VFR800 vs CBR1100 XX?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

VFR800 vs CBR1100 XX?

#1 Inlägg av Andersson »

Vad säger ni.
Ris och ros om dem båda vore fint.
Hojen såld

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

Jag har tänkt provköra en på Bike... om den finns kvar när jag har ledigt. Men klart, det vore roligare om någon med lite mer erfarenhet skrev.. :)
Bild

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

Jag har båda i garaget!!!

#3 Inlägg av Silverbitch »

Min sambo kör Blackbird så det var lustigt att just denna fråga kom upp.

Jag har inte kört Blackbirden men min sambo har kört min viffer.

Ska fråga....

...han summerade såhär:

VFR 800 -01
Extremt lättkörd, behöver dock komma över 5000rpm innan det börjar hända något, kommer man över 6000rpm så låter den riktigt fint. Annars en väldigt rolig hoj att köra!

CBR 1100 XX -03
Lättkört "autobahn-lok", bra touring-hoj med sportprestanda. Du sitter lika skönt på den i 50 km/h som 150 km/h. Vid 3000rpm kommer den rätt gött, men vid 6000rpm då händer det grejjer...

************************************************************

Jag kan väl också tillägga att han är lite sugen på att hänga med om vi ska ut och köra någon gång....(om han får)...

Har ni fler frågor så kan jag alltid fråga hans polare som har kört VFR i alla år men nu gått över till Blackbird.....han kallar den "Löövemachine"
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#4 Inlägg av Andersson »

Det jag funderar mest på är storleken, CBR:en är väl en bit större än VFR:en, är det nått man märker nått av när man kör den?, alltså är den lika smidig som VFR:en eller inte?
Om man ska uta och åka på riktigt kurviga och roliga landsvägar vilken är då att föredra?
Hojen såld

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#5 Inlägg av elias »

Precis, efter att ha åkt väg 134 och njutit av bara fanken är jag sugen på att veta vad de där extra hästkrafterna och några kilo till ger.

Största fördelen annars är nog när man åker två. Då tycker jag att min 750 är lite trött.

Upp till 180 km/h funkar viffern bra, men sen tycker jag att den börjar bli lite orolig.
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#6 Inlägg av apex »

Orolig? Har du nåt glapp, nånstans?

Fast det är klart, sportstuket gör den väl nervösare än ett autobahnlok.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#7 Inlägg av elias »

Orolig var kanske fel uttryck. Jag tycker att den börjar vibrera tillskillnad från hur fint den går upp till tidigare nämnda hastighet.
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Uppgradera till en 800 ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#9 Inlägg av elias »

OT: Just nu vill jag bara vårda min MC ömt efter att någon klåfingrig fanskapshorjävel vart och försökt sno den.....
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#10 Inlägg av Frippe »

Okey, jag har syndat :oops:

Jag har haft en CBR 1100 XX och har nu bytt "ner" mig till en VFR -98. 8) Det bästa "nerbyte" som jag gjort

Det enda som jag eventuellt kan sakna är draget i Blackbirden, otroligt.
Jag gick från en Yamaha YZF 750 R till Blackbirden och då var det mycke lättare att köra överlag.
VFR:en tycker jag känns lite kortare över tanken och man sitter lite mer upp. När det gäller kurviga vägar tycker jag att båda är lika lättkörda men, har du lagt ner Blackbirden så ligger den stadigt och vill du ändra linjen får du arbeta lite, medan VFR:en är mer lättsvängd.
Om man kör de vid olika tillfällen kommer man inte reagera speciellt mycke på skillnaden när du kör aktivt, men om du kommer byta cykel under en tur känner du att när du kört Blackbirden och går till VFR:en känns det som om cykeln svänger för mycke. Gör du det omvända bytet kommer känslan in att du får bryta mer i Blackbirden, vilket jag tror stämmer.
Om du har tänkt att köra vägar där man kan se sin egen rumpa och inte är vältränad skulle jag rekomendera VFR:en, om du sticker ut och kör vägar som med bil är "kurviga" kommer du inte känna så stor skillnad.

Mitt önskemål hade varit en VFR med Blackbirdens kraft :twisted: det hade varit skitkul.

Ja, då har du fått min åsikter, men som sagt, alla tycker olika

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Skulle inte gråta om jag hade en 30-50 kusar till ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#12 Inlägg av stilo »

Conseal skrev:Skulle inte gråta om jag hade en 30-50 kusar till ;)
Tror nog det kommer en vfr nån av dom närmast kommande åren med just så många mer hästar...
Vtecen börjar ju bli gammal nu med tanke på hondas 5års uppdateringsintervaller...
Kanske VFR även blir på 1000 kubik för att möta Aprilia i Pro Superbike...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
VFRRR
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jun 12, 2006 11:14

Äntligen tillbaka

#13 Inlägg av VFRRR »

Jag hade först en VFR och bytte till CBR 1100 för några år sen. Ärligt talat är det en bättre hoj på all sätt och vis. Tycker inte den känns klumpigare (förutom när man baxar runt den i garaget) snarare tycker jag att den är mer snabbsvängd och racigare än vfr.

Nu är den såld och en viffer står åter i garaget. Hinner man bara köra några 100 mil om året så är det ju en bra mycket förnuftigare hoj. Dessutom billigare att äga.

Sen är ju ljudet coolare......

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#14 Inlägg av vfr800 »

Conseal skrev:Skulle inte gråta om jag hade en 30-50 kusar till ;)
här har du iallafall 150+ hästar på bakhjulet :shock:

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... 92&hl=toro

Invalido

#15 Inlägg av Invalido »

känner inte igen mig alls....sitter o funderar över många inlägg här på forumet om att vfr 750 e trött o vibbrerar med mera....hmm vore kul om någon pröva min...
min e lika pigg frå 150- 225 som 50-100 o att den skulle skaka vid 200 känner jag inte häller igen..bara att krypa ihop o inn med knä o armbågar sen e det bara o gas

Skriv svar