Ulfis skrev:Nu har jag äntligen fått tid att byta till orginal avgassystem.
Det gjorde verkligen skillnad!!!
En helt annan gaskontroll när man börjar lägga på efter avslag. Nu är pair- och flappermoddarna gjorda. Jag ska prova att backa dem och se vad som händer.
Ja, det blev mycket bättre men ändå inte helt bra. Man vill ju gärna att det ska bli skillnad

. Fortfarande en del ryck vid gaspådrag efter motorbroms. Vid jämn hastighet på mellanvarv så känner man en tvekan, en svag "pendling" i "gaspådraget".
Jag backade PAIR- och flappermoddarna och märkte ingen skillnad.
Nå, detta duger inte så nu har jag satt på en Power Commander 5 (jodå funkar utmärkt på en 2008!) med O2 eliminatorer. Kör en USA-mapp för Leo Vince.
Nu tycker jag att jag har kommit väldigt långt och känner mig ganska nöjd. Jag har åkt typ 100 mil eller något med PC:n. Jag vet inte om jag ska lägga ut pengar på en mappning nu när den ändå går så här bra. Jag testade också med en mapp för original avgassystem och den funkade bra den också (på orignalsystem förstås).
Jag skulle tro att man kan komma långt med bara O2 eliminator (ingen PC alltså) så länge som man håller sig till original avgassystem. Lätt fix, bara att sära på kontakterna till lambdasonderna och pilla dit 2 st 330 ohmsmotstånd i RÄTT kontaktstift, eller köpa för några hundralappar.
Jag har inte någon PAIR eller flapper mod för tillfället. PAIR modden torde vara ganska meningslös när man har kopplat ur lambdaregleringen. Men, den kanske påverkar väldigt små trottelpositioner. Vi får se.
Med PC V så kan man koppla in hastighetsgivaren och då få en mapp per växel. Då kan man mappa lägre växlar för körbarhet och högre för bränsleekonomi, typ.