Dagens säkerhetstråd - Provat punktering

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#1 Inlägg av Since-2009 »

Var iväg till Norrtälje på denna där hojdagen, trevlig stämning, bra väder och god mat. Fyndade ett par solbrillor för hojåka med bra säkerhetsglas, tre stånd senare hittade jag samma märke/modeller för 300:- mer 8) Köpte även en exklusiv alkoholmätare av en 10-åring för 50:-, ska hårdtesta den någon dålig period mot en Dräger 3000... haja va Dräger kommer svettas :D

Nåväl hem skulle man så vi tankade och handla dricka, varmt som sagt och tog sedan kustvägen 276 mot Berga. Låg och tog det lugnt bakom ett tjog bilar, en glidare ledde ledet ledigt och när vägen sträckte ut sig körde vi om. Förbestämt att ta det ganska lugnt, vi hamnade nu bakom glidaren så vi låg kvar där tills det klarnade igen och så elda vi på. Happ.. slog av på takten och for fram på denna skapligt trevliga väg i moderat tempo, ser en glidare till och börjar planera.... %*"*"&&€//Ÿ!!! Förebannat! Har jag lagningssatsen med mig är första tanken men samtidigt vill jag inte tro det dumt nog utan det kanske är vägen som är knepig/spårig.. styrlagret kanske har skurit!? Ja tankarna är inte helt sunda, kommer upp för en backe med vetskap om att jag har ett helt led med förmodat odugliga bilförare bakom med trasig AC och griniga ungar när jag ser en rastficka på andra sidan.

Nu är goda råd dyra, medveten om att när jag slår av här så kommer hojen att bråka med mig och jag ska köra över mötande fil... satan rastfickan är inte asfalterad! Blinkar och skickar ut handen åt polaren, viftar ned för att poängtera att jag går in för landning. Hojen ruskar oroväckande när hastigheten sänks, fritt i mötande och saktar ner så mycket jag kan innan jag kommer ut på gruset. Det gick vägen, har ju ABS men med punka vet man inte riktigt hur det där fungerar och jag hade inget intresse av att ta reda på det heller. Av hojen, FAAAN, känner på framdäcket, safe, bakdäcket är platt.

Av med kläder, kollar tankväskan, puh skiten är med, polaren kommer fram. Vi dividerar lite medans de andra deltagarna (bilarna/glidaren) susar förbi, vi förlora loppet, upp med hojen på centralstödet o börjar leta efter hålet. Hittar först inget hål och börjar svära över att om det är ventilen som stuckit så ska däckkrängaren få veta att han lever då jag specifikt bad om ny stubbe men det glömdes bort. Tillslut hittar jag dock hålet, sitter bra till ganska nära mitten och ingen snickardjävulskruv sitter kvar. Happ tjoff tjoff så lagar jag skiten med fullagningsstrumpa, trycker i två patroner o känner efter, visst f-n limet...! Happ inget att göra, en patron kvar och efter provsittning sköt jag i den också, det får bära eller brista med siktet inställt på Statoil Berga.

Kommer några hundra meter till tankstationen vid avfarten till Bergshamra... "Däckverkstad" **brooooommms**, vinklar in och parkerar. Kollar portarna, stängt men vid akuta däckärenden kunde man ringa ett nr, äh så akut är det inte. Uppenbara sig vara som en liten mack fast ändå inte fast ändå, öppet är det och där ligger en luftpicka YES! På tal om Yes fick jag dem att hälla upp ett ett glas vatten (blomspruta hade dom inte) med det i, lagningen verkade tät. Kollade ringtrycket, 1.3 bar, nu vet ni :wink: Trycker i 3kg och rastar lite, kollar trycket igen, köper en punkalagning på burk för om och ifall att och dundrar hem.

Surt med punka men samtidigt skönt att när man fick det så gick allt bra.

Tips:
  • Någon form av lagningskit med sig, hade löst sig oavsett men om solokvist blir det struligare.
  • Kör hoj åtminstone ibland istället för att bara åka, mitt däck hade atmosfärstryck och det gick fort. Trots detta kändes det knappt i 80km/h vid färd rakt fram. Att svänga fram o tillbaka är inte bara rastlöshet eller bus mellan linjerna, det är så ni känner hur hojen beter sig, min kändes helt stum och det gick inte att missa..då.
  • När ni saktar ned kommer hojen bråka som sagt, grus är inte optimalt att stanna på men kanske bättre än efter ett krön som i mitt fall. Läs trafiksituationen och håller er kall.
  • Om däcket släpper från fälgen kan det dels ta i med upplåsning som följd. Det blir även svårare att få i luft/punkalagning så att det sluter tätt. 3 16g patroner (vanliga för kolsyrepicka) gav 1.3 bar under perfekta förhållanden. Har man möjligt att ta av hjulet kan det gå att studsa hjulet så att däcket hoppar på plats. Annars får man försöka spöa/slå det på plats.
  • Skit i att försöka laga om däcket ser oroväckande skadat ut, värmeutvecklingen går fort vid lågt/inget tryck.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Custom Bike Show
Bild

Bild
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Råttis
Donator 2016

Re: Dagens säkerhetstråd - Provat punktering

#2 Inlägg av Råttis »

Snacka om tur...gav mig en tankeställare inför Norge resan.

/Råttis

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#3 Inlägg av Since-2009 »

Ja för mig blir det där ett bandäck om det är lagningsbart enligt konstens alla regler:

"Däcket kan definitivt inte repareras i följande situationer:
Punkteringar på däcksidan
Kanttråd synlig eller skadad
Bitar av gummit saknas
Veck i gummit
Skada från kolväten eller frätande ämnen
Skavning eller veckning av innergummit pga körning med för lågt lufttryck
"

http://www.michelin.se/mc-dack/dackskol ... motorcykel

Ska försöka inspektera det på tisdag, sen ska jag bara få tag på en extrafälg =)
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#4 Inlägg av Donner »

Tur du kunde laga det på vägen, självklart måste man ha nån form av lagningsgrejor med sig om man skall ut på en längre tripp.

Kan tänka mig att det känns obehagligt när man märker att luften är borta i däcket. Men det är nog bättre att få punka bak än fram (säkerhetsmässigt).

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#5 Inlägg av Sälle »

Jag har aldrig haft med mig någon lagningssats när jag varit ute på mina Europa resor, men jag har alltid löst en "stillestånds" försäkring från Falk. Men jag har aldrig behövt använda den.

Om man använt punkasprej och man sedan lämnar in bågen föra att byta däcket så berätta innan att du använt spray i däcket och fråga sedan priset för bytet. En däckhandlare jag pratade med tar 1500:- extra om punkaspray använts då det är ett h***te att få väck enligt honom.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#6 Inlägg av Mister »

Sälle skrev:Jag har aldrig haft med mig någon lagningssats när jag varit ute på mina Europa resor, men jag har alltid löst en "stillestånds" försäkring från Falk. Men jag har aldrig behövt använda den.
Har funderat på den iom en eruopatrip är ju på gång .... fick ett erbjudande men det råkade följa med tidningsinsamlingen. Var det 495/år med full "service"?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Råttis
Donator 2016

#7 Inlägg av Råttis »

Har ni kollat vad era försäkringar täcker?

Jag kollade och jag tyckte att det var mer och mindre samma som min försäkring täcker.

Tycker att det är onödiga spenderade pengar.

/Råttis

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#8 Inlägg av Sälle »

Mister skrev:Har funderat på den iom en eruopatrip är ju på gång .... fick ett erbjudande men det råkade följa med tidningsinsamlingen. Var det 495/år med full "service"?
Ja, priset ligger strax under 500:-. Och mycket riktigt så har de flesta försäkringsbolagen följt efter och erbjuder liknande tilläggs försäkringar, men det är inget man får på köpet.

Var man än tar försäkringen från så skulle jag aldrig ge mig ut på en Europa resa utan den.
Det finns mycket mer som kan gå fel med en mc om man har otur.

Men det ända som hänt mig var ett urladdat/kasst batteri när jag var i Prag. Men vi lyckades springa igång den och ta oss till Tyskland där vi hittade en Louis butik där jag kunde köpa ett nytt batteri.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#9 Inlägg av Donner »

Men om man står där i 30 graders värme på en enslig väg i alperna, då kan ett lagningskit vara värt pengarna även om man har assistans. Men skall ringa och sen vänta på bärgare som skall köra hojen till verkstad osv.

En i gänget som skall med till Österrike har kompressor och gelpatroner med sig så det enda vi behöver komplettera med är patroner.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#10 Inlägg av Since-2009 »

Funderar lite på det där med patronerna, fick som sagt i 1.3bar och det kändes som att det inte skulle bli så mycket mer även om jag hade fler patroner = det pös ut en del kolsyra när jag lossade sista trots att den satt på helt öppen en stund.

Finns lite större doningar, köpte någon sådan som snabblösning när jag panga paintball förut:

Bild

http://www.teknikmagasinet.se/

Sen behöver man en adapter, ev med slang men undrar vad 88g-patron klarar av att trycka i. Same same eller mer?
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#11 Inlägg av Since-2009 »

Igår så..

Ser ju hur jefla slitet det är o smutsigt är det ocKså = måste bytas
Bild

Bild

Never catch med alive!
Bild

Krokiga ventiler btw, jag tjöppte dock vanlig kort stubbe
Bild

Kollade upp en ny bakfälg i samma veva, kosta boda o femti = 6267:- Som hittat, men alltid bra som jämförelse, 500:- får dom på sin höjd o rund ska den va..får dammsuga ebay känns det som :wink:
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Kollade upp en ny bakfälg i samma veva, kosta boda o femti = 6267:- Som hittat, men alltid bra som jämförelse, 500:- får dom på sin höjd o rund ska den va..får dammsuga ebay känns det som :wink:
500 pix var vad jag betalde för den snygga åttaekrade bakfälgen till min svartviffer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar