Det stämmer men ändå inte.blacken skrev:Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jag har ingen soppakran alls på hojen... Eller vänta föresten, jag har två! Den ena sitter i bakkant på tanken under soffan (man måste alltså ta av soffan [som är skruvad] för att komma åt den) och är avsedd för när man tar av tanken. Det är absolut inget vakum där utan bara on-off och rinner bara när man öppnar den.
Den andra sitter också under soffan och bakom höger sidokåpa i anslutning till pumpen och soppafiltret och är också bara en on-off kran. Inget vakum där heller. Enligt boken rekommenderas att kran 1 enbart stängs när man ska lyfta av tanken och kran 2 vid längre tids parkering.
Att soppa kan sippra igenom pumpen är sant, men eftersom tankutloppet och pumpen sitter lägre än förgasarna så innebär inte det något större problem iaf inte åt det hållet. Det verkar snarare som om soppan rinner tillbaka om man inte stänger den kranen när hojen står några veckor eftersom den då väldigt gärna vill att man först fyller upp gasarna för att inte vara bråkig när det ska startas igen.
Pumpen finns just av anledningen att hojen inte har självfall. Min förra hoj, VF750S -83 hade ingen pump, men den hade kran med on-off-reserv OCH vakum OCH soppamätare OCH blinkande varningslampa för låg soppanivå. Snacka om "overkill"

Efter en första initial kontroll att mätaren och varningslampan stämde (läge on, blink-blink, 100 meter senare, "bööööööööö") så beslöt jag mig för att lita på elektroniken, ställa kranen i reservläge och lämna den där.