blacken skrev:Det är lugnt, men det är alltid roligt att driva lite med Herr Adrian i all vänskaplighet, han behöver lite mothugg då och då för att hålla sin magsyra på en acceptabel nivå
Din omtanke om mitt välbefinnande värmer inombords. ;*)
blacken skrev:Men osökt så kommer jag att tänka på AluTite, http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-214010 kan vara ett användbart alternativ till reperation på plats så att säga. Och hållbart lär det ju vara åsså..
Alla såna där "kemiska" metaller, är de permanenta lösningar verkligen, eller bara nåt man gör i vägkanten edyl?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nu vet jag ju inte hur den här "alutite" funkar men värt att tänka på är att vanlig kemisk metall typ plastic padding i längden inte gillar värme. Nu blir väl inte vfr-motorn så varm men jag vet en kille som skulle täta avgasflänsen på främre rörets anslutning mot turbon på en 940 där en av bultarna gått av och den lagningen höll några månader... Extrema temperaturer kanske, men värt att tänka på
Mr_gear skrev:Nu vet jag ju inte hur den här "alutite" funkar men värt att tänka på är att vanlig kemisk metall typ plastic padding i längden inte gillar värme. Nu blir väl inte vfr-motorn så varm men jag vet en kille som skulle täta avgasflänsen på främre rörets anslutning mot turbon på en 940 där en av bultarna gått av och den lagningen höll några månader... Extrema temperaturer kanske, men värt att tänka på
Imponerande att en sån lagning ens höll några månader. Ett motorblock håller dock helt andra temperaturer.
blacken skrev:Men osökt så kommer jag att tänka på AluTite, http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-214010 kan vara ett användbart alternativ till reperation på plats så att säga. Och hållbart lär det ju vara åsså..
Precis, det var det jag tänkte på när jag skrev:
Tyrannosaurus skrev:I vissa fall kan det gå att fixa aluminium lödning som kan bli en ganska permanet fix och som inte kräver någon isärtagning.
Exakt, jag har själv sett det på någon mässa. Tror t.o.m. att det kan ha varit mc-mässan något tidigare år.
Det är nog den bästa fixen för VFR_Micke. Hålla och tåla värme lär det ju göra, men ok, den svarta färgen på blocket kommer att försvinna, men det är ju bara att måla på lite motorfärg efteråt.