Då är det alltså "bättre" att gå ner till 10-30 olja, eller? Eller är det "halare" så kopplingen slirar mer?blacken skrev:Ju tjockare olja, ju mera "kladonk" så att säga.Maciver skrev:Vad beror skillnaden mellan "klonk" ock "klick" på? Oljan??
När jag lägger i mina växlar låter det ibland "KLADONK" och speciellt när man står stilla och försöker växla.
Service-kostnad: diffar den?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Service-kostnad: diffar den?
Den är "Tunnare", för det är "trögflytet" i oljan som vill driva, fast lamellerna är fria ifrån varandra, dvs friktionen mellan lamell/olja skapar ett sorts "driv" så att säga. Men man ska i yttersta mån använda oljan som är rekommenderad av tillverkaren..Maciver skrev:Då är det alltså "bättre" att gå ner till 10-30 olja, eller? Eller är det "halare" så kopplingen slirar mer?blacken skrev:Ju tjockare olja, ju mera "kladonk" så att säga.Maciver skrev:Vad beror skillnaden mellan "klonk" ock "klick" på? Oljan??
När jag lägger i mina växlar låter det ibland "KLADONK" och speciellt när man står stilla och försöker växla.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
ahhh, tack för förklaringen. 

Re:
50 kr/mil i värdeminskning låter hysteriskt! Det betyder ju att min '94:a är nere på noll om 450 milapex skrev: Dyrt att åka båge, hittills på min (innan jag köpte den):
Värdeminskning 50 kr/mil
Däck 4 kr/mil
Bränsle 7 kr/mil
Service 5 kr/mil

Fast det är ju klart - på en nyare hoj rasar det snabbare!
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd