och dra uppåt och neråt. Samma sak vid bakdrevet, ta tag runt och dra hårt rakt bakåt.DanKvi87 skrev:Ursäkta min okunniga fråga, men 3-4 cm vart då? Är det mitt på kedjan eller ute vid drevet?adrian_vg skrev:Ska vara 3-4 cm på en VFR.
Du blir skitig när du gör det, men det ingår i kedjehojar
Mitten.DanKvi87 skrev:Ursäkta min okunniga fråga, men 3-4 cm vart då? Är det mitt på kedjan eller ute vid drevet?adrian_vg skrev:Ska vara 3-4 cm på en VFR.
Fick du det sagt också.Tyrannosaurus skrev:...det ingår i kedjehojar
Nej, den kan vara olika spänd beroende på olika ställen på kedjan (alltså när du snurrar på hjulet) vilket tyder på att den är sliten. En ny kedja är jämnspänd hela varvet runt.DanKvi87 skrev:Men när den är slak i början, är inte det en antydan att den är allmänt slak, eller handlar det snarare om en sliten kedja? Jag funderar på om jag ska sätta på nån ljudanordning nertill för att ni ska få höra detta ljud, och kanske kan avgöra vad som låter.
Framdrevet sitter aldrig helt stumt och transmissionsglapp ingår också i kedjehojaradrian_vg skrev:Edit: Såg du Conseals tråd för en tid sedan, om klonk från bakre delen av hojen?
Jag vill minnas att det berodde på att framdrevet glappade lite i sidled. Han bytte hela drivpaketet (det var ändå ganska slitet) och klonket försvann.
På min hoj klonkar det en del också, men jag tillför det till transmissionsglapp (känns mest vid avslag).
Mitt drevpaket bör bytas ut i en snar framtid. Tänker att det håller säsongen ut iaf...
Just såadrian_vg skrev:Fick du det sagt också.Tyrannosaurus skrev:...det ingår i kedjehojar
Mer eller mindre, såklart. I mitt fall mer.Tyrannosaurus skrev:Framdrevet sitter aldrig helt stumt och transmissionsglapp ingår också i kedjehojar![]()