Kör ganska aktivt med min VFR och upplever ibland att den känns lite för mjuk i fjädringen fram vid t.ex. hård inbromsning.. Fick ett tips på Bike Trollhättan att byta ut orginalfjädringen i framgaffeln till Öhlins.. Detta skulle bara kosta typ "hör och häpna" 1.500:- Det jag undrar över är om någon bytt ut fjädrarna fram till Öhlins eller liknande hårdare fjädrar och har något att säga om detta.. Lite sugen är man men vill ju inte att den skall bli stenhård heller
Har inte bytt själv, men har hört från en del som har gjort det att det blir styvare och lite bättre än original. Verkar på dem jag talat med att det inte verkar bli för styvt heller, dvs fortfarande abvändbart på gata. Fast, men inte obekvämt typ.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Roadrunner skrev:Tack för info..!! Då börjar ju det hela att låta riktigt intressant...
En brasklapp... Ska tilläggas att det, om jag minns rätt, mest handlat om lite äldre viffrar med cykelpumpsgaffel. Men hur mycket kan det skilja mellan pre- och post-Vtec??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det kanske blir jag som får komma med den informationen då Det är så mycket man vill ha.. Skall åka och hämta ett nytt Bagster-tankskydd med Bagsterväska idag.. Sen är jag lite sugen på en GoPro HD kamera till hojen också... många bäckar små..
Roadrunner skrev:Det kanske blir jag som får komma med den informationen då Det är så mycket man vill ha.. Skall åka och hämta ett nytt Bagster-tankskydd med Bagsterväska idag.. Sen är jag lite sugen på en GoPro HD kamera till hojen också... många bäckar små..
Prio 1 på Bagstern! Den är mest användbar!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Danskarna kör med nåt som heter HyperPro, lite billigare än Öhlins tror jag. Det är progressiva fjädrar så dom är mjuka i början och styvare ju mer dom komprimeras. De jag har snackat med är mycket nöjda med dom.
Hade tänkt att den Danska representanten skulle varit på VFR träffen förra året och demonstrera sina produkter, och hur man ställer in fjädringen, men det blev nåt fel i bokningen så han kunde inte komma den helgen. Kan kanske kontakta honom igen...
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Själv skruvade jag åt fjädringen på mina cykelpumpsdämpare fram så att de är lite hårdare. Innan jag justerade dem så tyckte jag att den dök lite väl häftigt när jag bromsade hårt och har trott att det berott på gammal olja i dämparna. Kan det vara så om det är gammal olja i dämparna? Observera att jag inte har en aning om hur länge sedan den är bytt.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Det finns eftermarknadsfjädrar som är progressiva till dom flesta knarrarna, och är inte helt ohemula i pris heller. Men byt till tjockare olja i benen först och se vad som händer..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Ajax skrev:Själv skruvade jag åt fjädringen på mina cykelpumpsdämpare fram så att de är lite hårdare. Innan jag justerade dem så tyckte jag att den dök lite väl häftigt när jag bromsade hårt och har trott att det berott på gammal olja i dämparna. Kan det vara så om det är gammal olja i dämparna? Observera att jag inte har en aning om hur länge sedan den är bytt.
Om gammal olja har den effekten kan jag inte svära på men lite tjockare olja gör att den inte trycks ihop lika snabbt.
Det gör också att gaffeln inte fjädrar ut lika snabbt tex vid gaspådrag. Dock kan jag tänka mig att responsen i gaffeln blir lite sämre.
Jag skall testa med snäppet tjockare viskositet i min när jag skall byta.
Sen har vi tipset jag fick av en banåkare, om man tycker att det slår igenom men hårdheten är lagom så kan man höja oljenivån, jag höjde 15mm och tycker att gaffeln blev trevligare när franhjulet slår ner. (hade redan progressiva fjädrar).
T.
Tommy Gsson skrev:Sen har vi tipset jag fick av en banåkare, om man tycker att det slår igenom men hårdheten är lagom så kan man höja oljenivån, jag höjde 15mm och tycker att gaffeln blev trevligare när franhjulet slår ner. (hade redan progressiva fjädrar).
T.
Med mer olja i, är det ingen risk att man spränger nån packbox edyl vid kompression?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för svaren! Ska prova med tjockare olja nästa gång.
Hur gör ni med oljebyte i bakdämparen då, är det någon som gör det eller får den vara? Enligt Öhlins (jag har en Öhlinare bak) ska man byta olja även i den regelbundet.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme