Frugan håller på med övningskörning på våran VFR750F från '86. Vet inte om den kanske har bättre svängradie än dom senare modeller, men igår körde jag runt bana 1 med henne bakpå, bara för att visa henne att visst går det..... samt för att visa mig själv..... inte lätt men det gick precis.....
Jag är faktiskt imponerad.
Men ett tips i alla fall: På bana 1, ta ut svängarna mer. Speciellt efter näst sista konen. Tittar du på marken på Bananpiren, kommer du se ett litet kryss en bit ifrån i sidled från den näst sista konen. Det krysset funkar kanon att köra över på väg till vändningen efter näst sista konen om man har en hoj med kortare hjulbas och bättre svängradie. Det går att använda detta kryss med VFR med, men det blir lättare om man tar ut svängen ännu mer. Sen slipper man kämpa så förtvivlat för att komma rätt efter vändningen.
(I den här övningen har man en begränsningslinje 4m efter den sista konen - men ingen som helst begränsning i sidled (mer än att asfalten ev. tar slut.))
En liten detalj till: Även om flaskor, mjölkpaket etc. kan verka duga vid övning, så är konerna vid uppkörningen lite bredare nertill - de där få centimetrarna kan utgöra skillnaden mellan klara/välta konen.
Synd att du inte kom ut dit i onsdags vid 18... Skrämde övningsköraren iväg dig?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
I den bild som jag hittade på vv's websidan, så kan du ser att det finns ett mått av 4m längst upp på bana 1. Dom kan inte menar att man ska kunna vända med 4m utrymme i sidled???
Jag bifoga en screen dump av pdf. filen. Som du kan se, så finns ett mått (4m) som inte finns på den tidigare postade bild av bana 1 i denna tråd.
Mät upp svängradie på min '86:a 6m om man gå runt med den, 6,20m om man kör.....
Undrar om dom kontrollera 4 meters måttet på uppkörningsbanan?
Har läste på SMC forumet att ganske många har fått köra på grusvägar under uppkörningen. Är detta något nytt, eller hade jag tur att slippa detta när jag körde upp för 2 år sedan?
(Skulle har inte varit någon problem för min del då, eftersom jag körde min Africa Twin Rally Bike på uppkörningen, men skulle vara lite mer vinglit på en VFR med rent gatdäck!)
Kanske börde ta frugan på mera grusvägar när vi är ut och övningsköra!!
Har läste på SMC forumet att ganske många har fått köra på grusvägar under uppkörningen. Är detta något nytt, eller hade jag tur att slippa detta när jag körde upp för 2 år sedan?
(Skulle har inte varit någon problem för min del då, eftersom jag körde min Africa Twin Rally Bike på uppkörningen, men skulle vara lite mer vinglit på en VFR med rent gatdäck!)
Kanske börde ta frugan på mera grusvägar när vi är ut och övningsköra!!
Conk.
Beror helt på vad inspektören vill kolla. Jag övningskörde lite grusväg, men när min lärare såg att jag kunde det så övade vi mer på annat.
Man blir ju inte testad på alla moment vid en uppkörning, men man bör vara förberedd på allt.
En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.
Och slappna av i armarna.
Och håll blicken långt fram.
Det gamla vanliga alltså.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!