Garagen de, Uppsalahem, erbjuder är p-plats utan tak men med el, p-plats med tak och el, och egen p-plats med el utanför ens egen port, utan tak. Finns inga som helst "gammaldags" enbils-garage. Vill man ha sånt får man skaffa nåt ute på vischan 50 mil bort, och det funkar ju inte helt bra om man ska använda sin båge varje dag..
Jaghar ett förråd på baksidan som viffern nog skulle få plats i, men dörren är på fel ände av förrådet - jag kommer in med en tredjedel av hojen och sen ska det baxas runt i 90 grader, med resultat att jag fastnar i dörren. Att bygga om förrådet med en dörr på rätt sida, är en sk no-go, eftersom vi hyr.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Verkar vara läge att göra en ny upphandling när det är dags för förnyelse, Svedea verkar ju onekligen intressant. Dessutom blir min viffer 20 år nästa år... vilket brukar vara gynnsamt för premien (som i och för sig är rätt anständig idag också, det har sina fördelar att bo på landet).
edit: räknat om lite... 2012 minus 1992 blir 20, inte 30. Tack till batteri-Gsson för påpekandet.
Men det fanns väll 3 eller 4 "Säkerhets"steg och lägsta hade väll inte garage krav?? eller missminner jag? Vet inte hur mycket dyrare men ändå. Obs de ger smc rabatt också.
tersan skrev:Verkar vara läge att göra en ny upphandling när det är dags för förnyelse, Svedea verkar ju onekligen intressant. Dessutom blir min viffer 20 år nästa år... vilket brukar vara gynnsamt för premien (som i och för sig är rätt anständig idag också, det har sina fördelar att bo på landet).
edit: räknat om lite... 2012 minus 1992 blir 20, inte 30. Tack till batteri-Gsson för påpekandet.
"Retro helförsäkring kostar 1398 kr/år." För Edwin. 15kr billigare än BoMC!
Maciver skrev:Men det fanns väll 3 eller 4 "Säkerhets"steg och lägsta hade väll inte garage krav?? eller missminner jag? Vet inte hur mycket dyrare men ändå. Obs de ger smc rabatt också.
Stämmer. Det är den jag kollat på. Det blir i vilket fall en minskning med 2papp för viffern.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Bytte till Svedea för svartviffern. Blev en sänkning av premien från BoMC 5734kr halv/helår till Svedeas halv/helår på 3846kr. Nästan 2000 kr sänkning...
För Edwin var det dyrare hos Svedea, så den får antagligen ligga kvar hos BoMC.
Hade jag bara ett garage...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Så nu har jag fått bekräftat att min försäkring ändras på Movistar.
Fightern gör jag ett ägarbyte på i veckan så löser sig den saken med. Halv på den kostar 1600kr/år.
Blir nog hel ändå för 2600kr, eller med XL paket för 2800kr.
Tur man kollar runt lite, sparar en hel del pengar så det blir ett "gratis" bakdäck per år
Själv körde jag något som heter insplanet.se - de tar fram den förmånligaste försäkringen åt en, du slipper alltså göra marknadsundersökningen själv. För min del blev det Salus Ansvar i år, sänkte premien jmf m BoMC.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Ajax skrev:Själv körde jag något som heter insplanet.se - de tar fram den förmånligaste försäkringen åt en, du slipper alltså göra marknadsundersökningen själv. För min del blev det Salus Ansvar i år, sänkte premien jmf m BoMC.
Njae... Insplanet jobbar bara med ett begränsat antal försäkringsbolag, så det är inte alltid de lyckas hitta det billigaste alternativet. Tyvärr är det nog så att man får göra jobbet själv om det ska bli riktigt gjort...
Jag har haft IF i flera år nu, allteftersom min -99:a blir äldre och billigare blir premien högre, nästan 8000 i år från 5000 för några år sen, så jag börjar tröttna! Betalar ju hela mc:n på några år bara i premie! Kan man inte ha bara trafik? Någon som har koll? Jag är 42, bor igbg och har den inlåst på nätterna med alla villkor uppfyllda. Behöver ju inte stöld, vem fan snor en gammal honda som står låst med flera lås i ett garage?
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'
Hanseman skrev:Jag har haft IF i flera år nu, allteftersom min -99:a blir äldre och billigare blir premien högre, nästan 8000 i år från 5000 för några år sen, så jag börjar tröttna! Betalar ju hela mc:n på några år bara i premie! Kan man inte ha bara trafik? Någon som har koll? Jag är 42, bor igbg och har den inlåst på nätterna med alla villkor uppfyllda. Behöver ju inte stöld, vem fan snor en gammal honda som står låst med flera lås i ett garage?
Mina undersökningar har visat att skillnaden mellan trafik bara och exvis halvförsäkring ofta bara skiljer nån hundring per år. Väldigt få f-bolag erbjuder en billigg trafikförsäkring.
Min vinterhoj, en Honda XL600R från 1983 kostar hos If med märkesförsäkringen ca 1200kr/år för en helförsäkring. Svedea skulle ha 1400kr för trafik helår.
Förr i tiden kunde man komma billigt undan med bara trafikförsäkring, men det är länge, länge sen.
Ang din 99:a, byt till Svedea eller vad sjutton som helst annat. 8000 lax för en 99:a låter mycket för en person som är över 40 år.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har för mig att på IF är det rätt grov åldersindelning på hondaförsäkringen Tills för förra året kunde man läsa precis vilket pris som gällde för valfri kombination förarålder, MC-ålder och trafikzon. Minns jag inte fel var näst högsta förarålder 35-50(el 55?) år. Jag undrar varför de tog bort det? De kanske tycker det är dumt om det är för lätt att jämföra när det håller på och smyghöjer varje år? Sen så har jag för mig att det var rätt mycket dyrare för zon 1, dvs i storstäderna, fast så är det väl på alla bolag eller lägger IF på mer för det kanske?
Blåviffer skrev:Jag har för mig att på IF är det rätt grov åldersindelning på hondaförsäkringen Tills för förra året kunde man läsa precis vilket pris som gällde för valfri kombination förarålder, MC-ålder och trafikzon. Minns jag inte fel var näst högsta förarålder 35-50(el 55?) år. Jag undrar varför de tog bort det? De kanske tycker det är dumt om det är för lätt att jämföra när det håller på och smyghöjer varje år? Sen så har jag för mig att det var rätt mycket dyrare för zon 1, dvs i storstäderna, fast så är det väl på alla bolag eller lägger IF på mer för det kanske?
Vill man ha billig försäkring ska man vara runt 40-50år, man och bo på landet och ha eget garage.
If:s förklaring, och skäl till "smyghöjning" har sett likadan ut i många år nu. Det är nåt med att premierna fortfarande inte täcker skadekostnaderna och därför måste höjas med en tusing eller så. 8-/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tackar för svedeatipset, blir max 5800 för helår helförsäkring, åtminstonde ett par tusen billigare, kan jag leva med! Annars vettifan om jag inte funderat på att byta till nån tråkigare hoj eller lagt ner det, 8000 var i fetaste laget!
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'