Vad är normal arbetstemperatur?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
landin86
Medlem

#1 Inlägg av landin86 »

Hejsan hejsan!
Nu har jag en fundering kring min VFR800 som jag inte riktigt kan hitta svar på här på forumet!
Det är nämligen såhär att nu har jag haft min hoj nu en vecka och kört till jobbet med, och har ingen plats att ställa den på jobb så den skyddas från solen...
Sen när jag kör hem, så går kylarvätskans temp upp till en 107 grader...
Är detta en normal temperatur när en hoj stått i sol en dag, eller är det inte lite högt?
(läste i instruktionsboken att den slutar visa vid 122 grader), och då jag tar det väldigt lugnt med den, tycker jag det verkar konstigt att den går upp så mycket...
Har den stått över natten eller man kör på kvällen och drar på rätt hårt, så har jag som mest fått upp den i 76 grader...
Vad har ni för "normal" temperatur på hojen om man säger den stått några timmar i direkt solljus?
Blå VFR800-01!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Direkt vid start ska den inte visa någonting eller iallafall under 50 grader, sedan vid körning runt 80-100 beroende på tempo och gasgladhet. Står du still mer än 2 sekunder så drar det iväg upp mot 107-115 beroende på yttertemp men flätarna ska hålla tempen inom det spannet iallafall.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Vad är normal arbetstemperatur?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Direkt vid start ska den inte visa någonting eller iallafall under 50 grader, sedan vid körning runt 80-100 beroende på tempo och gasgladhet. Står du still mer än 2 sekunder så drar det iväg upp mot 107-115 beroende på yttertemp men flätarna ska hålla tempen inom det spannet iallafall.
Min 00:a börjar visa temp vid 35 grader C.

Har i övrigt samma observationer som Conseal.

Spola ur kylsystemet och fyll på med ny fräsch kylvätska om du känner dig osäker. Kan göra under för kylningen, åtminstone att döma av efter mina spolningar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
landin86
Medlem

#4 Inlägg av landin86 »

Okej!
Tackar tackar! Jag blev lite fundersam iomed det låg så nära "toppen" på vad den enligt instruktionsboken, visar innan det är dax att stänga den för att inte skada motorn..
Men då verkar det ju helt normalt :D
Blå VFR800-01!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

landin86 skrev:Okej!
Tackar tackar! Jag blev lite fundersam iomed det låg så nära "toppen" på vad den enligt instruktionsboken, visar innan det är dax att stänga den för att inte skada motorn..
Men då verkar det ju helt normalt :D
Moderna motorer ska gå varmt. Det är lite av en trend. 90-talsmaskiner skulle gå så svalt som möjligt. Numera ska de gå så varmt som möjligt för att optimera och ge en mer fullständig förbränning i motorn samt hjälpa katalysatorn.

Om några år ser vi säkert en annan trend i motortemperaturer. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#6 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev: Om några år ser vi säkert en annan trend i motortemperaturer. 8*)
Ja, vad har elhojar för arbetstemperatur egentligen?!
Med tanke på att det redan idag körs race med elhojar så borde de det ju komma ut en del spännande effekter även på konsumentmarknaden förr eller senare. Vad jag har hört så finns det en Burgman med bränslecell som är typgodkänd i EU, kanske vore någonting att pendla till jobbet på!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Skriv svar