Hjälp mig snälla; är en VFR800 en bra förstacykel?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: Hjälp mig snälla; är en VFR800 en bra förstacykel?

#16 Inlägg av Donner »

Sörplar soppa gör dom inte kan jag säga, själv kör jag aktivt och sist jag tankade låg förbrukningen på 0,49lit/mil men brukar ligga strax över 0,5. Är helnöjd med den förbrukningen. Min är iofs en 01 och har inte exakt samma insprutning som en 98-99.
Hojar som sörplar är ju bla VTR och Suzuki TL1000 där det är närmare 1lit/mil.
Fightern (-95:a med förgasare) brukar ligga runt 0,5 den med :D

Till TS: Som Blacken skrev, skottsäker hoj som håller. Man brukar säga att VFR är inte bäst på nåt men bra på allt.
Normala servicekostnader och gott om reservdelar.

Skall vi ta nån nackdel så skulle det vara lite ryckig gång under 3000rpm samt lite tung i förhållande till effekt.

Men man kan kasta på väskorna och ge sig ut på en riktig långtur när man vill. Nästa dag kör man en knixkurs på gokartbana :wink:

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#17 Inlägg av HondaHasse »

Brukar inte kolla förbrukningen. men sist jag kollade så drog min 0,54 milen. Då var vi två man med full packning med tält. Det är jag mycket nöjd med!
Kan hålla med Jimmy.S att den är lite ryckig men det vänjer man sig vid efter ett tag.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#18 Inlägg av blacken »

låg förbrukningen på 0,49lit/mil men brukar ligga strax över 0,5
Det är faktiskt ganska så ohemult, med tanke på att det är bara en 750:a på under 100 häst. Jag hade en GSX 1100 g på ca: 130 häst, den drog ungefär 0,35 till 0,45..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#19 Inlägg av Donner »

blacken skrev:
Det är faktiskt ganska så ohemult, med tanke på att det är bara en 750:a på under 100 häst. Jag hade en GSX 1100 g på ca: 130 häst, den drog ungefär 0,35 till 0,45..
800:a om jag får be :wink: Fightern är en 750.

Jo men du jämförde med en gammal Volvo eller Cheva Blazer :roll: och den enda hojen jag haft som gått billigare var en Kawa ER-5.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#20 Inlägg av blacken »

Donner skrev:
blacken skrev:
800:a om jag får be :wink: Fightern är en 750.

Jo men du jämförde med en gammal Volvo eller Cheva Blazer :roll: och den enda hojen jag haft som gått billigare var en Kawa ER-5.
Min är iallafall ganska så nära en gammal Volvo eller blazer..:) satan vad den sörplar när man "ventilerar" den, man kan faktiskt se att soppamätaren rör sig neråt då. Men det är värt varenda centiliter då, tycker jag..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem

#21 Inlägg av arvikathomas »

blacken skrev:Det är helt enkelt den bästa "kompromissen" i hojvärlden, fruktansvärt skottsäker går nästan aldrig sönder, otroligt lättkörd. lagom med "ummphh" i den, beg reservdelar finns det gott om, duger både tilla att åka till kiosken med eller en tripp till Spanien. "Downsiden" med den är att den är mer än apsvår att fibbla med, trångt som den lede överallt, och den sörplar soppa som en gammal Volvo 140 eller cheva Blazer.

Så som en första knarr ett mycket bra val.. :D enda risken är väl att du kommer förmodligen att behålla den så länge det går..
Kör min 750 på halvlitern utan problem...Lika som Transalpen jag hade före.
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#22 Inlägg av Conseal »

Min 99a drog 0,56 och 02an drar ungefär 0,65 .. VTRen drog lätt över litern om man lekte lite och bara under vid långkörning utan hård gas (0,9).
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
VFRCarlsson
Medlem

#23 Inlägg av VFRCarlsson »

Enda nackdelen som jag kan komma på, vad gäller min -98, är att den känns lite bänglig när man kör riktigt sakta i manöverbana jämfört med en del andra hojar. Men långkörningar är inga problem, jag och frugan har 78 mil till stugan i norrland iofs. inte direkt långt men det går alldeles utmärkt med bara 2 stopp för tankning och mat. På dom resorna brukar förbrukningen hamna på 0,43-0,45 l/mil med passagerare, vid buskörning på favoritvägarna och stadskörning så landar det på som värst ca 0,6. En fördel för nybörjare är ju kombibromsarna, naturligtvis ännu bättre med ABS som finns på nyare modellen. Tror inte att du skulle bli besviken på en VFR, oavsett modell. Lycka till. MVH
"Kan man så ska man, om man inte kan så försök."

Nybörjaren
Medlem

#24 Inlägg av Nybörjaren »

Tusen tack för alla svar!

Har varit och titta,klämt och kännt på en 800 -99 bara 3 mil hemifrån

Men nu frågan till er.. Det är en import den har gått 12000miles ca 2000mil alltså,
är det någe att ha? kan man lita på miltalet?

Firman den står på heter Eurowheels någon som har erfarenhet av denna firma?

Här är hojen http://www.eurowheels.se/mcVisa.asp?sida=&ID=956

Finns även en 800 v-tec -02 även import dock mer mil (5300)
http://www.eurowheels.se/mcVisa.asp?sida=&ID=1022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Nybörjaren skrev:Tusen tack för alla svar!

Har varit och titta,klämt och kännt på en 800 -99 bara 3 mil hemifrån

Men nu frågan till er.. Det är en import den har gått 12000miles ca 2000mil alltså,
är det någe att ha? kan man lita på miltalet?

Firman den står på heter Eurowheels någon som har erfarenhet av denna firma?

Här är hojen http://www.eurowheels.se/mcVisa.asp?sida=&ID=956

Finns även en 800 v-tec -02 även import dock mer mil (5300)
http://www.eurowheels.se/mcVisa.asp?sida=&ID=1022
Eurowheels har fått lite blandad kritik, mest negativ, på sporthoj.com. Det är två äldre herrar och tillika bröder i Fellingsbro som äger varsin firma, den andra heter Fellingsbro Bil och MC. Köpte mina två första viffrar hos den den senare. I vilket fall, historien som går är att de blev osams då de drev en gemensan mc-importfirma, och valde att efter det gå skilda vägar. De håller dock på med samma sorts handel och konkurrerar om samma kunder i samma lilla byhåla.

Företagsimport kan ev vara lite vanskligt; generellt som jag uppfattat det är att handlarna kan köpa in lite mer skrotartat då de ändå inte ska köra bågarna själva, medan en privatimportör är mer benägen att vilja ha en bra fungerande hoj.

2000 mil på en 99:a är väl ok. Min 00:a hade gått ganska exakt 2000 mil när jag köpte den. Den är en privatimport.

Ska du köpa en Vtec, se till att den har ABS. 8*)

Åk och kolla på Eurowheels-viffrarna, så du får en känsla av dem.

Kolla avgasrören på den röda. De ser lite anlupna ut. Om hojen är brittisk kan hojen ha gått i vinterbruk, så kolla extra på allt, speciellt på delar som ligger i skitsprutet från hjulen. Enkelsvingen kan vara bra att kolla lite extra också, speciellt bak runt lagret.

På bilden såg den silvriga Vtec:en spontant snyggare ut. Men jag är lite svag för silvriga viffrar, speciellt om det är en Vtec. 8*]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

#26 Inlägg av Fromm »

För att vara lite obstinat så rekommenderar jag nåt helt annat som första hoj. En offroad! Varför då? Lagom effekt, sitter högt, fungerar på alla underlag. En bra maskin att lära sig grunderna på och dessutom lära sig ett bra beteende i trafiken. En vfr är kanon på alla sätt men den går fort, du ser hyfsat mycket sämre än på en upprätt offroad, den är dyrare att äga, köra, lägga.
Eurowheels dissas av många men det är sällan alla nöjda kommer till tals. Har ingen egen erfarenhet förutom att de är jäkligt svårprutade.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem

#27 Inlägg av arvikathomas »

Fromm skrev:För att vara lite obstinat så rekommenderar jag nåt helt annat som första hoj. En offroad! Varför då? Lagom effekt, sitter högt, fungerar på alla underlag. En bra maskin att lära sig grunderna på och dessutom lära sig ett bra beteende i trafiken. En vfr är kanon på alla sätt men den går fort, du ser hyfsat mycket sämre än på en upprätt offroad, den är dyrare att äga, köra, lägga.
Eurowheels dissas av många men det är sällan alla nöjda kommer till tals. Har ingen egen erfarenhet förutom att de är jäkligt svårprutade.
Får nog instämma i detta, det är svårt att hålla igen med en såpass snabb mc som VFR ändå är. Kan rekommendera Transalp, mycket användbar och trevlig hoj med tillräcklig effekt för det mesta, om man inte ska skjutsa längre sträckor, då kändes den tunn.
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Skriv svar