Tvekan vid gaspådrag i regn

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Kontakt:

Tvekan vid gaspådrag i regn

#1 Inlägg av OsiS »

Hej på er!

Åkte hem från föräldrarna igår i regn.

Jag skulle accelerera från ca 110 km/h på sexans växel, ca 4500 v/m. Hojen, VFR800FI -01, tvekade betänkligt som om den inte fick luft/bensin.

Vid tillfället var hojen knappt varm, runt 42 grader vill jag minnas. Samtidigt som hojen började bli varm slutade även regnet (och även tvekandet) så jag fick ingen klarhet i exakt vad problemet kan ha berott på.

Någon som känner igen detta på VFRen? Jag kan inte påminna mig att hojen har tvekat så tidigare, varken varm eller kall. Första gången jag körde i regn igår.

Blev lite orolig/störd eftersom jag nästa vecka drar neråt alperna och man är ju inte så naiv att man tror att man ska ha fint väder hela tiden där nere ;)

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Accelerera från 110km/h .. Tyvärr så kan den frågan inte besvaras då den uppmuntrar till överträdelse mot svea rikes gällande hastighetsbegränsningar ;)

Tror det är luftfuktiheten som gör det .. kan även vara hjärnan som spökar då jag personligen tycker allt tvekar när det spöregnar (framförallt framförvarande bilistfjantar som inte bryr sig om hur länge de är ute i regnet :evil: )

(Flyttade tråden då den inte är direkt mekrelaterad.)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#3 Inlägg av Göingen »

När motorn inte är varm svarar den dåligt på gaspådrag, det är fullt normalt. Om den gick riktigt sedan den blivit varm så ska du inte oroa dig.

Jag har en tid kört med en kass termostat som hängt sig i öppet läge. Så fort det var lite kallt eller regnigt så sjönk motortempen och cykeln svarade dåligt på gaspådrag.
Sedan termostaten är bytt så går tempen upp till ca 75'C och sjunker inte i regn eller kyla.

Önskar dig en trevlig resa söderut, Osis 8)

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Kontakt:

#4 Inlägg av OsiS »

skönt att höra grabbar!

Observera att jag menade 110 km/h i mätarfart!

Jo det ska bli trevligt :)

Skriv svar