Skit lack
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Skit lack
I dubbel bemärkelse.
Tvättade och putsade hojen igår. Hade några riktigt envisa insekter i fronten som jag bestämmde mej att diskborste och avfettning skulle få råda bot.
Sådär ja nu är hela fronten repigefter borsten, Även litenbit upp på kåpglaset där det också satt några rackare.
Är lacken så jäkla tunn och känslig?
Tvättade och putsade hojen igår. Hade några riktigt envisa insekter i fronten som jag bestämmde mej att diskborste och avfettning skulle få råda bot.
Sådär ja nu är hela fronten repigefter borsten, Även litenbit upp på kåpglaset där det också satt några rackare.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Re: Skit lack
Alltså diskborste på lacken är nej och fy.Qwerty skrev:I dubbel bemärkelse.
Även en skitig svamp ska man vara försiktig med.
Och en svamp som man tappat på marken ska inte användas igen, även om man tycker sig fått den ren så finns där små korn som repar och har sig på lacken.
Men diskborste ska man absolut inte anväda på några lackade ytor.
Inte äns på fälgarna som jag vet att många gör.
Hojen såld
Jag har i alla tider använt diskborste på mina fordon vid riktigt svåra objekt dvs 1-2ggr per år, aldrig tidigare har jag sett detta fenomen.
Att rengöra motordelar, fälgar eller andra svåråtkomliga ytor utan borste är ju omöjligt.
Att rengöra motordelar, fälgar eller andra svåråtkomliga ytor utan borste är ju omöjligt.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Jo jag tror nog att det går att polera. Rätt säker på det också.apex skrev:Måste väl gå att polera bort? Försiktigt med lite rubbing?
Eller om man lackförseglar.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Sicken tur för mej att en utav mina polare jobbar med det.Henning skrev:Hör med en rekondare.
De VET och kan ge svar på vad de kostar.
Så skulle jag göra.
/H
Ska nog ta mej tur till hans jobb i veckan eller nästa

VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Testa med Scotch Brite nästa gång, då försvinner flugorna ännu lättare än med diskborste 
Skämt och sido, Turtle Supertvätt direkt på svampen är en väldigt bra uppfinning för att få bort flugor.

Skämt och sido, Turtle Supertvätt direkt på svampen är en väldigt bra uppfinning för att få bort flugor.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Vad har ni för flugor och insekter där ni bor igentligen?
Jag har aldrig haft problem att få bort dem från min hoj.
Är det mycket och de setat ett tag så sprutar jag på naturavfettning, det är det starkaste jag anväder på hojen för övrigt, kallavfettning och microavfettning och allt vad det heter anser jag vara för starkt för min pärla, tänk på att starka avfettningar även miskar på vaxskyddet.
Jag använder bara avfettning på det område där det behövs, aldrig på hela hojen.
Hur som hellst, naturavfettning, låt verka någon minut, svampa av, mycket vatten!!
Inga problem även om insekterna suttit någon vecka.
Nu polerar och vaxar jag min hoj minst en gång i månaden också så det kanske gör det hela lättare.
Men att det skulle sitta så hårt så man måste gå på med en borste har jag aldrig vart med om.
Jag har aldrig haft problem att få bort dem från min hoj.
Är det mycket och de setat ett tag så sprutar jag på naturavfettning, det är det starkaste jag anväder på hojen för övrigt, kallavfettning och microavfettning och allt vad det heter anser jag vara för starkt för min pärla, tänk på att starka avfettningar även miskar på vaxskyddet.
Jag använder bara avfettning på det område där det behövs, aldrig på hela hojen.
Hur som hellst, naturavfettning, låt verka någon minut, svampa av, mycket vatten!!
Inga problem även om insekterna suttit någon vecka.
Nu polerar och vaxar jag min hoj minst en gång i månaden också så det kanske gör det hela lättare.
Men att det skulle sitta så hårt så man måste gå på med en borste har jag aldrig vart med om.
Hojen såld