VFR1200F provkörd i MC-tidning

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

VFR1200F provkörd i MC-tidning

#1 Inlägg av Conseal »

Tänkrte bara informera om en artikel i en svens MC-tidning som inte är MCNytt eller Bike .. trevlig läsning (men den är fortfarande ful IMO)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR1200F provkörd i MC-tidning

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Tänkrte bara informera om en artikel i en svens MC-tidning som inte är MCNytt eller Bike .. trevlig läsning
Även Fastbikes.se har provkört den, både basmodellen och automatdubbelkopplingknappväxlingslåda-modellen vilken dom lovordar.
(men den är fortfarande ful IMO)
Jo men jag måste faktiskt erkänna att jag börjar vänja mig vid den och att den växer och inte är lika ful längre, iaf den röda. När man ser den vita och gråa så måste jag titta två gånger eftersom jag blir osäker på om den ska se ut så eller om bilderna är tagna med svart/vit film :P
Verkare tyda på dålig fantasi från Honda, vitt är väl ok, men istället för grå hade dom t.ex. kunnat ha någon snygg blå färg. Men det kanske är medvetet för att kunna uppdatera till 2011, 2012, 2013 osv. :wink:

Nu är tydligen priset klar också, men 180,000 för basmodellen tycker jag låter dyrt, och då talar vi väl om 190-200,000 för automaten :shock:

Kan väl tillägga att närmsta konkurrenten BMW K1300S kostar 160,000 = 20,000 mindre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

:)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#4 Inlägg av apex »

Motorn: "Buried beneath the dual-pane bodywork and vacuum-molded cast aluminum chassis lies a 1,237 cc V4 engine that reportedly puts out 172 hp at 10,000 rpm and 95 lb-ft of torque at a high 8,750 rpm"


Passar den i min 99:a??? :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#5 Inlägg av TG »

I senaste Bike (ledsen Henning :wink: ) så har de testat VFR1200F... Den får klart bra betyg, även designen.....

Jag vet inte hur jag själv ställer mig till den "märkliga" fronten.... Tror jag börjar gilla den mer o mer faktiskt.....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#6 Inlägg av apex »

Testade 1200:an. Det är ju inte alls samma sporthoj som 800 FI. Varvar bara 10000 och har lååååång hjulbas.

Mer att jämföra med Yamma XXX 1300 och Kawa blaha nåt-nåt, touringhojar med lång hjulbas och 170 pållar, typ.

Alltså, underbart att kräma på med 1200:ans motor. Bromsarna är fantastiska. Men det är en touringhoj. En bra touringhoj.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:Alltså, underbart att kräma på med 1200:ans motor. Bromsarna är fantastiska. Men det är en touringhoj. En bra touringhoj.
Skulle det komma nåt mer sportigt med samma motor, eller är det bara nys för att hålla oss viffernördar varma??

När kommer DSG-viffern då? Den är ju mest intressant egentligen. Tycker jag...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#8 Inlägg av JohanL »

Själv tycker jag den har blivit bättre ju mer man ser av den. Men om den är riktigt bra. Det vet jag inte än.

Däremot tycker jag att det är lite intressant att man fortfarande marknadsför VFR800:an också i modellprogrammet...

Så varför skulle den inte även kunna bli en ny 800 vfr i liknande skepnad till nästa år...

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#9 Inlägg av Sälle »

JohanL skrev:Själv tycker jag den har blivit bättre ju mer man ser av den. Men om den är riktigt bra. Det vet jag inte än.

Däremot tycker jag att det är lite intressant att man fortfarande marknadsför VFR800:an också i modellprogrammet...

Så varför skulle den inte även kunna bli en ny 800 vfr i liknande skepnad till nästa år...
Det är inga nya 800cc som säljes, det är 09:or och vad jag har hört så kommer inte 800:an att tillverkas mer. Och det verkar som om tillgången på 800:an är start begränsad, förmodligen på grund av att den är en för stor konkurrent till 1200.

Jag skulle inte kalla 1200:an för en touringhoj. Den har orginalpackväskor som du knappt får ner nessesären i (lite överdrivet kanske) med en tank på 18,5lit, 2,5lit mindre än 800:an. I ett test som jag läste så kunde dom inte ens komma 20 mil på en tank med blandad körning. Skulle man dra på lite på autobahn så behöver man nog stanna vid varje mack på vägen. Jag tror detta blir Hondas största flopp, vilket jag även hoppas så kanske dom släpper en 1000cc te.x. som är lite mer genomtänkt till ett mindre hutlöst pris.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#10 Inlägg av apex »

Den här är ungefär samma hoj...men kanske större tank? Yamaha FJR 1300

Bild
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Så varför skulle den inte även kunna bli en ny 800 vfr i liknande skepnad till nästa år...
Eeeek!!

Just när Vtecen börjat framstå som stram och återhållen i linjerna, som en VFR ska, så kommer ytterligare ett utspejsat rymdskepp? Njae, inte för mig!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:Den här är ungefär samma hoj...men kanske större tank? Yamaha FJR 1300

Bild
Njä... Den där är motsvarigheten till ST1300 med en vikt kring eller över 300 kg, ladugårsväggskåpa, halvmeterhögt styre mm. Samma sak gäller Kawasaki GTR1400 (Concours).

VFR1200:s närmaste motsvarighet vad det gäller stil, typ, vikt, effekt osv. är snarare denna, som f.ö. är ännu längre, har lika liten tank (19 l), ungefär samma vikt och effekt. Det är nog den eller föregångaren K1200S som Honda har sneglat på när dom byggde VFR1200.

Det finns ju onekligen en viss likhet.

Bild
Bild
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#13 Inlägg av blacken »

apex skrev:Motorn: "Buried beneath the dual-pane bodywork and vacuum-molded cast aluminum chassis lies a 1,237 cc V4 engine that reportedly puts out 172 hp at 10,000 rpm and 95 lb-ft of torque at a high 8,750 rpm"


Passar den i min 99:a??? :D
Tjaa, med skohorn, massor av vaselin, och en del djävlaranamma, så går det mesta har jag märkt.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:[...]

Det finns ju onekligen en viss likhet.

Bild
Bild
Jösses... Ja, verkligen! Har inte tänkt på det innan. Men nånting med BMW:n gör den snyggare än stor-viffern. Undrar bara vad... Kanske att BMW:n har en mer klassisk liten läpp framme och nedanför på kåpan, under strålkastaren - att jämföra med vifferns bröstvårta mitt på. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#15 Inlägg av apex »

mmmmm... BMW:n var lik

1200:an vibrerade en del på tomgång oxå, lite irriterande
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Skriv svar