Packboxar till framgaffel... var köpa?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

Packboxar till framgaffel... var köpa?

#1 Inlägg av Conkers »

Hej,

är ny här och spekulant på en VFR750F 1986. D3en behöver nya packboxar till framgaffeln, undrar om det är svårt att få tag i dom (fort)?

Är det ganske standard packboxar, eller specialla........

Jag undrar eftersom, om vi köpa hojen, tjejen ska använda den för att köra upp redan på måndag!!

Jag finns i Trollhättan..... sitter i telefon ko till Bike... men undrar vad det finns för rekkomenderat inköpställe.... som kanske svarar telefon ibland... ;-)

Conk.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Packboxar till framgaffel... var köpa?

#2 Inlägg av tersan »

Conkers skrev:Hej,

är ny här och spekulant på en VFR750F 1986. D3en behöver nya packboxar till framgaffeln, undrar om det är svårt att få tag i dom (fort)?

Är det ganske standard packboxar, eller specialla........

Jag undrar eftersom, om vi köpa hojen, tjejen ska använda den för att köra upp redan på måndag!!

Jag finns i Trollhättan..... sitter i telefon ko till Bike... men undrar vad det finns för rekkomenderat inköpställe.... som kanske svarar telefon ibland... ;-)

Conk.
Det blir intensiv övningskörning tills på måndag! Du får rapportera hur bra en VFR är i manöverprovet...

Packboxar är inga problem vad jag vet, borde finnas hos närmaste Honda-handlare. Annars prova Touringbutiken eller Lelles. Lite varning för att det kan vara knepigt att ringa, framförallt om man har bråttom.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#3 Inlägg av Göingen »

http://www.addemoto.se
Prova där, prisvärda och med stort lager
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

#4 Inlägg av Conkers »

Verker som det är en ganska standard storlek och dom fanns hemma....

Ska hämta hojen ikväll och kör hem den.... den var i annars väldigt hyfsat skick... och lättkörd tycke jag.

Grejorna som ska åtgärdas ikväll/imorgon: (nästa veckan)

Flytta styret framåt lite grann.... händerna ta i tanken vid fullt utslag...

Montera nya tätningar på avgas (under stödet) eftersom den puttrar lite där. (beställt... kommer nästa veckan tror dom!)

En bak blinkers fungerar inte.... byte lampan, men måste var elfel i en kontakt eller något.

Bromshandtaget är trasig, saknas änden på den, ska se om jag kan hitta en ny imorgon. (beställt... :-)

Någon som vet hur mycket gaffel olja (15wt?) jag ska fylla på vid p-box byte... (nu vet jag... 370cc vänster 358cc höger)

Sedan bli det en långresa på lördag för frugan, så att hom kommer igång med den "nya" hojen.... men jag tror att hom kommer att gillar den..... det gjörde jag...! :-)

Conk.

Note: Ber ursäkt om min dåliga svenska och stavning, kommer från england, men gör mitt bästa...!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

Conkers skrev:Note: Ber ursäkt om min dåliga svenska och stavning, kommer från england, men gör mitt bästa...!
Inget att be om ursäkt för, inte ens vi som är födda här i landet lyckas i alla lägen... :wink:

Kul att det blev köp av hojen! Alltid trevligt med en till gammel-VFR!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#6 Inlägg av TG »

När du fyller upp gaffelbenen... gå på mm istället för volymmått... se så att du får samma avstånd upp...

Olika mängd förresten hmm...??
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

#7 Inlägg av Conkers »

Olika mängd jäpp..... antagligen pga den där anti-dive mojäng......

Men som tipsdae, höjden är kanske bättre, fast jag har utrustning för att mäta upp exakt mängd.... det berör mest på vilken mätmetod är säkraste.... att mäta höjden är inte alltid 100% exakt om inte man har en spruta med förlängningsrör....

Conk

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#8 Inlägg av Rerun »

Att mäta upp mängden är ju inte 100% heller - du vet inte exakt hur mycket olja som finns kvar i benen, plus att du ska ha ut all olja ur behållaren som du mäter upp i. Vanligtvis väljer man att gå efter höjden.

Se bara till att "massera" gaffeln ordentligt, dvs. trycka ihop och dra isär gaffeln tills all luft är borta.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

#9 Inlägg av Conkers »

Tack för tipsen......

Conk

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

#10 Inlägg av Conkers »

Klart! Ordnade allt under helgen, gick riktigt lätt att byta packboxarna.

Tack för tipsen..... och isåfall ni undrar.... jag mät upp höjden, var ganske enkelt när benen var loss och satt uppe på bänken. 153mm enligt Haynes boken!

Nu är det dags för ny framdäck.... hittade torr sprikor i den, och nu undrar vilken ni rekommenderar....

Bak sitter en Ny Michelin macadam..... men 110/90 V16 framdäck verker lite svårt att hitta på däckonline.

Tips??!??!!!??!

Conk.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#11 Inlägg av TG »

Däck är precis som oljor... (se alla trådar som finns :D :wink: )

Antingen;
-Metzeler Z6 Interact roadtec
-Michelin (kommer inte ihåg benämningen)
-Bridgestone Battlax sporttouring

Ring runt till lite olika firmor du har i närheten och kolla vad de ska ha för däcket inkl bal o montering... :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

#12 Inlägg av Conkers »

Finns rätt så många trådar om däck... tror jag har läste dom flesta....

Få en känsla av att Michelin Macadam är lite mer gammaldags..... och hittar inte så mycket skriverier om den modellen. Men hade Macadam på min BMW café racer (f.d. polishoj) och gillade dom starkt...... sitter i ny Macadam bak på viffern... om jag kan hitta en Macadam i 110/90 V16 så köpa jag den........

Men men........

Conk.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#13 Inlägg av Rerun »

Conkers skrev:Finns rätt så många trådar om däck... tror jag har läste dom flesta....

Få en känsla av att Michelin Macadam är lite mer gammaldags..... och hittar inte så mycket skriverier om den modellen. Men hade Macadam på min BMW café racer (f.d. polishoj) och gillade dom starkt...... sitter i ny Macadam bak på viffern... om jag kan hitta en Macadam i 110/90 V16 så köpa jag den........

Men men........

Conk.
http://www.hojdack.se har de Macadam - antar att det är 50 du ska ha till din. De är trevliga grabbar och har bra service - rekommenderas. De anger dock inte hastighetsbeteckningen, så om du är noga med det får du maila och fråga. (Har för mig att Macadam 50 bara finns som V (240 km/h) och H (210 km/h).)
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

#14 Inlägg av Conkers »

Ska kolla med dom när dom öppnar telefon linjarna........ telefontid är 17-19...

Tack för tipsen..

Conk.

Användarvisningsbild
Conkers
Medlem

#15 Inlägg av Conkers »

bra service, dom mailade tillbaks....

Michelin Macadam finns inte längre i 110/90-16 dimension, men finns i 120/80v16. Ska kolla om jag har 5mm tillgodo på bägge sidor av den befintliga framdäck..... och lägga en beställning..........

Conk.

Skriv svar