När jag pendlar bil så kör jag GPS-fart + 5 km/h
Uppkörning med VFR 800
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Frugan håller på med övningskörning på våran VFR750F från '86. Vet inte om den kanske har bättre svängradie än dom senare modeller, men igår körde jag runt bana 1 med henne bakpå, bara för att visa henne att visst går det..... samt för att visa mig själv..... inte lätt men det gick precis.....
Lycka till....
Conk.
Lycka till....
Conk.
Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Jag är faktiskt imponerad.dubbear skrev:Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Men ett tips i alla fall: På bana 1, ta ut svängarna mer. Speciellt efter näst sista konen. Tittar du på marken på Bananpiren, kommer du se ett litet kryss en bit ifrån i sidled från den näst sista konen. Det krysset funkar kanon att köra över på väg till vändningen efter näst sista konen om man har en hoj med kortare hjulbas och bättre svängradie. Det går att använda detta kryss med VFR med, men det blir lättare om man tar ut svängen ännu mer. Sen slipper man kämpa så förtvivlat för att komma rätt efter vändningen.
(I den här övningen har man en begränsningslinje 4m efter den sista konen - men ingen som helst begränsning i sidled (mer än att asfalten ev. tar slut.))
En liten detalj till: Även om flaskor, mjölkpaket etc. kan verka duga vid övning, så är konerna vid uppkörningen lite bredare nertill - de där få centimetrarna kan utgöra skillnaden mellan klara/välta konen.
Synd att du inte kom ut dit i onsdags vid 18... Skrämde övningsköraren iväg dig?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Övertygad. Speciellt konbana 1.dubbear skrev:Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Gick det inte lite för fort?dubbear skrev:Nu sitter den iaf för det mesta
de e med mycket liten marginal man kommer runt den sista konan
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ bana 1
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs bana 2
filma me mobilen
ni får la säga till om ni inte e nöjda med beviset
ni som krävde det
Men jag är ändå nöjd! Bra kört!
VFR750F -92, grön
Den "lätta" lågfarten gick nog lite väl fort där när vi filmade
men de va ett jävla regnväder på ingång så vi stressade iväg lite
de går nog att göra mycket snyggare
skönt att viffen e "bra" på allt =)
men de va ett jävla regnväder på ingång så vi stressade iväg lite
de går nog att göra mycket snyggare
skönt att viffen e "bra" på allt =)
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Hej,
Har en fundering ang. Bana 1.
I den bild som jag hittade på vv's websidan, så kan du ser att det finns ett mått av 4m längst upp på bana 1. Dom kan inte menar att man ska kunna vända med 4m utrymme i sidled???
Jag bifoga en screen dump av pdf. filen. Som du kan se, så finns ett mått (4m) som inte finns på den tidigare postade bild av bana 1 i denna tråd.

Mät upp svängradie på min '86:a 6m om man gå runt med den, 6,20m om man kör.....

Undrar om dom kontrollera 4 meters måttet på uppkörningsbanan?
Conk.
Har en fundering ang. Bana 1.
I den bild som jag hittade på vv's websidan, så kan du ser att det finns ett mått av 4m längst upp på bana 1. Dom kan inte menar att man ska kunna vända med 4m utrymme i sidled???
Jag bifoga en screen dump av pdf. filen. Som du kan se, så finns ett mått (4m) som inte finns på den tidigare postade bild av bana 1 i denna tråd.

Mät upp svängradie på min '86:a 6m om man gå runt med den, 6,20m om man kör.....
Undrar om dom kontrollera 4 meters måttet på uppkörningsbanan?
Conk.
- Bilagor
-
- bana1.jpg
- (94.45 KiB) Nerladdad 78 gånger
En fråga till:
Har läste på SMC forumet att ganske många har fått köra på grusvägar under uppkörningen. Är detta något nytt, eller hade jag tur att slippa detta när jag körde upp för 2 år sedan?
(Skulle har inte varit någon problem för min del då, eftersom jag körde min Africa Twin Rally Bike på uppkörningen, men skulle vara lite mer vinglit på en VFR med rent gatdäck!)
Kanske börde ta frugan på mera grusvägar när vi är ut och övningsköra!!
Conk.
Har läste på SMC forumet att ganske många har fått köra på grusvägar under uppkörningen. Är detta något nytt, eller hade jag tur att slippa detta när jag körde upp för 2 år sedan?
(Skulle har inte varit någon problem för min del då, eftersom jag körde min Africa Twin Rally Bike på uppkörningen, men skulle vara lite mer vinglit på en VFR med rent gatdäck!)
Kanske börde ta frugan på mera grusvägar när vi är ut och övningsköra!!
Conk.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Beror helt på vad inspektören vill kolla. Jag övningskörde lite grusväg, men när min lärare såg att jag kunde det så övade vi mer på annat.Conkers skrev:En fråga till:
Har läste på SMC forumet att ganske många har fått köra på grusvägar under uppkörningen. Är detta något nytt, eller hade jag tur att slippa detta när jag körde upp för 2 år sedan?
(Skulle har inte varit någon problem för min del då, eftersom jag körde min Africa Twin Rally Bike på uppkörningen, men skulle vara lite mer vinglit på en VFR med rent gatdäck!)
Kanske börde ta frugan på mera grusvägar när vi är ut och övningsköra!!
Conk.
Man blir ju inte testad på alla moment vid en uppkörning, men man bör vara förberedd på allt.
En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Och slappna av i armarna.adrian_vg skrev:Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Och håll blicken långt fram.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det gamla vanliga alltså.Rerun skrev:Och slappna av i armarna.adrian_vg skrev:Och låt den slingra sig om den vill det. Knip ihop med knäna bara, så fixar viffern det själv.tersan skrev:En VFR funkar bra på grusväg. Ha lite fart bara, och låt hojen flyta runt lite.
Och håll blicken långt fram.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018

- Inlägg: 2248
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt: