En V4 är troligen bättre på allt jämfört med en R4. Mer vrid, mindre vibrationer, smalare, bättre effektregister.
R4 fördel blir i stort sätt bara att det är en enklare och billigare konstruktion. Den har ju t.ex. den egenheten att alla kolvar står i dödläge samtidigt vilket ger sämre verkningsgrad.
Den mest troliga anledningen till att det inte byggs fler V4 är dels kanske kostnaden, å andra sidna utgör det en obetydlig faktor i massproduktion, men framför allt troligen konservatism hos kunderna som tycker att motorcyklar ska ha R4 eller V2.
Däremot har man ju sett att dom som väljer dessa "udda" konstruktioner ofta lär sig att uppskatta dom enormt, och då spelar det ingen roll om det är V4, B2, B6, R3 eller andra motorkonstilationer.
Det går nu iofs rykten om att efterföljaren till CBR1000RR blir en V4 eller V5 med benämningen RCV1000.
Det verkar ju vara något i faggorna när man ser det här
http://www.motoplus-web.com/forum/viewt ... be4b6b54a9
Personligen hoppas jag på något mellanting mellan Blackbird, VFR och StorSabre:n (kardan

) med V4, V5 eller V6.
----
Kan väl nämna att redan 2002 hade jag följande korrespondens med en amerikansk Sabmag-"medlem" som åtminstone vid den tidpunkten jobbade på Hondafabriken i Ohio. Nu har jag inte snackat med honom på länge så jag vet inte mer.
(alla namn i mailen är utelämnande)
Text från Sabmag-maillistan:
> "Sources in Japan have also confirmed that Honda has started work
> on a big-capacity 'hyperbike' using a V5. The 1200-1300cc machine
> will replace the CBR1100XX Super Blackbird. The five-cylinder
> configuration should give it an edge on rival fours like the Kawasaki
> ZX-12 and Suzuki Hayabusa, with a power output close to 200bhp."
Mitt svar:
> We Can just hope that this turns out to be something more than the
> CBX1600XX Blackbird V6 with 240 hp.
>
> The URL http://www.blackbird.co.za were the article was doesn't work
> anymore but I have the article saved on disc as a *.mht file so if any of
> you what it, just send me a mail off list and I'll send it to you.
Eftersom dessa mail går ut till samtliga medlemmar fick jag följande privata svar:
"I've seen several of the 1600 engines at Honda's foundry in Anna , Ohio .
They were on a pallet on their way to Marysville to be installed in test
mules . Word has it the new CBX will be available as a 2003
model.........here in Ohio , waitin' to see . We'll prolly see the V5 first."
Hittills har vi ju som bekant inte sett något än, men den som lever får se.