VFR800 Blev trött efter oljebyte [PROBLEM LÖST!!]

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#31 Inlägg av adrian_vg »

feffe skrev:170kr på Mekonomen!

Det jag har hört från butiker och folk så rekommenderas Red line före STP. Hade en kollega som fick nytt liv i sin gamla Mercedes (diesel) när Mercedes verkstaden inte kunde hitta felet :shock:
Anade det. Fast om denna snabba och enkla fix hjälper, är 170 kr en fis i rymden!

Jag köper STP om Mekonomen är stängt och problemet är akut. Red Line annars.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#32 Inlägg av feffe »

Uppdatering med Bra/Dåliga nyheter

Körde hojjen idag för andra gången sen problemet utartade. Startade direkt utan problem fast den stått i två veckor. Ingen blårök eller något såndant. När jag kört ut på landsvägen ska jag testa VTEC och drar på. VTEC kommer aldrig. Jag kör kanske 5km. Först när tempen på motorn nått cirka 65 grader så funkar VTEC precis som det ska.
Jag vet inte om det har någonting med temperaturen och göra över huvud taget.

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Kan vara lättad över att motorn inte rasat iaf :)


tikki skrev:Min V-Tech kickar inte igång när motorn ligger under 70 grader, innan dess så känns det så känns det som du beskriver. Nu när det är kallt ute så tar det ganska lång tid innan motorn når den arbetstemperaturen. Varmkör motorn och prova igen
Har din hojj alltid betett sig så?
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1227
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#33 Inlägg av Maciver »

Har du en Powercommander på den?
Man kan ställa PC 5:an att bli aktiv just vid ett visst gradantal eller en viss tid.

Men det ska inte påverka så mycket kan jag tycka.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#34 Inlägg av feffe »

Maciver skrev:Har du en Powercommander på den?
Man kan ställa PC 5:an att bli aktiv just vid ett visst gradantal eller en viss tid.

Men det ska inte påverka så mycket kan jag tycka.
Hur vet jag om jag har det? :)

Googlade lite snabbt och min slutsats är något form av trim?

Om PCn är inställd på grader inaktiverar den VTEC funktionen innan tempen uppnåtts med då?
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#35 Inlägg av jenshenrik »

Prøv at rense/rengøre dine O2 sensorer:

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... O2-Sensors
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1227
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#36 Inlägg av Maciver »

feffe skrev:
Maciver skrev:Har du en Powercommander på den?
Man kan ställa PC 5:an att bli aktiv just vid ett visst gradantal eller en viss tid.

Men det ska inte påverka så mycket kan jag tycka.

Om PCn är inställd på grader inaktiverar den VTEC funktionen innan tempen uppnåtts med då?
Nä, det ska den inte göra.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
tikki
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 12, 2012 20:23

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#37 Inlägg av tikki »

feffe skrev:Uppdatering med Bra/Dåliga nyheter

Körde hojjen idag för andra gången sen problemet utartade. Startade direkt utan problem fast den stått i två veckor. Ingen blårök eller något såndant. När jag kört ut på landsvägen ska jag testa VTEC och drar på. VTEC kommer aldrig. Jag kör kanske 5km. Först när tempen på motorn nått cirka 65 grader så funkar VTEC precis som det ska.
Jag vet inte om det har någonting med temperaturen och göra över huvud taget.

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Kan vara lättad över att motorn inte rasat iaf :)


tikki skrev:Min V-Tech kickar inte igång när motorn ligger under 70 grader, innan dess så känns det så känns det som du beskriver. Nu när det är kallt ute så tar det ganska lång tid innan motorn når den arbetstemperaturen. Varmkör motorn och prova igen
Har din hojj alltid betett sig så?
Jag har haft hojen i 1,5 säsong. Den har gått från 1800 mil till 2400 mil. Den har varit likadan hela tiden, mellan 60-70 grader måste motorn upp i innan V-Techen vaknar

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#38 Inlägg av feffe »

Nu ska ni få höra!

Motortema i Kalmar har haft några rundor med Honda angående mitt "problem".

Här om dagen hade dom skrivit ut ett dokument åt mig.
Där står det klart och tydligt att VTEC ska inte sättas igång förens tempen är EXAKT 65 grader. Så grattis till alla vars bågar det beter sig såhär på.
Ni har en fungerande VFR 800 VTEC :D


Bild
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte [PROBLEM LÖST!!]

#39 Inlägg av Råttis »

Hmmm det förklarar att man ibland saknar V-tec.

Får ta det lite lungare .... ;-)

/Råttis

Användarvisningsbild
tikki
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 12, 2012 20:23

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

#40 Inlägg av tikki »

feffe skrev:Nu ska ni få höra!

Motortema i Kalmar har haft några rundor med Honda angående mitt "problem".

Här om dagen hade dom skrivit ut ett dokument åt mig.
Där står det klart och tydligt att VTEC ska inte sättas igång förens tempen är EXAKT 65 grader. Så grattis till alla vars bågar det beter sig såhär på.
Ni har en fungerande VFR 800 VTEC :D


Bild
Skönt då hade jag rätt då. Jag blev lite orolig ett tag att det var min hoj som betedde sig konstigt

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte [PROBLEM LÖST!!]

#41 Inlägg av wargen »

Har problem med blårök och misständningar då man kall startar hojen och stänger av den utan att varmköra den, gör man det så några gånger så slår mina stift igen garanterat. enda sättet för mig att få det att funka igen är att byta stift, stiften verkar extremt känsliga för fet blandning, har provat att köra bort det men funkar varannan gång. hadde fel på en lambda sond till 4:ans cylinder och motoregleringen fetade på 20 % innan jag upptäckte det. gick aldrig att få liv i det stiftet igen(kör inte orginaltändbox så orginalboxen hittar inte på sådana dumheter) mvh wargen

Skriv svar