Går i köptankar - VFR 800 av senare modell

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#76 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:
Since-2009 skrev:Här har vi ett ganska extremt exempel hur det kan låta utan mappning och därför snålt ställd p.g.a. slipon:
Du menar bluddret på i slutet av klippet, vid gasavslaget?
Hehe snarare smattret =) Den är öppnad mer än för sitt eget bästa.
Since-2009 skrev: Det är en VFR, inte en Volvo. Kör på rätt varv så går hojen bättre!
Trots detta så hacka den så gott som ingenting efter mappningen = hacka ska den helst aldrig göra under normal körning och växelval, även längre ner i registret. Tyvärr är det förmodligen en följd av hårda avgas och bullerregler, inget jag har för avsikt att vänja mig med p.g.a. det.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Ulfis
Medlem

#77 Inlägg av Ulfis »

Rerun skrev: 2000 varv?!? :shock:
Det är en VFR, inte en Volvo. Kör på rätt varv så går hojen bättre!
Att skjutsa frun genom en liten rondell med fartgupp både in och ut behöver sina 2000 rpm.

Problemet är ju att man vill ge lite stödgas genom kurvan/rondellen när man inte vill luta hojen mer. Då ska det inte vara så att först får inget svar på gasen och sedan ett känguruskutt. Det blir vingligt.

Dessutom, man åker fort genom att åka mjukt.

Jag har inte alls de här problemen med in goa gamla CBR600 med förgasare. Där är det jag som bestämmer och inte inte avgasreningen. :wink:
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#78 Inlägg av adrian_vg »

Ulfis skrev:Att skjutsa frun genom en liten rondell med fartgupp både in och ut behöver sina 2000 rpm.

Problemet är ju att man vill ge lite stödgas genom kurvan/rondellen när man inte vill luta hojen mer. Då ska det inte vara så att först får inget svar på gasen och sedan ett känguruskutt. Det blir vingligt.

Dessutom, man åker fort genom att åka mjukt.

Jag har inte alls de här problemen med in goa gamla CBR600 med förgasare. Där är det jag som bestämmer och inte inte avgasreningen. :wink:
Ska du krypköra reglerar du hastigheten med kopplingen, oavsett om du skjutsar eller inte. Då kan man hålla lite högre grundgas och reglera hastigheten med kopplingen. Lätt att säga, men kräver en del övning. ;-)

Jag brukar själv öva krypkörning i bilköerna när jag inte kan komma om plåtschabraken - köra så sakta jag kan utan att sätta ner foten. Nån minut varje dag. Efter ett tag blir det en vana och det blir inte speciellt svårt längre, även med passagerare. Det ställer dock lite krav på passageraren också, denna ska veta att hålla sig stilla och vingla runt när man kör i så låg fart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#79 Inlägg av Since-2009 »

Men om man har en jämn gång i motorn så slipper man slira kopplingen som bästa övningskörarfrasse :wink: Säger inte att det är fel att styra hastighet med koppling i vissa lägen men personligen är det något jag gjorde på krypkörningen med körskolan men i övrigt så blir det ganska lite av det, både med min förra XL650 och min nuvarande CB1000R, för det behövs helt enkelt inte.

Testade även detta en del under provkörningen av 02´an just för att ägaren nämnde just att det blivit bättre och det behövdes ingen nämnvärt slirande på den heller. Däremot tog kopplingen väldigt långt ut på den, det var jag inte helt bekväm med.
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#80 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Men om man har en jämn gång i motorn så slipper man slira kopplingen som bästa övningskörarfrasse :wink: Säger inte att det är fel att styra hastighet med koppling i vissa lägen men personligen är det något jag gjorde på krypkörningen med körskolan men i övrigt så blir det ganska lite av det, både med min förra XL650 och min nuvarande CB1000R, för det behövs helt enkelt inte.
Hmm... Du måste inte köra i stan så mycket som jag gör, verkar det som. ;-)
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#81 Inlägg av Since-2009 »

Stan?? Du bor ju på landet, välkommen till staden så ska jag visa dig hur du tar dig fram (trots krypkörning) utan att sladda på kopplingen :tummenupp
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#82 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Stan?? Du bor ju på landet, välkommen till staden så ska jag visa dig hur du tar dig fram (trots krypkörning) utan att sladda på kopplingen :tummenupp
Vad är staden för dig då? Din profil säger just inget om det. Uppsala stad har en del köer den också. :P

Dessutom är du säkert nerdrevad också så du kan köra på tvåan på tomgång utan att slira! Hah!
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#83 Inlägg av Since-2009 »

Ja eller så får du inse att det går kalasfint att krypköra utan slir =) Alla mina två hojar har/haft original drevning/mappning, Xl650´n hade annan dämp än original men det gjorde nog föga skillnad, klara t.o.m. den hårdare dB gränsen. Enda hojarna jag lagt märke till att det är mer vanligt att folk slirar koppling vid krypkörning är ettriga enstånkare och en och en annan twin, typ KTM´s nyare modeller. Dom är ryckiga.

Just det, här i Sverige har vi bara en stad och resten är byar och förorter :wink:

Sthlm - Anrika norrort - Öfre *******
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#84 Inlägg av tersan »

Since-2009 skrev:Ja eller så får du inse att det går kalasfint att krypköra utan slir =) Alla mina två hojar har/haft original drevning/mappning, Xl650´n hade annan dämp än original men det gjorde nog föga skillnad, klara t.o.m. den hårdare dB gränsen. Enda hojarna jag lagt märke till att det är mer vanligt att folk slirar koppling vid krypkörning är ettriga enstånkare och en och en annan twin, typ KTM´s nyare modeller. Dom är ryckiga.

Just det, här i Sverige har vi bara en stad och resten är byar och förorter :wink:

Sthlm - Anrika norrort - Öfre *******
Nu börjar vi lämna ämnet lite... men ni har nog olika definition av krypkörning. När man tar körkort idag så får man lära sig att krypköra med hjälp av kopplingen. Kör man på tomgång så går det för fort...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#85 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nu börjar vi lämna ämnet lite... men ni har nog olika definition av krypkörning. När man tar körkort idag så får man lära sig att krypköra med hjälp av kopplingen. Kör man på tomgång så går det för fort...
Precis, det var "riktig" krypkörning jag menade. Och med det sätter vi p för krypkörningen.

Hur var det nu med köptankarna, kommer vi någon vart?
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#86 Inlägg av Since-2009 »

Kollar mailen 01:30 inatt, säljaren har mailat att jag är välkommen på fredagen (tidigare mail) men att fler intresserade finnes (tidigare bara en) och först till kvarn gäller. Fukk! Svarar att det var rackarns då jag säkert missar detta tillfälle p.g.a. detta men att jag verkligen är intresserad och ska kolla upp möjligheterna att komma samma dag, idag. Våldslägger mig för att försöka få några timmars sömn, ställer klockan på 06:00.

05:45 vaknar jag och ska testa att skicka ett sms, fumlar och lyckas ringa upp istället. Går några signaler, lägger på med tanke på uret och börjar skriva meddelande istället, halvvägs in i sms´et ringer han upp. Jag ursäktar det tidiga klockslaget och förklarar läget, får förklarat att de andra är ungefär lika intresserade som mig och han vill inte trampa på någons tå. Ok men jag ordnar allt nu förklarar jag och ber om att få återkomma, det som de hänger på är betalningen.

Ringer upp min banks kundtjänst som öppnar kl 06:00 och frågar hur i helsefyr jag ska föra över pengarna så att det känns rätt för båda parter, kontoret öppnar 10:00 och de har inget ombud hos säljaren som är 40 mil enkel resa. Jag börjar jobba kl 15:00 och har inte tid att vänta till 10:00 i Sthlm för att hämta ut en postväxel. Överföring mellan olika banker är ju inte omedelbar, frågar om telefonöverföring som jag har något svagt minne av innan internets stora genombrott men det gör man tydligen bara för fastighetsaffärer numera. Försöker med att jag tar kostnaden men det var inte tekniskt möjligt enligt banken. Hepp, kan jag stoppa en överföring då? Det kan jag inte. Ok hoppas att han nöjer sig med att han får den informationen av min kundtjänst.

Samtal till säljaren igen och förklar hur landet ligger och omständigheterna funkar för honom. Bra då fixar jag biljett och han ber mig återkomma med info när jag kommer fram så han kan hämta upp mig. Ringer taxi, in i duschen, på med underställ, ryggskydd, stövlar resten i hjälmväskan. Kollar att spisen är avstängd och ut i taxin, skönt med bussfil. In på centralen, raska steg till kassaluckan o köper biljett med avgång om en timma. Frågar hur mycket jag missa föregående tåg med och får till svar att det går om en minut, måttligt imponerad förklara jag att om hon kläckt ur sig det på studs så hade jag suttit på det tåget nu eftersom vi befinner oss precis intill det spåret.

In på Pressbyrån och handlar macka & cola, sätter mig och mumsar på den och halvvägs in på mackan ringer jag upp säljaren. Missa tåget med två minuter säger jag men jag kommer 11:45....

Säljaren: Jaha ok...men..... jag är inte hemma förän på fredag.

Jag: ????????????? (inombords (`&%*/(%&%¤*&(¤&/¤!!!!)

Mottagningen är inte den bästa men jag får fram budskapet om att jag tycker det är lugnt, miss från bådas sida och det är som det är. Förklarar att jag verkligen hoppas på att han förstår att jag vill ha hojen nu, det gör han =) Kollar på biljetten, "Resan kan inte ombokas/återbetalas", funderar på ett halvtaffligt försök att sälja den för någon symbolisk summa men ger ganska snabbt upp den tanken. Kastar resternade mackan i sopkorgen och går ut till taxibilarna, på vägen hem skickar han sms för att dubbelkolla att det är lugnt och jag svarar med att det bara är att garva och att det blir en fin historia till hojen sen, tur i oturen att jag missa tåget innan.

Så nu är jag hemma igen, lite fattigare, addrenalinet från morgonens stress har släppt och nu ska jag bannemig sova.
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#87 Inlägg av blacken »

Ska du krypköra reglerar du hastigheten med kopplingen,
Sådana yttranden gläder lamelltillverkarna, man hör riktigt att dom korkar upp skumpaflaskan :D ...

Ulfis
Medlem

#88 Inlägg av Ulfis »

Since-2009 skrev:Kollar mailen 01:30 inatt, säljaren har mailat att jag är välkommen på fredagen (tidigare mail) ........
Kul skrivet! :D
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#89 Inlägg av tersan »

Ulfis skrev:
Since-2009 skrev:Kollar mailen 01:30 inatt, säljaren har mailat att jag är välkommen på fredagen (tidigare mail) ........
Kul skrivet! :D
Håller med! :) Hoppas att det verkligen slutar med ett lyckligt köp nu...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#90 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Håller med! :) Hoppas att det verkligen slutar med ett lyckligt köp nu...
+1!!
===

Skriv svar