Däck till VFR1200 - Inte nöjd med Dunlop Roadsmart!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Är absolut inte nöjd med greppet i de Dunlop Roadsmart som sitter originalmonterat på min VFR1200.
Släpper lätt bak vid större nedlägg (även om de är riktigt varma) med det går ju att hantera med gasrullen, så det kan man leva med.
Det värsta är att de är helt opålitliga vid blöt vägbana. Det släpper både bak o fram vid rätt blygsamma hastigheter och nedlägg, (framför allt fram).
Tycker detta är helt kass. Kör hojen till jobbet varje dag och vill lita på vägegenskaperna (greppet). Är jädrigt obehagligt......, och man vill ju inte vurpa en så fin hoj!
Körde en 600 förr med vanliga Michelin Pilot Power (ej 2CT) och hade inga problem av den här kalibern.
Såklart vill man ha både grepp o livslängd men är beredd att kompromissa på det senare.
Nån som har erfarenhet av Michelin, Metzler eller liknade fabrikat som funkar bra på en VFR1200 vid lite sportigare körning, med bra våtgrepp o hyfsad livslängd.
Klart att en halvtung hoj med hyfsat med effekt ställer stora krav på däcken.
Tycker att det borde finnas nåt vettigt Dual Compound däck som ska klara att hantera krafterna på ett förtroendeingivande sätt, även om det råkar vara blött
Nån som har erfarenhet...!?
Släpper lätt bak vid större nedlägg (även om de är riktigt varma) med det går ju att hantera med gasrullen, så det kan man leva med.
Det värsta är att de är helt opålitliga vid blöt vägbana. Det släpper både bak o fram vid rätt blygsamma hastigheter och nedlägg, (framför allt fram).
Tycker detta är helt kass. Kör hojen till jobbet varje dag och vill lita på vägegenskaperna (greppet). Är jädrigt obehagligt......, och man vill ju inte vurpa en så fin hoj!
Körde en 600 förr med vanliga Michelin Pilot Power (ej 2CT) och hade inga problem av den här kalibern.
Såklart vill man ha både grepp o livslängd men är beredd att kompromissa på det senare.
Nån som har erfarenhet av Michelin, Metzler eller liknade fabrikat som funkar bra på en VFR1200 vid lite sportigare körning, med bra våtgrepp o hyfsad livslängd.
Klart att en halvtung hoj med hyfsat med effekt ställer stora krav på däcken.
Tycker att det borde finnas nåt vettigt Dual Compound däck som ska klara att hantera krafterna på ett förtroendeingivande sätt, även om det råkar vara blött
Nån som har erfarenhet...!?
Re: Däck till VFR1200 - Inte nöjd med Dunlop Roadsmart!
Inte med 1200´an men har kört med Michelin Pilot Road 2 och har 3orna nu och jag är mer än nöjd med de egenskaperna som de däcken har.
Man tackar Maciver!
Var även det svaret jag fick av Br Hörbergs i Lödde när jag pratade med dem.
Vad väger en 800 o vilken motoreffekt (120hk)?
Väntar med spänning på fler inputs.
Var även det svaret jag fick av Br Hörbergs i Lödde när jag pratade med dem.
Vad väger en 800 o vilken motoreffekt (120hk)?
Väntar med spänning på fler inputs.
Hej!
Kör med Metzler Z8 interact på min 800 och tycker att fungera bra.
Har för mig att jag körde med Metzlerdäck på FJR1300 som jag hade innan. Det var då jag började köra med Metzler delvis för dom har fått bra kritik med livslängd och gepp i vått.
/Råttis
Kör med Metzler Z8 interact på min 800 och tycker att fungera bra.
Har för mig att jag körde med Metzlerdäck på FJR1300 som jag hade innan. Det var då jag började köra med Metzler delvis för dom har fått bra kritik med livslängd och gepp i vått.
/Råttis
slår också ett slag för pr3. goda greppegenskaper o livslängd
"Bättre än HD"
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Har kört pr2 och klr pr3 nu. Stabilt som fan. Har iofs krashat med pr2 men det på blöt bana med mkt gummirester och fullt nedlägg... Släppte bak men blidde en highsider.. Fram, stabilt!
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Man tackar ödmjukast....!
Verkar som jag ska ta en närmare koll på Michelin PR3
Vad är vikten kontra effekten på 800:an?
Hej.
Jag kör en 800 och har testat Pilot Power vilket slets ganska snabbt bak och blev något ojämt slitet fram men superbra grepp.
Sen har jag kört på PR2 (Pilot road 2) och har inget att klaga på. Dock inte på VFR utan på en CB1300.
Nu kör jag PR3 och har inga dåliga erfarenheter alls, slitaget är jämnt och greppet är kanon. Kör inte som en galning när det regnar så jag har aldrig testat gränsen.
Jag kör en 800 och har testat Pilot Power vilket slets ganska snabbt bak och blev något ojämt slitet fram men superbra grepp.
Sen har jag kört på PR2 (Pilot road 2) och har inget att klaga på. Dock inte på VFR utan på en CB1300.
Nu kör jag PR3 och har inga dåliga erfarenheter alls, slitaget är jämnt och greppet är kanon. Kör inte som en galning när det regnar så jag har aldrig testat gränsen.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
107 hästar på 218 kg enl http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... current--/okyalos skrev:Man tackar ödmjukast....!
Roadsmart är bra däck som klarar högre tempo än Pilot road 2, michelínen blir halare. Men för gatkörning och regnkörning dvs lite inspererad allroundtouringkörning så tror jag på Pilot road 3, vilket är den senaste generationen,då är en av de bästa på marknaden. Dunlop har nu släppt en andra generation för den här säsongen, Roadsmart 2, om dessa nya känner jag ännu inte till vilka egenskaper de har. 

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Låter intressant...!Mister skrev:Roadsmart är bra däck som klarar högre tempo än Pilot road 2, michelínen blir halare. Men för gatkörning och regnkörning dvs lite inspererad allroundtouringkörning så tror jag på Pilot road 3, vilket är den senaste generationen,då är en av de bästa på marknaden. Dunlop har nu släppt en andra generation för den här säsongen, Roadsmart 2, om dessa nya känner jag ännu inte till vilka egenskaper de har.
Har du haft möjligheten att prova Dunlopen på en tyngre hoj?
Kan bara säga att när puckarna tar i vid t ex. inspirerande rondellkörning (torrt väglag såklart...

Dessutom kan jag nämna att detta är min första hoj med ABS, vilket naturligtvis är kanon, men jag tycker att systemet går in alldeles för tidigt.
Är svårt att bromsa hårt (återigen på torrt) utan att ABS:en aktiveras...., och det tycker en lekman som undertecknad inte tyder på ett överdrivet bra grepp.
Men vad vet jag, det kanske bara är några måndagsex som sitter på min hoj....
Michelin PR3 bytte jag till på min ex-hoj (VFR800), verkligen kanonbra däck, fast jag tyckte vägljudet var något högre än för originaldäcken, som var Dunlop Roadsmart om jag inte minns fel.
Ser att du kör 1200:an!
Vad har du för däck på den?
Hmm, har faktiskt inte kollat vad det är för däck på den, men gissningsvis är det Dunlop roadsmart.okyalos skrev:Ser att du kör 1200:an!

Har inte haft några släpp-problem med dem hittills (annat än liten incident i nån rondell), men jag brukar undvika att åka i regn, och hojen har bara gått 230 mil ännu.
Har kollat runt lite på olika tester för PR3 och de får överlag väldigt goda omdömen. Även när de testas på rena sporthojar.
Lutar åt det får bli såna sulor....
Såg din tråd om power restriction på 1:an & 2:an.
Tycker själv att den är lite "seg" på dessa växlar och ska se om jag kan få min mjukvara uppgraderad. Blev det nån märkbar skillnad?
Bara för din info så köpte jag ett slipon från DAM Exhaust i Belgien. De är handbyggda och killen heter David Damiens och är bra att ha att göra med. Tror det kostade 580€ ink frakt hem till mig.
Blev riktigt bra och ljudet är helt suveränt..... Bättre drag i det lägre vartalsregistret var tydligt.
På köpet så framträder den snygga enkelsvingen tydligare så mycket tydligare!!!
Lutar åt det får bli såna sulor....
Såg din tråd om power restriction på 1:an & 2:an.
Tycker själv att den är lite "seg" på dessa växlar och ska se om jag kan få min mjukvara uppgraderad. Blev det nån märkbar skillnad?
Bara för din info så köpte jag ett slipon från DAM Exhaust i Belgien. De är handbyggda och killen heter David Damiens och är bra att ha att göra med. Tror det kostade 580€ ink frakt hem till mig.
Blev riktigt bra och ljudet är helt suveränt..... Bättre drag i det lägre vartalsregistret var tydligt.
På köpet så framträder den snygga enkelsvingen tydligare så mycket tydligare!!!