Ska/bör jag byta olja eller ej?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ska/bör jag byta olja eller ej?
Min VFR har rullat ca 480 mil sedan leverans för snart 5 år sedan. Lämnade in den vid 100 mil, olja och filter byttes då. Detta var augusti 2008. Den har alltså rullat ca 380 mil sedan servicen, men det har gått 4 1/2 år. Den har aldrig varit startad vintertid, just för att undvika kondens. Jag tror helt enkelt inte på att det är bra för oljan att värmas upp, för att sedan kylas av igen i 10 minusgrader. Det blir kondens i motorn, enligt min uppfattning iaf. Stå och torrvarva i garaget tror jag inte på. Vissa gör sånt för att ladda batteriet, jag har hojen på underhållsladd hela vintern.
Men nu till frågan. Ska jag byta olja till våren eller inte? Jag menar, behöver oljan bytas, när den har körts 380mil? Visserligen har den varit i motorn i flera år.... Hur skulle ni göra? Är oljan OK, eller ska man byta ändå?
Vore kul att höra hur ni skulle göra?
Valter
Men nu till frågan. Ska jag byta olja till våren eller inte? Jag menar, behöver oljan bytas, när den har körts 380mil? Visserligen har den varit i motorn i flera år.... Hur skulle ni göra? Är oljan OK, eller ska man byta ändå?
Vore kul att höra hur ni skulle göra?
Valter
Valter
VFR 800 `07
VFR 800 `07
- arvikathomas
- Medlem
Re: Ska/bör jag byta olja eller ej?
Kör mer så slipper oljan bli gammal
Jag byter alltid efter varje 500 mil, OCH inför vinterförvaring....På Dominatorn efter 300 mil....

Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16
Hittade bra pris på delarna (4 liter olja 10W-40, filter, filteravdragare 64,5 mm) hos www.louis.de. Ca 370kr ink frakt. Men frågan kvarstår, hur mår oljan? Å andra sidan, varför filosofera över oljans hälsa, enklast är väl att byta och veta att motorn mår prima 

Valter
VFR 800 `07
VFR 800 `07
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Oj, det här var svårt... oljan behöver inte bytas, den är ju som ny. Men... hur länge har motorn stått utan att oljan cirkulerat runt i den?
VFR750F -92, grön
Maskinen har inte stått still i 4 år, rullat lite varje sommar.
Valter
VFR 800 `07
VFR 800 `07
Jag hade bytt olja.
Oljan har varit i drift, den har dragit till sig smuts och så fort den börjar användas så börjar den också brytas ner.
Själv byter jag varje år, min VFR rullade ovanligt lite förra året (ca 400mil) men oljebytet var givet ändå.
Blir ju alltid lite kondens i motorn och det blandar sig med oljan så med den åldern på oljan hade jag bytt direkt.
Oljan har varit i drift, den har dragit till sig smuts och så fort den börjar användas så börjar den också brytas ner.
Själv byter jag varje år, min VFR rullade ovanligt lite förra året (ca 400mil) men oljebytet var givet ändå.
Blir ju alltid lite kondens i motorn och det blandar sig med oljan så med den åldern på oljan hade jag bytt direkt.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Oljan och filtret har levererats till mig idag. Det blir ett byte så fort termometern orkar över 10 grader...
Valter
VFR 800 `07
VFR 800 `07
hur såg den gamla oljanut? kan vara bra vägleding till hur du skall byta nästa gång, klibbsvart, vattnig konstistens, grå daskig,, seg mm?
Såg ut som ny fräsch olja. Lite mörkare i färgen, men inte klibbig, kletig, vattnig eller på något sätt onormal...
Valter
VFR 800 `07
VFR 800 `07
Svårt val men det låter som din olja var ok. oljans uppgift förutom att smörja, kyla mm är att tvätta, och ser oljan bra ut, kan det vara så att när den stått länge samlas sot lagret i botten på sumpen mao oljan separerar, därför rekomenderar man att man byter olja när motorn varit i gång, men har du gjort så, ja då var nog oljan ok, men kanske det gamla engelska ordspråket är bra, better safe then sorry...ValterVFR skrev:Såg ut som ny fräsch olja. Lite mörkare i färgen, men inte klibbig, kletig, vattnig eller på något sätt onormal...
Nu är jag safe då iaf. Ska nog börja byta varje höst, även om den rullar väldigt få mil per säsong.
Valter
VFR 800 `07
VFR 800 `07
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Bra idé!ValterVFR skrev:Nu är jag safe då iaf. Ska nog börja byta varje höst, även om den rullar väldigt få mil per säsong.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Efter oljebytet upplever jag växellådan som tystare, lite smidigare än förr. Ändå var det väl Honda original Lelles hällde i, antar jag, vid första servicen.
Valter
VFR 800 `07
VFR 800 `07