Hur låter VTEC egentligen?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Ulfis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 21, 2010 12:22
Ort: Sollentuna

Hur låter VTEC egentligen?

#1 Inlägg av Ulfis »

Hej,

Jag frågade tidigare på "Ny på forumet" men där sa folk "Hej och välkommen" ;-) så jag klipper ut frågan och klistrar in den här.


"VTEC:en fungerar fint utan några knixar i övergångarna. Däremot så tycker jag ljudet då den går in är hårt och metalliskt. Det blir något slags hårt knorrande. Ingen ljuv musik i mina öron trots Leo Vince."

Hur brukar/ska det låta egentligen?

/Ulfis
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#2 Inlägg av marinmo »

Uhm ... Som en radfyra brukar göra? :D Det är svårt att definiera ljudet, men från att ha ett mer mullrigt ljud innan VTECen kickar in så ylar den mer. Om du är osäker på huruvida allt står rätt till så kanske du kan låta någon annan VTEC ägare köra den för att få ett andra utlåtande?

Ulfis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 21, 2010 12:22
Ort: Sollentuna

#3 Inlägg av Ulfis »

marinmo skrev:Uhm ... Som en radfyra brukar göra? :D Det är svårt att definiera ljudet, men från att ha ett mer mullrigt ljud innan VTECen kickar in så ylar den mer. Om du är osäker på huruvida allt står rätt till så kanske du kan låta någon annan VTEC ägare köra den för att få ett andra utlåtande?
Hmmmm..... en radfyra äger jag ju redan (än så länge, snart till salu) och så låter VTEC:en inte. Måste kolla upp. :shock:
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur låter VTEC egentligen?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Ulfis skrev:Jag frågade tidigare på "Ny på forumet" men där sa folk "Hej och välkommen" ;-) så jag klipper ut frågan och klistrar in den här.
Det beror nog på att "Jag och min VFR"-subforumet är ett subforum där man presenterar sig själv och den älskade viffern. För övriga frågor ställer man dem lämpligen i något av de andra passande subforumen.

Jepp, moderatorerna och/eller forumgeneralen kommer att flytta fellagda frågor. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ulfis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 21, 2010 12:22
Ort: Sollentuna

#5 Inlägg av Ulfis »

Jag har provat en 2002:a i dag och den hade samma typ av ljud när VTEC:en gick in men inte alls lika påträngande. Stor skillnad. Den var också klart smidigare vid krypkörning och efter gasavslag.

Jag får väl ta en tur till Honda Center i Upplands Väsby och höra vad de har att säga. Det är ju en hel del garanti kvar.
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#6 Inlägg av TG »

Ulfis skrev:Jag har provat en 2002:a i dag och den hade samma typ av ljud när VTEC:en gick in men inte alls lika påträngande. Stor skillnad. Den var också klart smidigare vid krypkörning och efter gasavslag.

Jag får väl ta en tur till Honda Center i Upplands Väsby och höra vad de har att säga. Det är ju en hel del garanti kvar.
Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång :D

I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk 8) )
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång :D

I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk 8) )
Visst är kammarna oljetrycksstyrda? Då borde kanske oljekvaliteten spela roll? Spånar vilt...! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ulfis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 21, 2010 12:22
Ort: Sollentuna

#8 Inlägg av Ulfis »

TG skrev:
Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång :D

I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk 8) )
Det är inte VTEC-ingreppet som sådant jag har problem med utan ljudet! Jag ska nog göra moddarna så snart jag fått ordning på det.
adrian_vg skrev: Visst är kammarna oljetrycksstyrda? Då borde kanske oljekvaliteten spela roll? Spånar vilt...! :D
Mnja, kammarna trycker med vanliga nockar mot lyftarna. Det är sprintarna som greppar vetillyftarna mot VTEC-ventilen som trycks in med oljetryck, När de väl är "inne" så spelar nog oljan ingen roll.

Min hypotes är att om alla servicepunkter är följda och det ändå inte fungerar så "måste det vara något fel". Garanti alltså 8). Hojen har ändå bara gått 1300 mil. Vi får väl se hur jag lyckas. Sen blir det moddar.
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#9 Inlägg av Brother Wolf »

Min låter såhär:

mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#10 Inlägg av Pegaso »

Brother Wolf skrev:Min låter såhär:

mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa

BW
:lol: :lol: :lol:
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

zplix
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre apr 03, 2009 22:13
Ort: Trelleborg

#11 Inlägg av zplix »

:D Bra beskrivning Brother Wolf :D :D precis så låter min med :tummenupp
VFR 800 -02 Silver

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Min låter såhär:

mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa

BW
Det är sånt där som gör detta forum så charmigt! :tummenupp :popcorn
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ulfis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 21, 2010 12:22
Ort: Sollentuna

#13 Inlägg av Ulfis »

Brother Wolf skrev:Min låter såhär:

mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa

BW

Hmmm... min låter så här

mmmmmmmmmmmmmmmmmm (6500varv) kriiiiiiiiiiiiiiieeeeooooaaaaaaaa
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#14 Inlägg av Pegaso »

Ulfis skrev:
Brother Wolf skrev:Min låter såhär:

mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa

BW

Hmmm... min låter så här

mmmmmmmmmmmmmmmmmm (6500varv) kriiiiiiiiiiiiiiieeeeooooaaaaaaaa
Näää... då är den sönder.
Se beskrivning ovan hur en fungerande motor ska låta.

Jag köper den för "skrotpengen"

:wink: :wink:
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Ulfis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 21, 2010 12:22
Ort: Sollentuna

#15 Inlägg av Ulfis »

Pegaso skrev: Näää... då är den sönder.
Se beskrivning ovan hur en fungerande motor ska låta.

Jag köper den för "skrotpengen"

:wink: :wink:
Tyvärr :P det beror på KN-filtret enligt Honda meck. Släpper igenom mycket mer ljud. Priset gick just upp en aning :wink:

Ryckig gång på låga varv beror på Leo Vince och KN-filter enligt samma meck. Går för magert. Byt till original eller sätt på en PCIII var receptet.

Innan jag följer "doktorns" recept ska jag köra "moddarna" så får vi se.
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Skriv svar