Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Som topic. Alltså en riktigt trimmad inte bara ljuddämpare utan en hel motorgenomgång med optimerad tändning och insprutning, vore skoj att veta vad som går att kräma ur motorn 200+ är ju lätt.
Vad jag har förstått så är det massa begränsningar i ECUn såsom den strypningen på 1an och 2an s växel och varvtalsbegränsningen
Vad jag har förstått så är det massa begränsningar i ECUn såsom den strypningen på 1an och 2an s växel och varvtalsbegränsningen
VFR 800 -99
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Det är kardan på denna där.. livsfarligt
Nä men det kräver viss vana är min uppfattning, kört en del BMW-hojar och det kan bli lite spännande vid avslag/nedväxling. Nu står det iofs om slirkoppling som på sporthojarna för VFR´n men frågan är hur mycket "hugg" de kan bygga bort.
Jag är ingen ingenjör så jag har ingen tabell hur mycket man räknar med att effektförlusten till bakhjulet blir i förhållande till motorns effekt, alltså det kanske normalt blir en högre effektförlust på effektstarkare motorer..?
VFR1200 - Fabriksspec motor: 172.7hk Dyno: 142.08hk = 17.73%
VFR800 Vtec - Fabriksspec motor: 109hk Dyno: 97.15hk = 10.87%
Det anmärkningsvärda här är naturligtvis kardan/kedja men det kanske brukar vara högre % vid högre effekt som sagt, värdena för 800 kommer från min när den var helt original.
Då kan vi titta på vridet, ni vet det enda motorn producerar:
VFR1200 - Dyno: 79.31
VFR800 Vtec - Dyno: 71.95
Nu har jag inte kört 1200´n så mycket mer än en tur på provkörningsdagarna men jag är inte särskilt imponerad av siffrorna. Sen hänger väldigt mycket på hur bra de har lyckats med chassit. Har kört Pan-European lite mer och där kändes verkligen hur tråkigt/sladdrigt chassit var, förstår inte hur polisen kan valt dem faktiskt. Nu har de iofs gett kritik om jag inte missminner mig men de måste ju provköra innan de handlar.
Härifrån kommer uppgifterna för 1200:
http://vfr1200fa.blogspot.com/2010/08/dyno-run.html
http://4.bp.blogspot.com/_TOgYdrSmVmQ/T ... no+001.jpg
Här är mina papper och så länkar jag från rullen också:
Original:

Inte original:

Original:
http://www.youtube.com/watch?v=nreb5Orqafw
Inte original:
http://www.youtube.com/watch?v=oOvgezfQSII

Jag är ingen ingenjör så jag har ingen tabell hur mycket man räknar med att effektförlusten till bakhjulet blir i förhållande till motorns effekt, alltså det kanske normalt blir en högre effektförlust på effektstarkare motorer..?
VFR1200 - Fabriksspec motor: 172.7hk Dyno: 142.08hk = 17.73%
VFR800 Vtec - Fabriksspec motor: 109hk Dyno: 97.15hk = 10.87%
Det anmärkningsvärda här är naturligtvis kardan/kedja men det kanske brukar vara högre % vid högre effekt som sagt, värdena för 800 kommer från min när den var helt original.
Då kan vi titta på vridet, ni vet det enda motorn producerar:
VFR1200 - Dyno: 79.31
VFR800 Vtec - Dyno: 71.95
Nu har jag inte kört 1200´n så mycket mer än en tur på provkörningsdagarna men jag är inte särskilt imponerad av siffrorna. Sen hänger väldigt mycket på hur bra de har lyckats med chassit. Har kört Pan-European lite mer och där kändes verkligen hur tråkigt/sladdrigt chassit var, förstår inte hur polisen kan valt dem faktiskt. Nu har de iofs gett kritik om jag inte missminner mig men de måste ju provköra innan de handlar.
Härifrån kommer uppgifterna för 1200:
http://vfr1200fa.blogspot.com/2010/08/dyno-run.html
http://4.bp.blogspot.com/_TOgYdrSmVmQ/T ... no+001.jpg
Här är mina papper och så länkar jag från rullen också:
Original:

Inte original:

Original:
http://www.youtube.com/watch?v=nreb5Orqafw
Inte original:
http://www.youtube.com/watch?v=oOvgezfQSII
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Kul skillnad i ljud utan och med slipon. 8*)Since-2009 skrev:Original:
http://www.youtube.com/watch?v=nreb5Orqafw
Inte original:
http://www.youtube.com/watch?v=oOvgezfQSII
Reflekterade också över att vridkaraktären på storviffern, enl bänkkörningarna ovan, är så lik den på min grönviffer (VFR750F-1997) och vid samma varvtal. Bara lite mer utpräglat.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Jo det är lite trevligare sång i bitarna nu =O) Ändå ligger den på ca 94-95dB vid senaste stationära mätningen utan dB-killer i. Vid knix eller storbana i sommar kommer jag dock ha med mig dem så får man se om de måste i eller inte.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Har du rensat katen?
Jag har i stort sett samma uppsättning i min 02:a som i din.
Jag tyckte att det blev en stor skillnad när innehållet i den försvann.
Kan gasa upp den på 2:an.
Dock är den bara ful-mappad mha voltmeter och originallamda.
Skall ta den till Andersson när jag får tummen ur.
Jag har i stort sett samma uppsättning i min 02:a som i din.
Jag tyckte att det blev en stor skillnad när innehållet i den försvann.
Kan gasa upp den på 2:an.
Dock är den bara ful-mappad mha voltmeter och originallamda.
Skall ta den till Andersson när jag får tummen ur.
Vroom Vroom
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Nej.. inte medvetet iaf ;0) Men nä, sådant bonntrim har jag inget intresse av, vill ha mina ventiler "medium-well" och inte brända
Om den skulle gå för varmt skulle jag dock åtgärda det men då fick det bli en ny kisse med lite bättre flöde i.

VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Finns sånt?Since-2009 skrev:[...]ny kisse med lite bättre flöde i.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Jodå klart det finns men av förklarliga skäl så har inte den marknaden blomstrat ännu p.g.a. att kraven ur miljösynpunkt är så lågt ställda mot ägarna. Hur som helst så är det bara en tidsfråga (in my opinion) innan det kommer i större utsträckning, ex avgaskrav som CO HC och Lambda.
Bara tänka efter två sekunder vilka krav tillverkarna har på sig, "vår" VFR som lysande exempel, och alla funktioner och delar som måste uppfinnas för att klara de kraven =O) Hade inte avgaskraven funnits för personbilssidan så hade det inte funnits en uppsjö av katalysatorer på marknaden som det faktiskt gör idag.
Bara tänka efter två sekunder vilka krav tillverkarna har på sig, "vår" VFR som lysande exempel, och alla funktioner och delar som måste uppfinnas för att klara de kraven =O) Hade inte avgaskraven funnits för personbilssidan så hade det inte funnits en uppsjö av katalysatorer på marknaden som det faktiskt gör idag.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?
Någon här som har Acra-slipon eller liknande på? Funderar på att byta, men vad gör det på ljudet? Idag låter den inte så särskilt kaxigt men kanske Acra kan hjälpa, helst vill jag ha lite mulligare ljud....
Någon som har eller hört live?
Någon som har eller hört live?