Uppkörning med VFR 800

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#31 Inlägg av apex »

Fast hastighetsmätaren visar ju fel, typ 10 %. Du körde 45 blås!!

När jag pendlar bil så kör jag GPS-fart + 5 km/h :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 26, 2009 14:32

#32 Inlägg av Conkers »

Frugan håller på med övningskörning på våran VFR750F från '86. Vet inte om den kanske har bättre svängradie än dom senare modeller, men igår körde jag runt bana 1 med henne bakpå, bara för att visa henne att visst går det..... samt för att visa mig själv..... inte lätt men det gick precis.....

Lycka till....

Conk.

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#33 Inlägg av dubbear »

Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#34 Inlägg av Rerun »

dubbear skrev:Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Jag är faktiskt imponerad.
Men ett tips i alla fall: På bana 1, ta ut svängarna mer. Speciellt efter näst sista konen. Tittar du på marken på Bananpiren, kommer du se ett litet kryss en bit ifrån i sidled från den näst sista konen. Det krysset funkar kanon att köra över på väg till vändningen efter näst sista konen om man har en hoj med kortare hjulbas och bättre svängradie. Det går att använda detta kryss med VFR med, men det blir lättare om man tar ut svängen ännu mer. Sen slipper man kämpa så förtvivlat för att komma rätt efter vändningen.
(I den här övningen har man en begränsningslinje 4m efter den sista konen - men ingen som helst begränsning i sidled (mer än att asfalten ev. tar slut.))

En liten detalj till: Även om flaskor, mjölkpaket etc. kan verka duga vid övning, så är konerna vid uppkörningen lite bredare nertill - de där få centimetrarna kan utgöra skillnaden mellan klara/välta konen.

Synd att du inte kom ut dit i onsdags vid 18... Skrämde övningsköraren iväg dig?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Övertygad. Speciellt konbana 1. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#36 Inlägg av tersan »

dubbear skrev:Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Gick det inte lite för fort? :wink: (min körlärare sa efter nästan varje runda att jag körde för fort... )

Men jag är ändå nöjd! Bra kört!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#37 Inlägg av dubbear »

Den "lätta" lågfarten gick nog lite väl fort där när vi filmade
men de va ett jävla regnväder på ingång så vi stressade iväg lite

de går nog att göra mycket snyggare

skönt att viffen e "bra" på allt =)
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 26, 2009 14:32

#38 Inlägg av Conkers »

Hej,

Har en fundering ang. Bana 1.

I den bild som jag hittade på vv's websidan, så kan du ser att det finns ett mått av 4m längst upp på bana 1. Dom kan inte menar att man ska kunna vända med 4m utrymme i sidled???
Jag bifoga en screen dump av pdf. filen. Som du kan se, så finns ett mått (4m) som inte finns på den tidigare postade bild av bana 1 i denna tråd.

Bild

Mät upp svängradie på min '86:a 6m om man gå runt med den, 6,20m om man kör.....

:-)

Undrar om dom kontrollera 4 meters måttet på uppkörningsbanan?

Conk.
Bilagor
bana1.jpg
(94.45 KiB) Nerladdad 78 gånger

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#39 Inlägg av Rerun »

Conkers skrev:Dom kan inte menar att man ska kunna vända med 4m utrymme i sidled???
Nej. I så fall hade de haft linjer längs med banan för att visa begränsningen.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 26, 2009 14:32

#40 Inlägg av Conkers »

En fråga till:

Har läste på SMC forumet att ganske många har fått köra på grusvägar under uppkörningen. Är detta något nytt, eller hade jag tur att slippa detta när jag körde upp för 2 år sedan?

(Skulle har inte varit någon problem för min del då, eftersom jag körde min Africa Twin Rally Bike på uppkörningen, men skulle vara lite mer vinglit på en VFR med rent gatdäck!)

Kanske börde ta frugan på mera grusvägar när vi är ut och övningsköra!!

Conk.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#41 Inlägg av tersan »

Conkers skrev:En fråga till:

Har läste på SMC forumet att ganske många har fått köra på grusvägar under uppkörningen. Är detta något nytt, eller hade jag tur att slippa detta när jag körde upp för 2 år sedan?

(Skulle har inte varit någon problem för min del då, eftersom jag körde min Africa Twin Rally Bike på uppkörningen, men skulle vara lite mer vinglit på en VFR med rent gatdäck!)

Kanske börde ta frugan på mera grusvägar när vi är ut och övningsköra!!

Conk.
Beror helt på vad inspektören vill kolla. Jag övningskörde lite grusväg, men när min lärare såg att jag kunde det så övade vi mer på annat.

Man blir ju inte testad på alla moment vid en uppkörning, men man bör vara förberedd på allt.

En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#43 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.
Och slappna av i armarna.
Och håll blicken långt fram.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.
Och slappna av i armarna.
Och håll blicken långt fram.
Det gamla vanliga alltså. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#45 Inlägg av HondaHasse »

Jag tycker det funkar bättre på grus om man lutar sig framåt så man får mer tyngd på framhjulet, vad tycker ni?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar