Jag frågade tidigare på "Ny på forumet" men där sa folk "Hej och välkommen" så jag klipper ut frågan och klistrar in den här.
"VTEC:en fungerar fint utan några knixar i övergångarna. Däremot så tycker jag ljudet då den går in är hårt och metalliskt. Det blir något slags hårt knorrande. Ingen ljuv musik i mina öron trots Leo Vince."
Uhm ... Som en radfyra brukar göra? Det är svårt att definiera ljudet, men från att ha ett mer mullrigt ljud innan VTECen kickar in så ylar den mer. Om du är osäker på huruvida allt står rätt till så kanske du kan låta någon annan VTEC ägare köra den för att få ett andra utlåtande?
marinmo skrev:Uhm ... Som en radfyra brukar göra? Det är svårt att definiera ljudet, men från att ha ett mer mullrigt ljud innan VTECen kickar in så ylar den mer. Om du är osäker på huruvida allt står rätt till så kanske du kan låta någon annan VTEC ägare köra den för att få ett andra utlåtande?
Hmmmm..... en radfyra äger jag ju redan (än så länge, snart till salu) och så låter VTEC:en inte. Måste kolla upp.
Ulfis skrev:Jag frågade tidigare på "Ny på forumet" men där sa folk "Hej och välkommen" så jag klipper ut frågan och klistrar in den här.
Det beror nog på att "Jag och min VFR"-subforumet är ett subforum där man presenterar sig själv och den älskade viffern. För övriga frågor ställer man dem lämpligen i något av de andra passande subforumen.
Jepp, moderatorerna och/eller forumgeneralen kommer att flytta fellagda frågor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har provat en 2002:a i dag och den hade samma typ av ljud när VTEC:en gick in men inte alls lika påträngande. Stor skillnad. Den var också klart smidigare vid krypkörning och efter gasavslag.
Jag får väl ta en tur till Honda Center i Upplands Väsby och höra vad de har att säga. Det är ju en hel del garanti kvar.
Ulfis skrev:Jag har provat en 2002:a i dag och den hade samma typ av ljud när VTEC:en gick in men inte alls lika påträngande. Stor skillnad. Den var också klart smidigare vid krypkörning och efter gasavslag.
Jag får väl ta en tur till Honda Center i Upplands Väsby och höra vad de har att säga. Det är ju en hel del garanti kvar.
Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång
I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk )
TG skrev:Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång
I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk )
Visst är kammarna oljetrycksstyrda? Då borde kanske oljekvaliteten spela roll? Spånar vilt...!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
TG skrev:
Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång
I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk )
Det är inte VTEC-ingreppet som sådant jag har problem med utan ljudet! Jag ska nog göra moddarna så snart jag fått ordning på det.
adrian_vg skrev:
Visst är kammarna oljetrycksstyrda? Då borde kanske oljekvaliteten spela roll? Spånar vilt...!
Mnja, kammarna trycker med vanliga nockar mot lyftarna. Det är sprintarna som greppar vetillyftarna mot VTEC-ventilen som trycks in med oljetryck, När de väl är "inne" så spelar nog oljan ingen roll.
Min hypotes är att om alla servicepunkter är följda och det ändå inte fungerar så "måste det vara något fel". Garanti alltså . Hojen har ändå bara gått 1300 mil. Vi får väl se hur jag lyckas. Sen blir det moddar.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Näää... då är den sönder.
Se beskrivning ovan hur en fungerande motor ska låta.
Jag köper den för "skrotpengen"
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================