Bilprovningar, Erfarenheter
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Kontakt:
Bilprovningar, Erfarenheter
För första gången i historien fick jag en anmärkning (förra veckan) vid besiktningen av en VFR. Rissne killen tyckte att min kedja var för hårt spänd och slog ner på den. Jag åkte direkt tillbaka till Hela Hojen som precis gjort 2400 mila och de fräste som illrar åt besiktningsnissens kompetens. Fram med måttstock och den stod på 25 mm vilket ligger inom ramen 25-35 mm enligt Honda boken. Man får nog ifrågasätta Bilprovningens tyckande och begära en uppmätning av kedjans spelmån med en hänvisning till handbokens toleransramar nästa gång.
Nå´n annan med taskig erfarenhet av BP?? (PS annars var han jäkligt trevlig han i Rissne)
Nå´n annan med taskig erfarenhet av BP?? (PS annars var han jäkligt trevlig han i Rissne)
Twist the throttle!!!!!
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Re: Bilprovningar, Erfarenheter
Du skämtar? Många år i gamla italienska och engelska bilar har gett mig en stor aversion mot Bilprovningen... men jag erkänner å andra sidan villigt att de under de senaste åren blivit ENORMT mycket bättre.ulf svedberg skrev:Nå´n annan med taskig erfarenhet av BP??
VFR750F -92, grön
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Så länge som det defacto är ett fel som dom anmärker på så kan man bara vara arg på sig själv. Men innan deras "nya" kundvänliga image började användas så har det hänt mig flera gånger att man fått nedslag på nåt för att besiktningsmannen haft en dålig dag (natt), man har fixat dom fel som verkligen var fel, åkt tillbaks och fått igenom bilen utan att fixa "inget ligg med gumman på 3månader" felen.
Mitt egna rekord ligger på 37 poäng, en taunus 69:a, som jag ville veta vad som behövde göras på.
T.
Mitt egna rekord ligger på 37 poäng, en taunus 69:a, som jag ville veta vad som behövde göras på.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Since-2009
- Medlem
Kontrollerades kedjespänningen på samma sätt, var den belastad eller inte båda gångerna? En kedjespänning är naturligtvis individuellt i viss mån = om du väger 100kg med utrustning så behöver du en mindre spänd kedja kontra någon som väger 70kg med utrustning.ulf svedberg skrev:Fram med måttstock och den stod på 25 mm vilket ligger inom ramen 25-35 mm enligt Honda boken. Man får nog ifrågasätta Bilprovningens tyckande och begära en uppmätning av kedjans spelmån med en hänvisning till handbokens toleransramar nästa gång.
Tänkte så att du faktiskt inte åker omkring med för hårt spänd kedja bara för att man antog att tillverkarens "spändaste" rekommendation fungerar för dig utan att kontrollera under belastning.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- StigH
- Donator 2014
- Kontakt:
Nu under flytten hittade jag min skriftliga protest till ASB från 70-talet pga av en sällsynt gring och d:o inkompetent bes man..tersan skrev:Du skämtar? Många år i gamla italienska och engelska bilar har gett mig en stor aversion mot Bilprovningen... men jag erkänner å andra sidan villigt att de under de senaste åren blivit ENORMT mycket bättre.ulf svedberg skrev:Nå´n annan med taskig erfarenhet av BP??
Kom dit med ett mycket nytt bakdäck (rullat 3km...) t o m gjutskägget kvar i mitten på slitbanan. Fick en 2:a pga "bristande mönsterdjup.."
Plus en hel del annat tjafs. EN 2:a var berättigad, rost på bromsledning (engelsk bil, en Vauxhall...

Fixade denna punkt, tog sen en tur till en närliggande station (4mil) med noll fel som resultat..
Idag är SBP skyhögt bättre!
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
-
- Medlem
- Kontakt:
Hela Hojen(anders) mätte upp kedjan med mig på under normalvikt. SBP "tyckte" att den var för hårt spänd utan mätningar.Since-2009 skrev:Kontrollerades kedjespänningen på samma sätt, var den belastad eller inte båda gångerna? En kedjespänning är naturligtvis individuellt i viss mån = om du väger 100kg med utrustning så behöver du en mindre spänd kedja kontra någon som väger 70kg med utrustning.ulf svedberg skrev:Fram med måttstock och den stod på 25 mm vilket ligger inom ramen 25-35 mm enligt Honda boken. Man får nog ifrågasätta Bilprovningens tyckande och begära en uppmätning av kedjans spelmån med en hänvisning till handbokens toleransramar nästa gång.
Tänkte så att du faktiskt inte åker omkring med för hårt spänd kedja bara för att man antog att tillverkarens "spändaste" rekommendation fungerar för dig utan att kontrollera under belastning.
Nåväl Det behövdes ingen ombesiktning och vi ändrade inte kedjan heller. Så det funkar säkert bra ett tag till..

Twist the throttle!!!!!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Jageh... Eh... Böh... Eh... Var och besiktade hojen här om dan. I med den nyproducerade db-killern och "pyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyys", hojen lät som en stypt gris eller en tryckkokare eller nåt.
Ur med skiten igen, spänna på den på packhållaren och åka dit. Stannade till ute på vägen och satte i den och in på besiktningen.
Jodå, blankt papper och hur trevliga gubbar som helst som bjöd på iskallt vatten. Klar, rulla bort och in med nästa hoj. Jag står runt hörnet men fortfarande inne i hallen och tänker: "db-killern blir varm som ett
och köra hem med den i har jag ingen lust med".
Alltså, troligen bland den mest förbjudna som finns... Fortfarande kvar i hallen tar jag fram insexnyckeln och skruvar ut db-killern men får samtidigt tanken att jag inte vill reta gallfeber på de trevliga gubbarna.
Alltså igen, leder bort hojen en bit, startar utan gas och smyyyyyyyyger därifrån. Undrar om någon noterade och undrade varför jag ledde iväg hojen
Ur med skiten igen, spänna på den på packhållaren och åka dit. Stannade till ute på vägen och satte i den och in på besiktningen.
Jodå, blankt papper och hur trevliga gubbar som helst som bjöd på iskallt vatten. Klar, rulla bort och in med nästa hoj. Jag står runt hörnet men fortfarande inne i hallen och tänker: "db-killern blir varm som ett

Alltså, troligen bland den mest förbjudna som finns... Fortfarande kvar i hallen tar jag fram insexnyckeln och skruvar ut db-killern men får samtidigt tanken att jag inte vill reta gallfeber på de trevliga gubbarna.
Alltså igen, leder bort hojen en bit, startar utan gas och smyyyyyyyyger därifrån. Undrar om någon noterade och undrade varför jag ledde iväg hojen

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Jag tänker bestämt undvika Stenungsunds bilprovning i fortsättningen. Har en gång tidigare blivit mäkta irriterad när jag varit där med bilen men eftersom det inte direkt fanns gott om besiktningstider fick jag ta det som fanns.
Jag såg direkt på killen att han skulle göra allt för att hitta något på hojen och efter mycket granskande, klämmande, ryckande och funderande så frågade han om jag ofta åker med passagerare. Jag sa att jag åker mest själv. Då fick jag en tvåa på grund av att det vänstra halvljuset stod en aning lågt.
När jag kom hem justerade jag upp det "en aning" och åkte efter helgen istället till Trollhättan för efterkontroll. Helt annat bemötande där, besiktningsmannen kunde till och med ödsla 15 sekunder av sin tid åt att ställa halvljuset perfekt med mig på sadeln.
Jag såg direkt på killen att han skulle göra allt för att hitta något på hojen och efter mycket granskande, klämmande, ryckande och funderande så frågade han om jag ofta åker med passagerare. Jag sa att jag åker mest själv. Då fick jag en tvåa på grund av att det vänstra halvljuset stod en aning lågt.
När jag kom hem justerade jag upp det "en aning" och åkte efter helgen istället till Trollhättan för efterkontroll. Helt annat bemötande där, besiktningsmannen kunde till och med ödsla 15 sekunder av sin tid åt att ställa halvljuset perfekt med mig på sadeln.

VFR800 -06, silver