Konstig 750 på Blocket

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Micke_S
Medlem

Re: Konstig 750 på Blocket

#16 Inlägg av Micke_S »

Donner skrev:
M@rtini skrev:
Donner skrev:Men vadå....finns modellen överhuvudtaget?
Hojen på bilden i anonsen är en VFR1200 årsmodell 2012 utan tvekan, att de skriver VFR750 är förmodligen av misstag.
Men priset verkar lågt för en 1200 eller?
Stämmer nog för en VFR 1200:
http://www.fordonshandel.se/c/mc/sporttouring/

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#17 Inlägg av StigH »

Micke_S skrev:Stämmer nog för en VFR 1200:
http://www.fordonshandel.se/c/mc/sporttouring/
Blir att mer mystiskt?
Man säljer nästan "allt" - men har ingen omsättning?
"Wisebikerförsäkring"? Är vad?
Googling ger nget vettigt..
Allt pekar tillbaka på nåt "autoconcept"..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

danlse
Medlem

#18 Inlägg av danlse »

Borde finnas möjligheter till sidoimport både av hojar och tillbehör då det känns som svenska Honda har orimligt höga marginaler. Egna erfarenheter är ju den VFR 1200 som jag tog in då den var drygt ett år gammal och som kostade 85000 SEK hos en tysk hondahandlare. Vet inte vad den kostade ny i tyskland men tror inte den hade tappat halva sitt värde på ett år så nypriset borde vara mycket lägre i tyskland. För nån vecka sen köpte jag en original toppbox med hållare för 5200 från England. Priset för motsvarande från Svensk hondahandlare är 11800!!.

Man måste se upp med garantier dock - svenska honda bryr sig bara om svensksålda hojar och inga garantier gäller i Sverige.

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013

#19 Inlägg av wargen »

Kanske inte rätt tråd men, finns det någon som kan garanti lagarna inom eu sålda fordon?kan man som leverantör neka garanti? jag har ingen aning skull vara kul att borra lite djupare djuridiskt i detta. Någon? Frågar man leverantören så vet man vad man fär för svar men vad säger lagen?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#20 Inlägg av tersan »

wargen skrev:Kanske inte rätt tråd men, finns det någon som kan garanti lagarna inom eu sålda fordon?kan man som leverantör neka garanti? jag har ingen aning skull vara kul att borra lite djupare djuridiskt i detta. Någon? Frågar man leverantören så vet man vad man fär för svar men vad säger lagen?
Garanti är en frivillig utfästelse, så leverantören kan välja själv om och till vem garanti ska lämnas. Men om garanti är lämnad så gäller den! Sen finns det inom de flesta EU-länder konsumentlagar som ger kunden en reklamationsrätt, och där har vi i Sverige fått lite generösare regler i och med EU.

Lite svårt att svara generellt på din fråga, har du nåt konkret exempel så blir det ev enklare... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013

#21 Inlägg av wargen »

iNej jag har inget konkret att komma med utan mer en allmän fråga om juridik och konsument rätt, när det gäller garanti så verka det vara så att det finns någon slags regel för hur det skall fungera, jag kan ha missförstått men först är det 6 månader för säljaren att bevisa att produkten har använts felaktigt för att reklamationsrätten inte skall gälla. efter 6 månader upp till 3 år är det kunden som skall bevisa att produkten varit felaktig från ruta ett. I och med Honda har tillverkat produkten och inte säljaren, vet jag inte om honda kan krypa ur sitt garanti ansvar även om dom säkert med alla medel skulle försöka på grå importerade hojar. och detta är köplagen som styr detta, inte leverantörerna.

Det finns ett ganska intresant mål om en 4 hjuling som tillverkaren åkte på efter några turer i rätten, som liknade detta, skall försoka leta upp ljudklippet(tror inte det var honda)

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

wargen skrev:iNej jag har inget konkret att komma med utan mer en allmän fråga om juridik och konsument rätt, när det gäller garanti så verka det vara så att det finns någon slags regel för hur det skall fungera, jag kan ha missförstått men först är det 6 månader för säljaren att bevisa att produkten har använts felaktigt för att reklamationsrätten inte skall gälla. efter 6 månader upp till 3 år är det kunden som skall bevisa att produkten varit felaktig från ruta ett. I och med Honda har tillverkat produkten och inte säljaren, vet jag inte om honda kan krypa ur sitt garanti ansvar även om dom säkert med alla medel skulle försöka på grå importerade hojar. och detta är köplagen som styr detta, inte leverantörerna.
Ja, du har rört till det lite... men du är i gott sällskap. :wink:

Ska se om jag kan bena ut några begrepp: som konsument har du en treårig reklamationsrätt, dvs rätt att påpeka fel i en vara. Under de första 6 månaderna förutsätter lagen att felet fanns vid leverans, så då måste återförsäljaren/leverantören bevisa att det inte var så för att "komma undan". Mellan 6 månader och 3 år ligger bevisbördan på konsumenten.

Sen kan leverantören/återförsäljaren/fabriken/vem-som-helst ha lämnat en garanti, men den ska inte förväxlas med ovan nämnda reklamationsrätt. Om Honda har lämnat en garanti får man läsa i villkoren för att bena ut vad den täcker...

Köplagen reglerar förhållandet mellan två jämnstarka, t ex importören och återförsäljaren. Så fort en konsument är inblandad så är det konsumentköplagen som gäller.
VFR750F -92, grön

Skriv svar