Ny mc på G!!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ocean
Medlem

Ny mc på G!!

#1 Inlägg av Ocean »

Nu orkar jag inte vara utan hoj längre!

Har intresserat mig för denna:

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=9 ... ellingsbro

Har hört mkt om firman, både bra och dåligt men tycker väl ändå att den är värd att titta på iaf.
Vet att bl.a adrian_vg har haft med dem att göra eller iaf varit och tittat på hoj där. Är det ngn mer som har ngt att tycka till om denna firma?
Finns det någon som bor i närheten och skulle kunna tänka sig att åka dit och titta närmare på den? (Det är ganska långt från Malmö :?)

Ska prova denna imorgon:

http://www.blocket.se/malmo/Honda_CBR_9 ... =23_11&w=3
...för att se om jag blir kär... :)
Snälla sno inte min hoj

Invalido

#2 Inlägg av Invalido »

första hojen är ombyggd..ej original bak,är från 929

andra...milen + kanske mer änn vad den visar sedan det priset för en import...

bara mina tankar. :wink:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

Re: Ny mc på G!!

#4 Inlägg av adrian_vg »

Har köpt två hojar på Bil och MC i Fellingsbro. Min förra vita viffer och den nuvarande gröna. Gubbarna på Bil och MC är trevliga att ha att göra med, men är kanske inte helt kunniga om det de säljer. De flesta av hojarna de har är tyskimporter med allt det innebär, justa priser men kan också var vrak. Kolla hellre det faktiska skicket på bågen, än bli bländad av ifyllda serviceböcker och sånt... Gör sen en service på bågen, helst inom en månad efter köpet, lita inte på att det har gjorts, även om de säger att det har det. Skulle serviceverkstan hitta nåt mysko har du fortfarande garanti kvar.

Ska du inte köpa en ny VFR då? Jag ser bara gixxrar och Fireblejdar p länkarna. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem

#5 Inlägg av Ocean »

Invalido skrev:första hojen är ombyggd..ej original bak,är från 929

andra...milen + kanske mer änn vad den visar sedan det priset för en import...

bara mina tankar. :wink:
Ja visst är den snygg med den baken :)

Den andra hojen är inte intressant att köpa, ska provköra den för att känna hur den känns.

Dessa hojar ligger bra i försäkring och de är inte så stöldbegärliga som en nyare hoj.
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#7 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell.
I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta mina vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.

Lite som att börja kalla 86-97 VFR748 och 98 - 02 och de därefter för VFR782.
Inom Suzukikretsar nördas det med att de har K9:or och K5:or. Det är, precis som Honda har, angivande kod för dem som jobbar med hojar vilka grundårsmodeller de är. K9 = 2009.
EN K9:a är inte som gixxerfolket tror en GSX-R1000 2009 utan K9 är benämningen för ALLA Suzukis MC med byggstart 2009.

/Henning!
Senast redigerad av Henning den mån apr 12, 2010 09:45, redigerad totalt 3 gång.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem

#8 Inlägg av Ocean »

adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
-00 borrades cylindrarna upp yttligare, nya kåpor, bakram m.m.
Första insprutningen.
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#9 Inlägg av Mister »

Paralleler går väl ta mellan viffer 750 och 800.

929 har bla insprut (liknande vifferns) istället för förgasare, mer bakhjulsvänligt chassi, modernare, snyggare :)

Men, har kört fireblade 900, 929 och 1000RR och tycker inte om motorkaraktären på 929. 929:ans HK är även det lite missvisande högt på pappret än vad som är i verkligheten.

Edit: skriver visst långsamt idag. Måndag
Senast redigerad av Mister den mån apr 12, 2010 09:39, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av Henning »

Ocean skrev:
Första insprutningen.
Och 2002 lite till till 954...

/Henning!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#11 Inlägg av Henning »

CBR900RR:s kubik efter årsmodeller:
-92 893cc
-96 919cc
-00 929cc
-02 954cc

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell. [...]
Ah, uttömmande, tack. Misstänker att Honda kanske varit ute efter lite av Dicatis 929/999/1098-aura/modellbeteckningscharm/whatever? :D

Henning skrev:I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta min vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.
Såna som jag uppenbarligen... :roll: ;-).
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#13 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell. [...]
Ah, uttömmande, tack. Misstänker att Honda kanske varit ute efter lite av Dicatis 929/999/1098-aura/modellbeteckningscharm/whatever? :D

Henning skrev:I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta min vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.
Det är inte Honda som tramsar med kubiktalen, det är fotfolk som vill vara märkvärdiga.
CBR900RR heter CBR900RR oavsett den verkliga kubiken.

Precis, som du, du blev inte hjälpt då du måste vara väldigt insatt för att förstå vad de insatta pratar om.
Jag kan inte i huvudet vilka årsmodeller som har vilken kubik, jag har aldrig kunnat detta trots att jag har jobbat på MC-Varuhuset med reservdelar och mitt nuvarande jobb. Om någon på MC-Varuhuset kom in och sa att de hade en 929:a frågade jag efter regnummer eller årsmodell. Precis som att tala om för någon att jag ska köra på "Åsen" till helgen. Vilken jävla ås?

/Henning!
Senast redigerad av Henning den mån apr 12, 2010 10:11, redigerad totalt 1 gånger.

Invalido

#14 Inlägg av Invalido »

Ocean skrev:
Första insprutningen.
har förmig att insprut kom -98 men är ej säker
Senast redigerad av Invalido den mån apr 12, 2010 10:24, redigerad totalt 1 gånger.

Invalido

#15 Inlägg av Invalido »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:

Det är inte Honda som tramsar med kubiktalen, det är fotfolk som vill vara märkvärdiga.
CBR900RR heter CBR900RR oavsett den verkliga kubiken.

Precis, som du, du blev inte hjälpt då du måste vara väldigt insatt för att förstå vad de insatta pratar om.
Jag kan inte i huvudet vilka årsmodeller som har vilken kubig, jag har aldrig kunnat detta trots att jag har jobbat på MC-Varuhuset med reservdelar och mitt nuvarande jobb. Om någon på MC-Varuhuset kom in och sa att de hade en 929:a frågade jag efter regnummer eller årsmodell. Precis som att tala om för någon att jag ska köra på "Åsen" till helgen. Vilken jävla ås?

/Henning!
ok...om jag då skriver till dig att jag kör vfr så vet du att det är en 400???eller 750 eller800???eller det är bara jag som försöker var märkvärdig?hmm

men sen är det inte jag som ska ha den men du fråga så jag skrev vad jag vet!
Senast redigerad av Invalido den mån apr 12, 2010 10:20, redigerad totalt 2 gång.

Skriv svar