Plockade bort sadelkåpan på min -98 för första gången idag. Bortser vi från att det var lite lustigt med de två skruvarna så såg det ju rent förjävligt ut utan...
Eftersom man ser de tre infästningsslottarna med kåpan borttagen så gissar jag att tanken är att kåpan ska vara på "original". Inte som extra lull-lull. Att då ta bort den när det ska skjutsas ställer ju till lite problem. Eftersom kåpan även täcker passagerarhandtagsinfästningen så blir det ju lite bök att byta emellan, om man inte väljer att skjutsa utan handtagen vilket ser överförjävligt fult ut. Med tanke på att hojen alltid varit en bra touringhoj är det lustigt att det tog till V-techen för att lösa detta på ett snyggt sätt ( om det inte ser bättre ut på 99-01..).
Vet inte vad jag vill ha sagt egentligen vad kom först, kutskåpan eller passagerartanken? Och, kör ni runt med handtagen under sadeln när kåpan är på?
Rydh skrev:Vet inte vad jag vill ha sagt egentligen vad kom först, kutskåpan eller passagerartanken? Och, kör ni runt med handtagen under sadeln när kåpan är på?
Donner skrev:Sen sågar man lite i kutsen så kan man ha handtagen på ändå
1. Vad ska man med hantagen till när kutsen är på?
2. Vad ska man med hantagen till när kutsen är av? Ev. passagerare ska inte hålla i dom utan i dig.
3. Enda nyttan med dessa hantag är:
a. Hålla i hojen när man t.ex. baxar runt den i garaget.
b. Använda dom att spänna packremmar i när kutsen är av och man använder passagerarplatsen för packning för det är nog få som lägger packning på plastkutsen, för gör man det så lär man få räkna med fina repor.
c. Har man packhållare + ev. väskor så kan man väl ändå inte ha handtagen på.
Donner skrev:Sen sågar man lite i kutsen så kan man ha handtagen på ändå
1. Vad ska man med hantagen till när kutsen är på?
2. Vad ska man med hantagen till när kutsen är av? Ev. passagerare ska inte hålla i dom utan i dig.
3. Enda nyttan med dessa hantag är:
a. Hålla i hojen när man t.ex. baxar runt den i garaget.
b. Använda dom att spänna packremmar i när kutsen är av och man använder passagerarplatsen för packning för det är nog få som lägger packning på plastkutsen, för gör man det så lär man få räkna med fina repor.
c. Har man packhållare + ev. väskor så kan man väl ändå inte ha handtagen på.
Ja jag använder faktiskt handtagen när jag baxar runt hojen + att jag tycker hojen blir snyggare med handtagen på.
Just nu sitter pakethållaren på, handtagen ligger på hyllan och kutsen är monterad.
Well, var och en gör ju som den vill. Just därför är det lite märkligt att Honda valt att bygga in ett ganska stort ingrepp för att växla mellan kåpa eller inte kåpa. Och, för en hoj som traditionellt setts som en god touringmaskin lämnar det a: stora hål bredvid sadeln eller b, ägaren med lite arbete för att få dit handtagen när kåpan tagits bort.
Hela "problemet" löstes ju fint när v-tech-hojen kom men i det här fallet är jag lite besviken på designern. Donners lösning är lockande men jag lär säkert knäcka kåpan när jag sågar i den.
Ajax skrev:Jag som trodde handtagen var Hondas lösning på backväxel... Det är i varje fall så jag använder dem, och för att dra upp den på centralstödet.
Använder du inte specialgreppet framför bakhjulet? Din VFR-generation har ju ett superbt handtag för det!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:
Använder du inte specialgreppet framför bakhjulet? Din VFR-generation har ju ett superbt handtag för det!
Jag törs inte det. Jag är så stark och explosiv att jag är rädd att jag skulle välta cykeln istället.
Öööh...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!