Tänkte dela med mig om mina tankar om min VFR 800 som jag köpte tidigt i våras.
Från att ha haft en VFR 750 -91 och blivit helt såld på VFR. Kört på MC semester med den (inkl flickvän där bak) och den har varit helt underbar.
Nu efter att ha gjort en längre resa. Från Kalmar till Norra Dalarna över en helg. ~150mil så inser jag att det inte är samma sak med nya hojen.
Jag och polarn körde endast småvägar så tog duktig lång tid att köra.
Saker jag har problem med är:
* Handtagen är för små i dimension. Mina händer kan inte greppa gashandtaget helt så blir ojämn belastning i handen och får sjuk jävla kramp efter ett tag.
På Gamle VFRen satt det några handtag som det stod "CBR" på. Antagligen inte original men dom satt riktigt fint i handen.
* Sitsen är mycket hårdare än VFR 750. Fick träsmak efter 1,5h
* Vinden träffar precis under hjälmen så bullret är outhärdligt (förbättrat på min tinnitus nu). Hjälper inte med öronproppar då bullret går rakt genom. Ska dock lösa det tillfället med en ny Schuberth hjälm som är mycket tystare än HJCn jag har nu (testat med en C3).
* Körställningen är inte optimerat för att köra en hel dag. Kanske beror på hur lång man är. Jag är 183cm lång. Får kramp i lår och nacke/rygg samt händer pga framåtlutningen.
Det tar emot att säga det här då hojen i övrigt är fantastisk och köra och motorn slår alla tråkiga radfyror.
Off topic: BRA OCH VETA. Kör inte på grusvägar bakom någon annan längre stunder. Har repat upp sidorna på min tank med miljoner smårepor pga att mina knän dammats ner på skinnstället och gnuggat mot tanken när jag kört.
Ett par bilder från helgen: https://www.dropbox.com/sh/wi1qdl0xw51zrbj/rRbn4_teCM
Tankar om VFR800
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Tankar om VFR800
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld
Re: Tankar om VFR800
hm montera bar risers kostnad ca 1000:-
en bagstersadel hm DYRARE 3000:- kanske
SEN SÅ
HANDTAGEN BYTER DU JU BARA
en bagstersadel hm DYRARE 3000:- kanske
SEN SÅ
HANDTAGEN BYTER DU JU BARA
VFR 800 - 02 LIVERPOOLRÖD o VIT
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Jag har nåt slags skumgummihandtag som är mycket grövre än original, och en AirHawk att sitta på. Har funkat bra för mig men nu säger ryggen stopp så nu blir det ändå bara en timme sen rast.
Därför så blev den en GoldWing 1800, den kör man hur långt som helst på.
Viffern är kvar i stallet för korta dagsturer hemmavid.
Därför så blev den en GoldWing 1800, den kör man hur långt som helst på.

Viffern är kvar i stallet för korta dagsturer hemmavid.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Mmm ja jag har ju gamla 800 modellen och kan väl säga att som touringhoj finns det säkert bättre. Men allt är en kompromiss. Den jag har nu kan jag dra 40mil kanske 50mil på en dag men då känner jag det i axlar och händer. Mina handleder är lite extra slitna pga jobbet kanske jag skall tillägga.
Den är ganska sportig och med tillräckligt motor för touring och sportig körning.
Man kan smacka på 3 väskor och åka touring om man vill.
Man kan köra bana om man vill det.
Gillar hojen för att den är mångsidig och användbar på så många sätt.
Skall man köra Österrike ner i ett streck och komma ner så fort som möjligt hade jag nog hellre valt en annan hoj men väl där nere så är den riktigt go på alpvägar.
Kör jag längre sträckor så tar jag också paus minst en gång i timmen.
Man brukar ju säga att VFR är inte bäst på nåt men bra på allt
Skulle jag personligen valt en annan hoj, nyare då, så hade jag nog valt en äventyrshoj.
Den är ganska sportig och med tillräckligt motor för touring och sportig körning.
Man kan smacka på 3 väskor och åka touring om man vill.
Man kan köra bana om man vill det.
Gillar hojen för att den är mångsidig och användbar på så många sätt.
Skall man köra Österrike ner i ett streck och komma ner så fort som möjligt hade jag nog hellre valt en annan hoj men väl där nere så är den riktigt go på alpvägar.
Kör jag längre sträckor så tar jag också paus minst en gång i timmen.
Man brukar ju säga att VFR är inte bäst på nåt men bra på allt

Skulle jag personligen valt en annan hoj, nyare då, så hade jag nog valt en äventyrshoj.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera