Hejsan hejsan!
Nu har jag en fundering kring min VFR800 som jag inte riktigt kan hitta svar på här på forumet!
Det är nämligen såhär att nu har jag haft min hoj nu en vecka och kört till jobbet med, och har ingen plats att ställa den på jobb så den skyddas från solen...
Sen när jag kör hem, så går kylarvätskans temp upp till en 107 grader...
Är detta en normal temperatur när en hoj stått i sol en dag, eller är det inte lite högt?
(läste i instruktionsboken att den slutar visa vid 122 grader), och då jag tar det väldigt lugnt med den, tycker jag det verkar konstigt att den går upp så mycket...
Har den stått över natten eller man kör på kvällen och drar på rätt hårt, så har jag som mest fått upp den i 76 grader...
Vad har ni för "normal" temperatur på hojen om man säger den stått några timmar i direkt solljus?
Vad är normal arbetstemperatur?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vad är normal arbetstemperatur?
Blå VFR800-01!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Vad är normal arbetstemperatur?
Direkt vid start ska den inte visa någonting eller iallafall under 50 grader, sedan vid körning runt 80-100 beroende på tempo och gasgladhet. Står du still mer än 2 sekunder så drar det iväg upp mot 107-115 beroende på yttertemp men flätarna ska hålla tempen inom det spannet iallafall.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad är normal arbetstemperatur?
Min 00:a börjar visa temp vid 35 grader C.Conseal skrev:Direkt vid start ska den inte visa någonting eller iallafall under 50 grader, sedan vid körning runt 80-100 beroende på tempo och gasgladhet. Står du still mer än 2 sekunder så drar det iväg upp mot 107-115 beroende på yttertemp men flätarna ska hålla tempen inom det spannet iallafall.
Har i övrigt samma observationer som Conseal.
Spola ur kylsystemet och fyll på med ny fräsch kylvätska om du känner dig osäker. Kan göra under för kylningen, åtminstone att döma av efter mina spolningar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad är normal arbetstemperatur?
Okej!
Tackar tackar! Jag blev lite fundersam iomed det låg så nära "toppen" på vad den enligt instruktionsboken, visar innan det är dax att stänga den för att inte skada motorn..
Men då verkar det ju helt normalt
Tackar tackar! Jag blev lite fundersam iomed det låg så nära "toppen" på vad den enligt instruktionsboken, visar innan det är dax att stänga den för att inte skada motorn..
Men då verkar det ju helt normalt

Blå VFR800-01!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad är normal arbetstemperatur?
Moderna motorer ska gå varmt. Det är lite av en trend. 90-talsmaskiner skulle gå så svalt som möjligt. Numera ska de gå så varmt som möjligt för att optimera och ge en mer fullständig förbränning i motorn samt hjälpa katalysatorn.landin86 skrev:Okej!
Tackar tackar! Jag blev lite fundersam iomed det låg så nära "toppen" på vad den enligt instruktionsboken, visar innan det är dax att stänga den för att inte skada motorn..
Men då verkar det ju helt normalt
Om några år ser vi säkert en annan trend i motortemperaturer. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad är normal arbetstemperatur?
Ja, vad har elhojar för arbetstemperatur egentligen?!adrian_vg skrev: Om några år ser vi säkert en annan trend i motortemperaturer. 8*)
Med tanke på att det redan idag körs race med elhojar så borde de det ju komma ut en del spännande effekter även på konsumentmarknaden förr eller senare. Vad jag har hört så finns det en Burgman med bränslecell som är typgodkänd i EU, kanske vore någonting att pendla till jobbet på!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme