Hur mycket kostade 1200 milaservicen?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

Hur mycket kostade 1200 milaservicen?

#1 Inlägg av Torque »

Vad gick er 1200 mila service på?

Jag kontaktade en firma och fick följande svar vad det kostar och vad som ingår:

"En service på din Honda går på 2.500 + material (olja, filter, etc), vi gör det som ska göras vid 1200mila service, kolla ventiler (och justera vid behov), kollar över bromsar, drivpaket etc. byter olja & filter och även luftfiler om det behövs. Vi använder oss av Agip oljor..."

Jag tycker att det låter dyrt, kankse 3000-35000kr sammanlagt. Sen ingår väl inte ventiljustering vid den här servicen? Är inte det först vid 2400 mil?

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#2 Inlägg av apex »

Jo, min service skulle kosta 2800-2900 kr. Jag backade ur och bytte oljan själv. Tumult utbröt därefter. :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#3 Inlägg av Göingen »

Var försiktiga pojkar, det är lätt att vi jämför äpplen med päron. Har inte du Apex en FI-modell (1998 - 2001) och du Torque en V-tech (2002 - ).
I Haynes manual står att följande ska göras på FI (1998 - 2001) vid 1200 mil:
> Kolla tänstift
> Byt olja/filter
> Kolla gasvajrar och ev chokevajer
> Kolla bränslesystem för läckor
> Kolla kylsystem
> Kolla avgassystem
> Kolla kedja, drev och glidskenor
> Kolla bromsar
> Kolla ljuset
> Kolla sidostöd
> Kolla fjädring fram och bak
> Kolla skruvar och muttrar är åtdragna
> Kolla styrlager
> Kolla däck och hjul

Jag har ingen koll på vad som föreskrivs för V-tech-modellerna men det kan ju skilja just med ventiljusteringsintervallet eftersom V-tech har ett speciellt ventilsystem.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#4 Inlägg av elias »

Just kolla sidostödet KAN behövas göras av en fackman!!
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

elias skrev:Just kolla sidostödet KAN behövas göras av en fackman!!
Morgonens ASGARV! :) Verkligen!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#6 Inlägg av apex »

Jag köpte en Honda för att jag VET att det är bra grejer. Det finns iofs sexigare motorcyklar.

Å då håller den, skruvar sitter fast, kammar slits inte osv. En R1 kan nog braka efter 5000-6000 mil. På en gammal trajja kunde säkert sidostödet lossna! :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

Re: Hur mycket kostade 1200 milaservicen?

#7 Inlägg av Lt.Dan »

Torque skrev:Sen ingår väl inte ventiljustering vid den här servicen? Är inte det först vid 2400 mil?
Där har du rätt, inte först vid 2400 mil.

Det är "bara" inspektioner av allt, utom olan och filtret som ska bytas

Låt dom inte lura dig :roll:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#8 Inlägg av Göingen »

Vad gäller sidostödet så är det förmodligen den elektriska brytaren som kollas. Du kan inte ha sidostödet nere och växel i, då stannar motorn.
En bra säkerhetsgrej, mer än en hojägare har fått punga ut för nya kåpor då de kört iväg med stödet nere. Det skiter sig obönhörligt i första vänsterböjen. :shock:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Göingen skrev:Vad gäller sidostödet så är det förmodligen den elektriska brytaren som kollas. Du kan inte ha sidostödet nere och växel i, då stannar motorn.
En bra säkerhetsgrej, mer än en hojägare har fått punga ut för nya kåpor då de kört iväg med stödet nere. Det skiter sig obönhörligt i första vänsterböjen. :shock:
Kollar jag flera gånger i veckan .. :oops:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Göingen skrev:I Haynes manual står att följande ska göras på FI (1998 - 2001) vid 1200 mil:
> Kolla tänstift
> Byt olja/filter
> Kolla gasvajrar och ev chokevajer
> Kolla bränslesystem för läckor
> Kolla kylsystem
> Kolla avgassystem
> Kolla kedja, drev och glidskenor
> Kolla bromsar
> Kolla ljuset
> Kolla sidostöd
> Kolla fjädring fram och bak
> Kolla skruvar och muttrar är åtdragna
> Kolla styrlager
> Kolla däck och hjul
Generöst erbjudande: Jag gär det för 1.500 :lol:
Och det behövs inte ens tidsbeställning :lol: 2
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#11 Inlägg av Torque »

Tyrannosaurus skrev:
Göingen skrev:I Haynes manual står att följande ska göras på FI (1998 - 2001) vid 1200 mil:
> Kolla tänstift
> Byt olja/filter
> Kolla gasvajrar och ev chokevajer
> Kolla bränslesystem för läckor
> Kolla kylsystem
> Kolla avgassystem
> Kolla kedja, drev och glidskenor
> Kolla bromsar
> Kolla ljuset
> Kolla sidostöd
> Kolla fjädring fram och bak
> Kolla skruvar och muttrar är åtdragna
> Kolla styrlager
> Kolla däck och hjul
Generöst erbjudande: Jag gär det för 1.500 :lol:
Och det behövs inte ens tidsbeställning :lol: 2
Får man en stämpel också? :lol:

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#12 Inlägg av Torque »

Ni som bor i Stockholmsområdet eller i närheten. Var brukar ni lämna in hojen någonstans för service?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Torque skrev:
Tyrannosaurus skrev:Generöst erbjudande: Jag gär det för 1.500 :lol:
Och det behövs inte ens tidsbeställning :lol: 2
Får man en stämpel också? :lol:
Såna petitesser kan du väl inte begära med 1000 spänn i rabatt :wink:
Ni som bor i Stockholmsområdet eller i närheten. Var brukar ni lämna in hojen någonstans för service?
Rekommenderar Hela Hojen http://www.helahojen.se som är auktoriserade för Honda och seriösa. Vet inte vad dom tar betalt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Conseal »

Torque skrev:Ni som bor i Stockholmsområdet eller i närheten. Var brukar ni lämna in hojen någonstans för service?
Brukar använda McHörnan http://www.mc-hornan.se
Är Hondacenter så ...
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar