Slip-on och originalsystem

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
snowman
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 14, 2011 16:56

Slip-on och originalsystem

#1 Inlägg av snowman »

Försökte hitta lite om vad ni har gjort med era cyklar och funderar själv lite. :roll:

Det grejer som är gjorda på min är som på de mesta cyklarna här verkar det som av årsmodell -02 och framåt.

Snorkel
PAIR
Flapper

Min har dock original avgassystem och går i funderingarnas värld då om man ska skaffa ett slipon.

Undrar då om man behöver mappa om den med t.ex. PC eller om det går bra att köra med vad Honda har gjort från början.

Undrar även om det är "katten" som sitter precis framför bakhjulet, för den sitter väl inte i ljuddämparna??

Om man ska byta till ett slipon, är det då mycket dyrare att byta hela vägen??

Hälsningar en nöjd nybliven VFR-ägare.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slip-on och originalsystem

#2 Inlägg av adrian_vg »

Frågan har ställts tidigare.

Bara slipon monterat - ingen ommappning behövs.

Bara öppnare luftfilter monterat - ingen ommappning behövs.

Slipon och öppnare luftfilter monterat - ommappning bör göras.

Helsystem för VFR finns ett fåtal av, men kostar nästan lika mycket som hojen och ger enl bänkningsmänniskorna på Honda City i Upplands Väsby inte speciellt mycket pang för pengarna.

Jepp, det är katten - klumpen framför bakhjulet, och med två elkablar (om jag minns rätt).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

snowman
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 14, 2011 16:56

Re: Slip-on och originalsystem

#3 Inlägg av snowman »

adrian_vg skrev: Jepp, det är katten - klumpen framför bakhjulet, och med två elkablar (om jag minns rätt).
Då är det Lambdan som sitter helt enkelt.

Min snorkel är borta, är det samma sak som att byta filter??

Hur ser ett originalfilter ut?? Är det gult som på bilar med oranget gummi runt??

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slip-on och originalsystem

#4 Inlägg av adrian_vg »

snowman skrev:Min snorkel är borta, är det samma sak som att byta filter??
Förstår inte riktigt frågan. Snorkeln är mest en ljuddämpningsgrej för insuget och möjligen för att förhindra att vatten kommer in i luftboxen. Ett luftfilters funktion är att rensa insugsluften från partiklar som annars kan skada motorn.
snowman skrev:Hur ser ett originalfilter ut?? Är det gult som på bilar med oranget gummi runt??
På min 97:a ser det ut enl bilden nedan. Öppnare luftfilter av K&N-typ brukar ha ett tunnare filterlager som nästan är genomskinligt och ett metallnät på undersidan för att förhindra att filtret sugs in i motorn. Vanliga filter är av papper i ett ganska tjockt material jämförelsevis.

K&N-filter. Titta på den stora bilden och notera metallnätet.
Bild

Ett pappersfilter.
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar