VFR Vtec 2008 - Ljustest

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

VFR Vtec 2008 - Ljustest

#1 Inlägg av Since-2009 »

Tänkte att någon kanske finner detta lite skoj och/eller intressant :D

Gjorde ett litet ljustest, förutsättningar samt bilder:

VFR VS Camry
  • Samtliga lampor (hel/halv) är H7 och båda fordonen använder hel+halv vid helljus på. Motorcykeln har precis som bilen dubbla hel/halvjusstrålkastare även om det i regelverket räknas som ett halvljus.
  • Bil och mc har samma märke/modell av halvljuslampor, för helljus har mc´n det som sitter från fabrik och inte otänkbart att det likaså för bilen.
  • Båda har en inställning på 5cm/10m men motorcykelns strålkastare är högre monterad än bilens
  • Båda går på tomgång vid fotografering

Mätplats för att visa "ljussättningen"
Bild

VFR-strålkastare
Bild
Bild

Camry-strålkastare
Bild
Bild

Camry - Halvljus
Bild

VFR - Halvljus
Bild

Camry - Helljus
Bild
Bild

VFR - Helljus
Bild
Bild

Camry/VFR - Halvljus
Bild

Camry/VFR - Helljus
Bild
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: VFR Vtec 2008 - Ljustest

#2 Inlägg av Donner »

Såg ju ganska likvärdigt ut tycker jag, ljusbilden på bilen är lite annorlunda men annars likt. Bra ljus på hojen.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#3 Inlägg av Since-2009 »

Jo det e riktigt trevligt med bra belysning =) Men mycket vill ha mer, bra sugen på att få till något bättre till helljuset men xenon är inget alternativ som det ser ut som. Led verkar dock högintressant, vill ha lite bättre installation men detta fick jag tips om på sh:

http://www.youtube.com/watch?v=iD6omEIk ... r_embedded
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Since-2009 skrev:Jo det e riktigt trevligt med bra belysning =) Men mycket vill ha mer, bra sugen på att få till något bättre till helljuset men xenon är inget alternativ som det ser ut som. Led verkar dock högintressant, vill ha lite bättre installation men detta fick jag tips om på sh:

http://www.youtube.com/watch?v=iD6omEIk ... r_embedded
Varför har du kommit fram till att xenon inte är ett alternativ?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#5 Inlägg av Since-2009 »

Eftersom jag bara vill ha det för helljus bl.a. = för långsam tändtid/full styrka. Skapligt trångt på hojen och installerar jag något ska det vara bra gjort och inte "precis få plats", tändare/ballaster är inte direkt kända för att klara vatten särskilt bra och även om regn kanske går vägen så blir det ett straff vid varje tvätt istället. Sedan xenon i sig kan vara bra.. men det är det sällan.
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Since-2009 skrev:Eftersom jag bara vill ha det för helljus bl.a. = för långsam tändtid/full styrka. Skapligt trångt på hojen och installerar jag något ska det vara bra gjort och inte "precis få plats", tändare/ballaster är inte direkt kända för att klara vatten särskilt bra och även om regn kanske går vägen så blir det ett straff vid varje tvätt istället. Sedan xenon i sig kan vara bra.. men det är det sällan.
Jag tror inte att Xenon-heljus är av liknande typ som halogen d.v.s. tänds/släcks av två anledningar. Dels som du själv säger "långsam tändtid" och dels att Xenonlampor inte ska tändas och släckas alltför frekvent eftersom det kommer att göra att lampan och/eller tändaren pajar = Dyrt.

Jag har enligt uppgift s.k. Bi-Xenon på bilen, men det är vad jag förstår en spegel eller nåt som flyttar sig när man tänder/släcker helljuset. Utöver det finns det två separata helljuslampor, men det är inte Xenon utan H7, H8 eller nåt.

Jag har iaf ingen fördröjning vid helljus på/av, däremot vid halljus på. Men det går fort ändå. Ljusblixt => på, sen tonar det upp i kanske 3 sekunder, så det stör inte sådär jättemycket, därefter är jag väldigt nöjd med ljuset.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag har enligt uppgift s.k. Bi-Xenon på bilen, men det är vad jag förstår en spegel eller nåt som flyttar sig när man tänder/släcker helljuset.
Har bixenon på grönviffern. Det är en skärm som dras fram och tillbaka på elektromagnetisk väg, och som skärmar av "glödtråden". Det finns alltså bara en och när den skärmas av, går ljuset bara via den övre delen av reflektorn. När man slår på helljuset dras skärmen tillbaka och hela hela reflektorn används.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#8 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jag har enligt uppgift s.k. Bi-Xenon på bilen, men det är vad jag förstår en spegel eller nåt som flyttar sig när man tänder/släcker helljuset.
Har bixenon på grönviffern. Det är en skärm som dras fram och tillbaka på elektromagnetisk väg, och som skärmar av "glödtråden". Det finns alltså bara en och när den skärmas av, går ljuset bara via den övre delen av reflektorn. När man slår på helljuset dras skärmen tillbaka och hela hela reflektorn används.
då fungerar det ju fint för dig Adrian, men det är väl värre på en -08, där är det väl seperata strålkastare till helljuset? och då fungerar det nog inget vidare, men det är ju inte många hojar som har lika bra ljus som en bil original :tummenupp , varför förbättra?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:då fungerar det ju fint för dig Adrian, men det är väl värre på en -08, där är det väl seperata strålkastare till helljuset? och då fungerar det nog inget vidare, men det är ju inte många hojar som har lika bra ljus som en bil original :tummenupp , varför förbättra?
Jag har ingen åsikt om det är bra eller dåligt mc vs billjus, ville bara förklara vad bixenon var, då Tyrannosaurus var lite osäker om funktionen.

Man ska inte ha bixenonlampor i strålkastare som inte har original H4 med hel/halvljus. Poängen med bixenon, som jag har förstått det, är att ersätta H4-funktionen med "två lampor i en". För att ersätta en H7-lampa med xenon krävs en annan sorts xenonlamptyp, dvs inte bixenon.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#10 Inlägg av Since-2009 »

Nja alltså nu snurrar ni till det lite. Bi = två och det beror oftast på konstruktionen av lyktan och inte själva lampan.

Alltså lampan i sig ska bara lysa, sedan vinklar/öppnar strålkastaren upp så att mer ljus kan strömma ut. Precis som ni säger för att då är lampan alltid tänd, styrkan är direkt och slitaget på lampan minskas. Sedan fyller man vanligen ut ljuset med en extra halogenlampa som även tänds vid aktivering av helljus. Spridningen av ljuset blir på så vis bättre eftersom en extra reflektor kommer till användning. Sedan har man laborerat en hel del med detta och vissa har lyckats bättre men tyvärr alltför många till det sämre.

Vi kan ta en ganska tidig modell som Volvo körde med i gamla C70, S/V40, S60 samt V70N som exempel. Här valde man att montera Xenon i strålkastare som såg identiska (och förmodligen var det på många punkter) ut som halogenstrålkastarna. Den stora skillnaden var att man inte använde sig av någon projektorlins som är så populärt idag och även då på premiumbilarna, hela reflektorn vinklades istället vid helljus. Ljusstyrkan i sig blev väldigt bra och man fick till en minst lika skarp ljusbild som för halogen i motsvarande strålkastare. Att man dessutom fortfarande använde strålkastarglas gjorde att de kunde ha kvar strålkastartorkare med spolning vilket är den bästa (Volvo safety) typ av rengörare ledde till toppbetyg i tester. Nackdelen är/var naturligtvis att bilägarna var några hejare på att missköta dessa, biltvättarna är inte så skonsamma samt att det faktiskt var glas som kan spricka av ex stenskott. "Plastglas" är naturligtvis inte odödliga men de spricker åtminstone inte lika lätt.

Ljuset var det alltså inget fel på... eller? Vi har ju fastställt att ljuset blev bra men hur fungerar det för det männskliga ögat? Helljuset var bra men för halvljuset tvistar dom lärda, man pratar bl.a. om självbländande effekt och här fick dom ganska mycket kritik av bilägarna fast de uppfattade nog det som att ljuset inte sträckte sig tillräckligt långt = lågt inställt. Saken är den att om ljuset blir för starkt för nära fordonet så får det en motsatt effekt, visst man ser jättebra så långt ljusbilden sträcker sig vilket inte är så väldans långt för halvljus men sedan såg man ingenting, blev som en svart vägg i mörkret = självbländande. Detta beror dels på en väldigt skarp ljusbild samt att fördelningen av ljuset är väldigt jämnstark över hela ljusbilden, halogen blir mer "lummigt" och därav bekvämare för ögat.

Det här är det säkert fler tillverkare som lyckats/misslyckats med och idag när vi har allehanda projektorlinsstrålkastare på marknaden finns det en uppsjö av olika ljusbilder. Därav om man tittar på en ljusbild mellan en traditionell halogenstrålkastare och en modern projektorlinsstrålkastare så kan det uppfattas som att det ser konstigt ut i jämförelse. Alltså ljusbilden kan göras något diffus och/eller svagare i vissa delar av ljusbilden för att det ska bli ett bekvämare och bättre ljus att följa. Detta är ju jättebra så länge strålkastaren fungerar som den ska, problemet är dock att alltför många tillverkare har kvalitetsproblem med just projektorlinsstrålkastare och "största" felet är att ljuset blir svagt. Detta när de har konstruerat en, på sina ställen, diffus ljusbild och så tappar den styrkan där den ska vara stark = då blir det riktigt mörkt för att vara ett tänt lyse ;)

Sedan lyckas de inte alltid vidare värst med ljusbilden alls trots att styrkan/fördelningen av den är som den är tänkt att den ska vara. Sämsta jag sett hittills är för senare modell av Fabia där man valt att inte använda någon extra halogenlampa för helljus utan endast en enda projketorlins för hel/halvljus. Det är svårt att beskriva i ord men detta ljustest förklarar det bra:

http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljus ... ente-12378
VFR800 EHEC

Skriv svar