VFR 1200 ska provköras - tips

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

VFR 1200 ska provköras - tips

#1 Inlägg av Since-2009 »

Ska byta framdäcket imorrn och då föreslog de att jag skulle provköra nyaste, senaste, hetaste VFR´n någon timma när jag ändå skulle vara utan min.. o så. Saken var att jag fastna för den först idag, vet inte om de "kittat" sin demohoj något men när jag gick förbi den i hallen så tänkte jag att den såg rätt trevlig ut ändå och den har "utrustning" som jag vill ha = ABS och kardan. Nåväl.. jag har kört den under provkörningsdagarna men bara då, tyckte nog att den var lite tung (ca +20kg mot nuvarande) men det var o andra sidan ingen längre sträcka, 1.6km om jag minns rätt.

Ni som kört den mer, vad tycker ni är bra respektive dåligt med den? Glädjeämnena hittar jag förhoppningsvis själv men framförallt nackdelar kan vara bra att höra innan så jag vet vad jag ska leta efter och sedan hur jag upplever det hela.

Vid 09:00 imorgon bär det av så gärna några tips innan dess om ni har några :tummenupp
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: VFR 1200 ska provköras - tips

#2 Inlägg av danlse »

Hej,

Den kan kännas lite stor i jämförelse med 800an men det märks mest när man flyttar runt den i garaget.

Annars tycker jag att avgasljudet är ganska "mjäkigt" med mindre "muller" jämfört med 800an.

För övrigt en kanonhoj!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR 1200 ska provköras - tips

#3 Inlägg av Since-2009 »

Mm det börjar ju bra... kommer ner till hojen, punktering bak IGEN :!:

Jaja nu ska bara verkstan återkomma så får jag se hur jag gör, antingen tar jag loss hjulet, dit laga, tebax montera och dit igen eller så trycker jag i en punkalagning på burk o rullar dit lite lugnt. Inte hittat orsaken ännu dock.

Alltid ska det vara något...
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Julleman
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 14, 2011 09:49
Ort: Mölndal

Re: VFR 1200 ska provköras - tips

#4 Inlägg av Julleman »

Hej
Jag äger numera en VFR1200FD, efter att ha kört en CBR1000F en massa år.
När jag provkörde VFR så testade jag först den manuellt växlade och några dagar senare automaten.

Faktum är att jag blev lite besviken efter den första provkörningen, tycke att motorn var lite trött i botten och vibrerade när jag drog på från låga varv. Annars var det en skön hoj.

Men när jag provkörde hojen med dubbelkoppling så vart det en helt annan karaktär. Visserligen går varvet nästan aldrig under 2000 med det sköter den ju om själv. Grymt skönt drag i motorn, framförallt när man kör i sportläget.
För övrigt tycker jag att hojen har bra balans och känns inte så tung som den ju är.

Love her!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR 1200 ska provköras - tips

#5 Inlägg av Since-2009 »

Kool tack för infon =) Automat blir det i vilket fall inte även om jag kan tänka mig att det är en fin hoj på sitt sätt, provkörningen som ska bli av nu strax är inte någon direkt för att jag ska köpa en 1200 snart utan mer för att se om det är en hoj jag skulle kunna leva med i framtiden =0)

Ang punkteringen så var det ventilen, skönt på ett sätt men visst.. det kunde ha slutat illa det med. Nu sitter det en ny på, ska jag bara byta om o sen bär det iväg för provkörningen samt nytt framdäck :tummenupp
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR 1200 ska provköras - tips

#6 Inlägg av Since-2009 »

Nu var det provkört! :D

Turen började med att jag kort o gott tyckte den kändes vidrig att köra men insåg ganska snart att ringtrycket omöjligen kunde vara rätt, dubbelkollade mätarställningen och inte ens på en demohoj har man lyckats platta till däcken så mycket på 380mil. Istället för att vända tillbaka svängde jag förbi en mack, 1.8 bar fram och 2.2 bak... Kollade efter om rek tryck stod någonstans på hojen men hittade inget så jag körde på samma som för 800´an = 2.5 fram 2.9 bak. Nu blev det annan känsla i bitarna och jag brassa iväg.

På vanliga normalbreda kuperade landsvägar gick det att köra hur fort som helst (kändes det som alltså..typ) vilket i sig var väntat, likaså på motorväg gick den fint trots skapliga hastigheter och kastvindar = stadig pjäs. Registret i sig tyckte jag var helt ok, saknar lite i botten men inte så att det störde och 3´an kunde jag leva länge på där det svängde mer.

På de mindre vägarna, där 3´an fortfarande var det enda som behövdes..nästan, kom dock vikten/storleken att spela roll. Först var det mer att jag tyckte att den kändes lite för tung för den tvära böjen osv men efter att jag provocerat bromsarna till låsning (ABS) några ggr litade jag mer på dem och vågade pressa hojen mer för att se va den gick för. Nu ska jag inte hävda att det var hojen som satte gränserna men några ggr upplevde jag dock att det var så, nu i efterhand tror jag mest på de usla däcken men mer om det sen. Det som kändes lite läbbigt var att den kunde dansa lite på vägen när jag inte tyckte att det var berättigat att göra de. En del kurvor höll jag tillbaka och då blev kurvtagningen inte alltid perfekt men vissa partier kan jag "som handsken" och ändå var det svårt att få till ett bra flyt genom ett parti av dessa kurvor, då pressade jag en del men inget extremt. På vägen tillbaka fick jag baksläpp i en medium vänster vid gaspådrag från 50km/h, gick städat till och det kan ha varit något skit från vägen men det syntes nada och ingenting på däcket när jag någon mil senare var tillbaka och inspekterade.

Riktigt bekvämt med allt vrid, testade att puttra från 30-40km/h på sexans växel bara för att prova och det hackade inte ens nämnvärt men naturligtvis skaka den till lite i protest om jag klev på för mycket då.

Slirkopplingen fungerade utmärkt, sparka i tvåan i 90km/h några ggr och dumpa kopplingen = inte en tendens till låsning. Någon enstaka gång gunga den till lite men då var den även besvärad av andra krafter ;) Under körning när jag inte testade slirfunktionen skötte den sig bra och jag litade snabbt på den. Har tidigare låst upp några BMW hojar med kardan, är det någon av dem som har slirkoppling?

Bromsarna var en trevlig förbättring då de inte kan anses som supereffektiva på min även om det inte är så att det stör. Med tanke på att jag upplevde den som ganska tung, mest i början, var det som sagt skönt med bra hejdare.. sexkolvsok är det i fram minsann. Däremot tyckte jag nog att ABS´n klev i lite för tidigt men jag skulle kunna tänka mig att just det framdäcket hade en hel del med de att göra.

Gillade:
  • Draget, registret som påminde lite om CB1000R men inte lika fin (tråkig?) gång som radfüran
  • Bromsarnas effektivitet, känslan i ABS´n var helt ok, bjöd på en del däckskrik
  • Komforten, sittställningen var bra även om jag inte kommer överens med så smala handtag = van med värmehandtag
  • Instrumenteringens layout och plus för växelindikator samt yttertemperatur
  • Kurvegenskaperna på småvägarna var bättre än förväntat trots, vad jag tror, skräpdäcken
Ogillade:
  • Vikten som jag dock tror är mycket av en vanesak
  • Motortemp och tankmätaren, tycker motortemperaturen ska visa siffror istället för en skala/mätare och tankmätaren började att blinka för att jag startade den lutad på stödet och återgick inte till 2 prickar för än jag startat om maskinen upprätt. Sen i första bästa kurva gick den från två prickar till att blinka igen...
  • Sadeln, det var inget fel på vare sig komforten eller friktionen i strålande väder men den ser ju ut som sju svåra år och märken verkar det lätt bli. Ser ut som något äckligt plastöverdrag och undrar om materialet/ytan verkligen fungerar bra i ex regn eller vid någon form av bankörning.
  • Däcken från fabrik, va f-n ska dom på med det där Battlaxskiten o göra? Fungerade inte på denna, fungerade inte på min CB1000R och har även hört andra som haft ett och annat ont att säga om dem.
  • Färgsättning/val, nu har jag förvisso inte forskat utförligare i ämnet men på hemsidan finns det att välja mellan röd, silver och vit varav silver passar mig bäst men inte helt nöjd. Vitt kan vara snyggt men på bilderna tycker jag åtminstone inte att den gör sig rätt i den kulören och varför i helsefyr har man valt att göra tanken svart!? Visst det kan vara snyggt om man accepterar straffet med konstant polerande och ofrånkomliga repor men det har inte jag något intresse av... Foliering känns högaktuellt.
Nåväl i skallen var de mer positivt än negativt efter provturen som blev på en timma och ca 6-7mil då mycket av det negativa går att göra något åt :) Däremot vet jag inte om den skulle fungera som enda hoj för mig då jag gärna även vill "kunna" köra både Knix och storbana, visst tror jag att den går att bryta runt hjälpligt även där men kanske inte så aktivt som jag vill. På gokartbanan tror jag den skulle vara ganska förlåtande p.g.a. vridet och det jämna registret vilket jämförelsevis var ett straff med nuvarande i originalutförande. På storbana däremot känns det som att risken finns att jag skulle kunna överskatta egenskaperna kontra vikten och tillslut låg jag väl där ute i rabatten o kravla.. med min tur har de planterat taggbuskar till den säsongen.

Kul att provköra är det i vilket fall! :tummenupp

Pilot Road 2 ca 1200 mil - 1.5-2mm mönsterdjup kvar i mitten Bild

Pilot Road 3 nytt - 4-4.5mm mönsterdjup
Bild

Demohoj framdäck
Bild
Bild

Demohoj bakdäck (Ca 380 mil)
Bild
Bild

Svart tank - Repor finnes
Bild
Bild

Sadel - Skulle vara lätt att spola av på en fylletransportmotorcykel (?) för polisen ifall Urban Usling spyr ner sätet under transporten...
Bild

Halvknepig yta att fota, ser sämre ut i verkligheten än på bilderna, märken finnes
Bild
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Skriv svar