Hallå hallå!
Dax igen för en fråga jag inte riktigt får rätt på!
Den handlar om batteriladdare... Något jag tyckte skulle bra bra att ha!
Efter lite läsande så kom jag fram till att CTEC verkade vara ett bra allternativ, då många verka ha den modellen som heter Xs3600! (eller mxs3,6 som den verkar heta nu)
Fick ett tips att Jula säljer CTEC-laddare, så åkte dit och köpte en som heter CTEC ZAFIR 45!
När jag kom hem, så tänkte jag att jag skulle gämföra vad skillnaderna var, eftersom den var lite billigare, men blir inte klok på varför ZAFIR-modellerna är billigare... Är det bara så att det är en lite mer budgetmodell, eller vad är egentligen skillnaden?
Köpa batteriladdare
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Köpa batteriladdare
Blå VFR800-01!
Re: Batteriladdare
Det fanns tydligen en som heter ZAFIR 90 också... Någon som verkar finnas hos folk, men inte i affären.... Är det en kraftfullare än den som heter 45 som jag nu köpt?
Blå VFR800-01!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Batteriladdare
Zafirserien är lite enklare än de andra modellern, samt lite svagare. Passar perfekt för en mc, även om Zafir 90, som jag har, också funkar ok på ett normalstort bilbatteri.
Tror att största skillnaden mellan Zafir och de andra lyxigare modellerna är att Zafir har tre laddnivåer, medan de andra har fem. Spelar roll... Det funkar bra ändå.
Zafir 90 var i princip samma som XS3600, men billigare. Zafir 45 kom senare och skulle fylla "instegsgapet", den är dessutom inte lika stark som 90:an. Ingen normal människa köper en batteriladdare för 1500 spänn. 8*)
Tror att största skillnaden mellan Zafir och de andra lyxigare modellerna är att Zafir har tre laddnivåer, medan de andra har fem. Spelar roll... Det funkar bra ändå.
Zafir 90 var i princip samma som XS3600, men billigare. Zafir 45 kom senare och skulle fylla "instegsgapet", den är dessutom inte lika stark som 90:an. Ingen normal människa köper en batteriladdare för 1500 spänn. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Re: Köpa batteriladdare
Aha!
Det låter ju som att även om ZAFIR är lite billigare och inte fullt så avancerad, så är den helt okej till mig som kommer ha den som underhållsladdare på vintern, och som denna gången... För att ladda upp ett nytt batteri. Så känns det ändån som en helt okej laddare!
(faktiskt så har 45:an 4 steg på sin laddning
)
Det låter ju som att även om ZAFIR är lite billigare och inte fullt så avancerad, så är den helt okej till mig som kommer ha den som underhållsladdare på vintern, och som denna gången... För att ladda upp ett nytt batteri. Så känns det ändån som en helt okej laddare!
(faktiskt så har 45:an 4 steg på sin laddning

Blå VFR800-01!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Köpa batteriladdare
Den är lite modernare - antagligen lite bättre också än den äldre 90:an. ;*)landin86 skrev:Aha!
Det låter ju som att även om ZAFIR är lite billigare och inte fullt så avancerad, så är den helt okej till mig som kommer ha den som underhållsladdare på vintern, och som denna gången... För att ladda upp ett nytt batteri. Så känns det ändån som en helt okej laddare!landin86 skrev:
Tycker jag definitivt att det är. Ser ingen anledning att köpa en betydligt dyrare XS3600 som är mycket starkare och som potentiellt kan skada mc-batteriet om man väljer att ladda i fel läge.
landin86 skrev:(faktiskt så har 45:an 4 steg på sin laddning)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===