Däck till VFR1200 - Inte nöjd med Dunlop Roadsmart!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jekel
Medlem

Re: Däck till VFR1200 - Inte nöjd med Dunlop Roadsmart!

#16 Inlägg av jekel »

okyalos skrev:Har kollat runt lite på olika tester för PR3 och de får överlag väldigt goda omdömen. Även när de testas på rena sporthojar.
Lutar åt det får bli såna sulor....

Såg din tråd om power restriction på 1:an & 2:an.
Tycker själv att den är lite "seg" på dessa växlar och ska se om jag kan få min mjukvara uppgraderad. Blev det nån märkbar skillnad?
Bara för din info så köpte jag ett slipon från DAM Exhaust i Belgien. De är handbyggda och killen heter David Damiens och är bra att ha att göra med. Tror det kostade 580€ ink frakt hem till mig.
Blev riktigt bra och ljudet är helt suveränt..... Bättre drag i det lägre vartalsregistret var tydligt.
På köpet så framträder den snygga enkelsvingen tydligare så mycket tydligare!!!
DAM matt_3.jpg
Mjukvaran i min var redan uppdaterad när jag köpte den, så jag vet inte hur skillnaden känns mellan versionerna. De som haft gamla mjukvaran och fått den uppdaterad säger att det blir en klar förbättring, även om power restriction finns fortfarande kvar. Enda sättet att få bort den helt är att lura ECU'n via växelindikator-signalerna, men jag bestämde mig för att gilla läget istället (iaf tills vidare), vill inte sabba garantin.

DAM-sliponen för 1200an är verkligen sjukt snygg, jag var jäkligt sugen på att köpa en sån. Tyvärr var herr Damiens lite väl sen att svara på min förfrågan, så jag hann beställa en Akrapovic high-mount under tiden, och när väl svaret kom så var det väntetid över en månad (tills 2'a Juli). Hade jag vetat att jag skulle få vänta på akra-dämparen nästan lika lång tid (fick den igår!) så hade jag makulerat den ordern och köpt DAMen istället. Fast jag är nöjd med akran annars, den är snyggare än original-pizzaugnen och hojen låter som en hoj.

Användarvisningsbild
okyalos
Medlem

#17 Inlägg av okyalos »

Tack för era synpunkter, det uppskattas!
Nån som har erfarenhet av Metzelers Roadtec Interact Z8?

Julleman
Medlem

#18 Inlägg av Julleman »

okyalos skrev:Tack för era synpunkter, det uppskattas!
Nån som har erfarenhet av Metzelers Roadtec Interact Z8?
Dom är nya på min VFR för i år. Det var inte mycket kvar av min orginalsulor så det var dax att byta i år. Första intrycket är väl som vanligt när man äntligen får på dom nya däcken; -varför gjorde jag inte detta tidigare??(kan hänga ihop med kostnaden för sprillans nya däck)

Jämförelsevis så tycker jag att Interact känns något stabilare och spårsäkrare. Härligt grepp och går att pressa hårt (har provat HELA gummiytan!). Jag har inte pressat dom i regn än men sist jag körde på blött underlag så kändes dom helt ok vid "normal körning".
Så jag kan än så länge rekommendera dom....

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#19 Inlägg av Mister »

okyalos skrev:
Mister skrev:Roadsmart är bra däck som klarar högre tempo än Pilot road 2, michelínen blir halare. Men för gatkörning och regnkörning dvs lite inspererad allroundtouringkörning så tror jag på Pilot road 3, vilket är den senaste generationen,då är en av de bästa på marknaden. Dunlop har nu släppt en andra generation för den här säsongen, Roadsmart 2, om dessa nya känner jag ännu inte till vilka egenskaper de har. :)
Låter intressant...!
Har du haft möjligheten att prova Dunlopen på en tyngre hoj?
Kan bara säga att när puckarna tar i vid t ex. inspirerande rondellkörning (torrt väglag såklart... :D ) så släpper det bak emellanåt utan allt för stort gaspådrag.
Dessutom kan jag nämna att detta är min första hoj med ABS, vilket naturligtvis är kanon, men jag tycker att systemet går in alldeles för tidigt.
Är svårt att bromsa hårt (återigen på torrt) utan att ABS:en aktiveras...., och det tycker en lekman som undertecknad inte tyder på ett överdrivet bra grepp.
Men vad vet jag, det kanske bara är några måndagsex som sitter på min hoj....
Gha!
Skrev ett långt inlägg som försvann. Så ultrasammanfattning:
Dunlop Roadsmart -> Bra skit, klarar högre arbetstemp bättre än michelin
Michelin pilotroad -> Bra skit, klarar regn o lägre temp bättre än Dunlop

De båda ger bra grepp inom sitt tempområde.

Sen det där med ABS, så diffar det i känslighet mellan hojar och hur viffern är vet jag faktiskt inte :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

FYI; Michelindäcken (PR2) släpper snällare än andra däck jag prövat. Åtminstone bak, på torrt underlag och på min viffer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#21 Inlägg av Jimmy.S »

satte på pr3 på min varadero och den väger ju en del (270kg) och är väl likvärdig med 1200. Har kört nere på anderstorp med smc nu senast och där fungerade aggresiv körning utan släpp och bra gaskontroll, vid ett par tillfällen så regnade det kraftigt och givetvis sänkte jag tempot och hängde av riktigt ordentligt men dom hade 100% grepp med den körningen, enl. instruktörerna där så använder dom dessa däck på sina egna hojar under bankörning som regndäck och det är ju ett gott betyg (knäskrap är inga bekymmer sa dom).
Det enda dilemmat med dom var tydligen att dom kunde överhettas vid bankörning vid höga yttertemperaturer (30 plus) och långa körpass men det var man ju inte i närheten av där nere, men enligt andra så är det tydligen kontrollerade släpp när man börjar närma sig gränsen, har ej lyckats med det själv då markfrigången blev mitt bekymmer (instruktören låg bakom och var lite orolig när fotpinnarna ville i trots avhänget).

Polaren kör med dunlop sportsmart har jag för mig att dom hette på sin R1:a och dom bettar fint vid torrt underlag och han korvar sitt gummi ut mot kanterna ordentligt, frågan är hur lång livsläng det blir???

Finns många bra däck och mycket beror ju på din körning, du kanske behöver riktigt sportiga däck? men för normalkörning med höga tempon emellanåt kan jag rekomendera pr3, men tydligen ska dom vara lite mer svårsvängda om man jämför med dunlops motsvarighet, smaken är som baken :) , bägge däcken ska vara riktigt bra.

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023

#22 Inlägg av M@rtini »

På min 1200a satt det Bridgestone på vid leverans, vilka jag inte var nöjd med. Fick väldigt konstigt slitage fram, och jag ansåg även att det var mer än slut redan efter ca. 900 mil. När det var dags för byte blev det Michelin PR2, vilka jag hade goda erfarenheter av sen innan. Vid nästa byte nu i vår hade de rullat 1292mil och därför blev det PR3 den här gången, vilka nu rullat ca. 400mil och känns väldigt bra.
M@rtini skrev:Nästa update, nu har hojen gått 2434 mil.
Mister skrev:Imponerande livslängd på Michelindäcken :)
Ja livslängden kan man verkligen inte klaga på, men ännu viktigare tycker jag är känslan som däcken ger och och hur hojen beter sig.

Precis kommit hem från en ca. 55 mil lång tur i regn och på mestadels blöta vägar, trots relativt högt tempo och mycket vatten på vägen har jag inte haft några tendenser till varken vattenplaning eller släpp. Däcken inger stort förtroende, och man vågar köra på utan att det känns osäkert.

I torsdags fick jag även mjukvaran i hojen uppdaterad, inte helt säker på vad det innebär. Men tror att det ska vara en del av de uppgraderingar som kommit till årsmodell 12, med förbättrat vridmoment på låga varvtal och lägre bränsleförbrukning. Hojen känns i alla fall starkare, går jämnare och vibererar mindre på låga varv. Detta gör att det i mitt tycke funkar bättre att köra i D-läget på växellådan, hur bränsleförbrukningen påverkats har jag ingen uppfattning om än.
Jag upplevde nog att hojen var lättare att svänga med Michelindäcken än med Bridgestondäcken. Och på Blackbirden jag hade innan provade jag med RoadSmart, men tyckte den blev mycket mer tungjobbad jämfört med när jag körde med PR2.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Jag upplevde nog att hojen var lättare att svänga med Michelindäcken än med Bridgestondäcken.
+1 på den. Markant lättare med Michelin. Pirelli Angel ST som sitte rpå fram nu, är lite som Bridgestone. Nån gång i mitt liv skulle jag vilja ha Michelin runtom... :roll:
===

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023

#24 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:Nån gång i mitt liv skulle jag vilja ha Michelin runtom... :roll:
Vad är det som hindrar dig? Om du känner så är det väl bara att lägga på Michelin nästa gång. Och byt till nya både fram och bak samtidigt (så du har samma fabrikat och modell av däck runt om) så tror jag du kommer känna skillnaden ännu mer. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Vad är det som hindrar dig? Om du känner så är det väl bara att lägga på Michelin nästa gång. Och byt till nya både fram och bak samtidigt (så du har samma fabrikat och modell av däck runt om) så tror jag du kommer känna skillnaden ännu mer. :wink:
Det går ca två bakdäck på ett framdäck. När det är dags att byta brukar det oftast bli ett panikköp av det som finns på hyllan hos däckkrängaren. Så mycket framförhållning har jag... :roll:
===

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023

#26 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:Det går ca två bakdäck på ett framdäck. När det är dags att byta brukar det oftast bli ett panikköp av det som finns på hyllan hos däckkrängaren. Så mycket framförhållning har jag... :roll:
Tror inte du behöver byta så ofta om du inte panikköper första bästa som din däckhandlare har liggande på lager. Jag tror jag provat de flästa däckfabrikat, men kommit fram till att Michelin är det bästa för mig. De är väl igentligen lite dyrare, men håller i å andra sidan lite längre. Min handlare lagerför inte Michelin utan tar hem dem till mig på beställning, och eftersom jag är en trogen kund får jag ändå så bra rabbat att jag ändå inte kan klaga på priset. :mrgreen:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
okyalos
Medlem

#27 Inlägg av okyalos »

Ett stort TACK för alla kloka inlägg, det uppskattas! :D

Har gjort lite fler analyser o den senaste versionen av Metzler Roadtec Z8 med en ny gummiblandning och 2 olika starka däckstommar (M/O), väljs beroende på hojens vikt, har fått väldigt bra kritik.
Lanserades tidigare i våras och vann Motorrads stora våttest, precis före PR3 och PR2 (Dunlop belade sista platsen...).
Verkar som ni kör på rätt grejer och jag väljer nu mellan PR3 och nya Z8:an.
Kommer nog att testa Z8 för att se om de håller vad de lovar

Håller helt med M@rtini om att använda samma typ o fabrikat både bak o fram för bästa prestanda!

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem

#28 Inlägg av Cimmerier »

Jag körde med Michelin på min gamla Blackbird. Har Pilot road både fram och bak till en början. Tyckte dock att hojen hade en tendens att tappa fäste och understyra fram vid lite mer inspirerad körning. Bytte till Pilot power fram och sen var det problemet löst. Var mycket nöjd med den kombinationen, även om det innebar att jag fick byta framdäck lika ofta som bakdäck. Michelin pilot road känns som ett mycket bra däck för toruing, även i regn, men det fungerar helt ok även när det börjar svänga lite.

//Cimme - som har en lokal däcknisse som är helt kalas. Fick till och med vara i hans verkstad och låna hans verktyg förförra sommaren när jag bytte motor på min VTR.
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#29 Inlägg av Seth »

kan tillägga en sak om PR3 iaf med min körning så är framdäcket still goin strong efter snart 1000-1100 mil. bakdäcket kan jag inte räkna för fick byta halvvägs pga punktering o 2km körning utan nåt direkt tryck
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Catman
Medlem

#30 Inlägg av Catman »

Jag kör med PR3 på min -93.
Använder den som instruktörshoj för SMC i alla hastighetssteg samt alla väder.
Den rullar även till jobbet i ur o skur eller snö :)
Skjutsar barnen på en liten tur, övningskör med grannen och bara njuter av en glasstur ibland.

Gillar dessa däck skarpt då de inger förtroende och trygghet.

Mina erfarenheter av:
Roadsmart är som redan sagts, att de pallar för mera sportig körning
Roadsmart 2 pallar hårdare tag än 1:an samt har bättre våtgrepp. Dock inte lika lång livslängd som PR2/3
Metzeler Roadtec Z6 är neutrala i sitt utförande. Kändes lite "tråkiga" gillade inte våtgreppet i dem.
Metzeler Roadtec Z8 är nästan lika neutralt som Z6. Mycket bättrre allroundegenskaper samt våtgrepp. Gillade dessa.
Maxxis MA3DS Diamond.Ett underskattat däck som fungerar riktigt bra. (rea på Hojdäck.se för ca 1700:- för ett set.)
Bakdäcket har en lite spetsig profil så innan däcket har slitigt ner sig lite, så får man vänja sig med att baken också vill vara med och svänga. Dock inga större problem .

Har ej testat Angel ST eller ContiRoadAttac2 ännu.
Angel har fått bra kritik och skall ha en lite sportigare stomme för aktivare körning.(sägs det)

JAg har dessutom 2 set PR3 till övers.
120/70-17-180/55-17 och 120/70-17-190/55-17 (2400:- per set)

Skickas helst inte men kan levereras till Gelleråsen, KArlskoga
Annonsen ligger under säljes
RC36-93 NC35-97

Skriv svar