wargen skrev:iNej jag har inget konkret att komma med utan mer en allmän fråga om juridik och konsument rätt, när det gäller garanti så verka det vara så att det finns någon slags regel för hur det skall fungera, jag kan ha missförstått men först är det 6 månader för säljaren att bevisa att produkten har använts felaktigt för att reklamationsrätten inte skall gälla. efter 6 månader upp till 3 år är det kunden som skall bevisa att produkten varit felaktig från ruta ett. I och med Honda har tillverkat produkten och inte säljaren, vet jag inte om honda kan krypa ur sitt garanti ansvar även om dom säkert med alla medel skulle försöka på grå importerade hojar. och detta är köplagen som styr detta, inte leverantörerna.
Ja, du har rört till det lite... men du är i gott sällskap.
Ska se om jag kan bena ut några begrepp: som konsument har du en treårig reklamationsrätt, dvs rätt att påpeka fel i en vara. Under de första 6 månaderna förutsätter lagen att felet fanns vid leverans, så då måste återförsäljaren/leverantören bevisa att det inte var så för att "komma undan". Mellan 6 månader och 3 år ligger bevisbördan på konsumenten.
Sen kan leverantören/återförsäljaren/fabriken/vem-som-helst ha lämnat en garanti, men den ska inte förväxlas med ovan nämnda reklamationsrätt. Om Honda har lämnat en garanti får man läsa i villkoren för att bena ut vad den täcker...
Köplagen reglerar förhållandet mellan två jämnstarka, t ex importören och återförsäljaren. Så fort en konsument är inblandad så är det konsumentköplagen som gäller.