Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Mestadels är det ventilsätes och ventilens kontaktytor som slits, själva shimset och kammen är en väldigt hård och välsmord yta som egentligen bara slits med för gammal olja eller att det inte kommer fram olja. I och med att ventilsätesytan är vinklad så ger ett litet slitage ett större spel på shimset.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VTR1000SP1 SÅLD
- Since-2009
- Medlem
Precis så måste det ju vara, nu börjar det falla på plats igen och nu ska vi gå ner på djupet med det här 
Verktstäder/mekaniker är mästare på att hitta genvägar för att spara tid, jag vet då jag själv jobbat på auktoriserade verkstäder (fast med bilar) och jag vet att det förekommer likaväl hos Kalle på hörnet som Dyrbil AB. Nu har jag väldigt bra kontakt med "min" verkstad som jag använder för hojen men vill fortfarande ha det där lilla extra när det gäller att ta hand om skorven och det underlättar då om jag själv vet hur det ligger till och på så vis vet vad jag ska "begära" vid service.
Som det är skrivet tidigare i tråden så måste det hela demonteras och monteras innan kontrollen kan utföras, slipar man samtliga säten/ventiler då innan man mäter upp spelet? Här kan man då tänka sig att det finns tid att spara om man inte gör det = inget jag vill att man snålar in på min motor.
O andra sidan om de bara skulle demontera/montera, mäta upp spel, demontera, slipa, byta shims där det behövs och sedan montera skulle väl risken kunna finnas att spelet blir för stort efter slipning där de inte bytt shims = dubbelarbete..? Jävligast är ju om de bara mäter spelet efter där de har bytt shims = missar ett för stort spel där det inte bytts men slipats.
Byts fjädrarna samtidigt om det nu inte handlar om lösa shims utan sk ventilhylsor? Den här bilden gjorde det nämligen ännu snurrigare

http://vfrworld.com/forums/6th-generati ... rnals.html
http://www.mcnews.com.au/Testing/Honda/ ... Page_1.htm

Verktstäder/mekaniker är mästare på att hitta genvägar för att spara tid, jag vet då jag själv jobbat på auktoriserade verkstäder (fast med bilar) och jag vet att det förekommer likaväl hos Kalle på hörnet som Dyrbil AB. Nu har jag väldigt bra kontakt med "min" verkstad som jag använder för hojen men vill fortfarande ha det där lilla extra när det gäller att ta hand om skorven och det underlättar då om jag själv vet hur det ligger till och på så vis vet vad jag ska "begära" vid service.
Som det är skrivet tidigare i tråden så måste det hela demonteras och monteras innan kontrollen kan utföras, slipar man samtliga säten/ventiler då innan man mäter upp spelet? Här kan man då tänka sig att det finns tid att spara om man inte gör det = inget jag vill att man snålar in på min motor.
O andra sidan om de bara skulle demontera/montera, mäta upp spel, demontera, slipa, byta shims där det behövs och sedan montera skulle väl risken kunna finnas att spelet blir för stort efter slipning där de inte bytt shims = dubbelarbete..? Jävligast är ju om de bara mäter spelet efter där de har bytt shims = missar ett för stort spel där det inte bytts men slipats.
Byts fjädrarna samtidigt om det nu inte handlar om lösa shims utan sk ventilhylsor? Den här bilden gjorde det nämligen ännu snurrigare

http://vfrworld.com/forums/6th-generati ... rnals.html
http://www.mcnews.com.au/Testing/Honda/ ... Page_1.htm
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Nej, så djupt går man aldrig vid en service. Allt nedanför hylsan är intakt, ingen ventilslipning eller delbyten där. Om man tappar kompession och konstaterar att ventilerna läcker igenom då är det dags att slipa sätesytor / byta delar.
T.
T.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD
VTR1000SP1 SÅLD
Jag gjorde 2400mila service på min hoj i vintras hos en duktig och mycket noggrann kille som dock inte är en auktoriserad verkstad. Jag betalade 3,200 kr totalt för servicen.
Det gjordes justering på 9 av ventilerna.
Om någon är intresserad kan jag lägga upp protokollet med detaljerad information vilka ventiler som justerades och hur mycket de justerades.
Om någon är intresserad kan jag lägga upp protokollet med detaljerad information vilka ventiler som justerades och hur mycket de justerades.
VFR800 -03 (Silver)
- Since-2009
- Medlem
Kool det vore hur intressant som helst om du ville länka det, jag tycker sånt här är godis att läsa/titta på =0) Hade den gått just ca 2400 mil då eller var det säg 4800 = var det första 2400 intervallen?pocken skrev:Jag gjorde 2400mila service på min hoj i vintras hos en duktig och mycket noggrann kille som dock inte är en auktoriserad verkstad. Jag betalade 3,200 kr totalt för servicen.
Är din hoj original och om inte hur länge har du kört med vad som nu är gjort?
VFR800 EHEC
Kul att du är intresseradSince-2009 skrev:Kool det vore hur intressant som helst om du ville länka det, jag tycker sånt här är godis att läsa/titta på =0) Hade den gått just ca 2400 mil då eller var det säg 4800 = var det första 2400 intervallen?pocken skrev:Jag gjorde 2400mila service på min hoj i vintras hos en duktig och mycket noggrann kille som dock inte är en auktoriserad verkstad. Jag betalade 3,200 kr totalt för servicen.
Är din hoj original och om inte hur länge har du kört med vad som nu är gjort?

Hojen är en 2003:a och hade vid servicetillfället gått 24,563 km.
Allt är original på den förutom att ljuddämparna är rensade på innehåll.
- Bilagor
-
- 2011-07-08 23.16.55.jpg
- Ventiljusteringsprotokoll
- (87.63 KiB) Inte nerladdad ännu
VFR800 -03 (Silver)
Så, då var hojen hämtad och det blir inte nudlar resten av semestern.
DET BLIR VATTEN OCH KNÄCKEBRÖD.
Det slutade på 9641:- och då fick jag 10% rabatt på grejerna men inte arbetet.
Alla ventilyftarna på VTEC sidan fick bytas, 8 st alltså men jag behövde bara betala 170:-/ st (det blev "pant" på de andra). Enl verkstadskillen så låg jag 0,02 mm från undre tolleransnivån.
En sak som honda inte skriver i servicen är att stiften också ska bytas vid 2400 mil (inte på den mall som verstaden tittade på när de gav mig prisuppgiften) och de kostade 1224:-.
Men jag tycker att hojen går bättre nu så det gjorde nog susen.
DET BLIR VATTEN OCH KNÄCKEBRÖD.

Det slutade på 9641:- och då fick jag 10% rabatt på grejerna men inte arbetet.
Alla ventilyftarna på VTEC sidan fick bytas, 8 st alltså men jag behövde bara betala 170:-/ st (det blev "pant" på de andra). Enl verkstadskillen så låg jag 0,02 mm från undre tolleransnivån.
En sak som honda inte skriver i servicen är att stiften också ska bytas vid 2400 mil (inte på den mall som verstaden tittade på när de gav mig prisuppgiften) och de kostade 1224:-.
Men jag tycker att hojen går bättre nu så det gjorde nog susen.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Vaddå pant? Kan de återanvändas? Låter lurigt i mina öron...Maciver skrev:Alla ventilyftarna på VTEC sidan fick bytas, 8 st alltså men jag behövde bara betala 170:-/ st (det blev "pant" på de andra). Enl verkstadskillen så låg jag 0,02 mm från undre tolleransnivån.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
-
- Medlem
- Kontakt:
Fick tillbaka min precis från hela Hojen, eftersom det är en VTEC så fick de justera en hel del och det slutade på 8500:-.danlse skrev:Justering av två ventiler gjordes och tillsammans med byte av diverse vätskor gick det på ca 7000kr (Hela Hojen, aukt Honda verkstad i Stockholm)

Av alla servicar som finns på alla Honor överhuvudtaget så är 2400 mila på en VFR VTEC den i särklass dyraste att göra enligt Erik och Anders på HH. Och naturligtvis är det ju en sån jag har......
Twist the throttle!!!!!
Vet inte, antingen används de eller så blir de renoverade, Inte vet jag.adrian_vg skrev:Vaddå pant? Kan de återanvändas? Låter lurigt i mina öron...Maciver skrev:Alla ventilyftarna på VTEC sidan fick bytas, 8 st alltså men jag behövde bara betala 170:-/ st (det blev "pant" på de andra). Enl verkstadskillen så låg jag 0,02 mm från undre tolleransnivån.

- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Plötsligt blev jag ännu mer förälskad i min -92a... 

VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Jippi, jag har servicen + justering + nytt bakdäck att slanta 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Hylsan är ett shims som finns i olika tjocklekar, man sätter dit ett shims som motsvarar avståndet mellan kamaxel och toppen på ventilen minus det spel som ska finnas. Eftersom själva slitytan normalt inte är förstörd kan man återanvända shimset(hylsan) på en annan hoj som behöver just den tjockleken. Har man tur kan det ju vara så att man kan flytta några på sin egna hoj och kanske bara behöva 2 av 4 shims nya.Maciver skrev: Vaddå pant? Kan de återanvändas? Låter lurigt i mina öron...
Vet inte, antingen används de eller så blir de renoverade, Inte vet jag.
T.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD
VTR1000SP1 SÅLD
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Aha! Tack för upplysningen.Tommy Gsson skrev:Hylsan är ett shims som finns i olika tjocklekar, man sätter dit ett shims som motsvarar avståndet mellan kamaxel och toppen på ventilen minus det spel som ska finnas. Eftersom själva slitytan normalt inte är förstörd kan man återanvända shimset(hylsan) på en annan hoj som behöver just den tjockleken. Har man tur kan det ju vara så att man kan flytta några på sin egna hoj och kanske bara behöva 2 av 4 shims nya.
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Precis uthämtad (2 timmar sedan) ... landade på 9600:-
Då ingick servicen + justering av 3 ventiler, Nya tändstift, Nytt PilotRoad3 bakdäck.
Kunde varit värre .. bäst av allt är att det känns som en ny hoj .. eller så var bara Dööhvillen så j-a trött
så en moppe skulle kännas pigg
Då ingick servicen + justering av 3 ventiler, Nya tändstift, Nytt PilotRoad3 bakdäck.
Kunde varit värre .. bäst av allt är att det känns som en ny hoj .. eller så var bara Dööhvillen så j-a trött
så en moppe skulle kännas pigg

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*