Anyway, håller på att kolla efetr en ny hoj och funderar lite angå. VFR 800.
Ska man satsa på en ganska ny -05 eller -06 eller en 2000-01??
Förutom prisskillnaden vad skiljer och är det värt det?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9697.aspx en länk till Hondas sida med info (modellarkiv)om äldre modeller,där kan du läsa lite om modellerna ,v-tech kom ju -02 och innebär att from ca 6700 varv så går den på alla 4 ventiler under 6700 på 2 st ventiler föjldaktligen,-06 sänkte man det nänmda varvtalet en aning(6600)effekten kan väl beskrivas som en turbokick,men personligen så tycker jag att den inte är så våldsam,men kul...from -02 så är även avgas uppdraget till under sadeln ,dubbla,ser snyggt ut tycker jag,karossen är också annorlunda from -02,Ny bränsleinsprutning kom -06, 02-t.o.m 05 är det ingen skillnad på ,nu vart det lite rörigt med info men läs på länken ovan så klarnar det,skön hoj i vilket fall,var ut en 250 tur i somras ,touringegenskaperna kan man inte klaga på,körde som längst ca 70 mil samma dag och det var inga problem,och jag är ingen "maratonmänniska"direkt,(jag har en -02:a)man kan nog påstå att hojen är väldigt lättkörd,bra balanslakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar
Nollettan! Sista riktiga viffern med kuggdrivna kammar. Du vill absolut ha det! Nollettan har förresten en ny insprutningsdator eller vad det var (nån nmnde det på forumet nyligen), som man kunde mappa om med Power Commander (PC) III. Tidigare modeller funkade bara med PCII.lakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar
LÅter som att det blir att leta efter en 02 eller nyare man vill ju åt VTEC!!vfr801 skrev:http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9697.aspx en länk till Hondas sida med info (modellarkiv)om äldre modeller,där kan du läsa lite om modellerna ,v-tech kom ju -02 och innebär att from ca 6700 varv så går den på alla 4 ventiler under 6700 på 2 st ventiler föjldaktligen,-06 sänkte man det nänmda varvtalet en aning(6600)effekten kan väl beskrivas som en turbokick,men personligen så tycker jag att den inte är så våldsam,men kul...from -02 så är även avgas uppdraget till under sadeln ,dubbla,ser snyggt ut tycker jag,karossen är också annorlunda from -02,Ny bränsleinsprutning kom -06, 02-t.o.m 05 är det ingen skillnad på ,nu vart det lite rörigt med info men läs på länken ovan så klarnar det,skön hoj i vilket fall,var ut en 250 tur i somras ,touringegenskaperna kan man inte klaga på,körde som längst ca 70 mil samma dag och det var inga problem,och jag är ingen "maratonmänniska"direkt,(jag har en -02:a)man kan nog påstå att hojen är väldigt lättkörd,bra balanslakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar
Oj nu blev det ju svårt, 01 eller 02?? Har kollat på två 02:aadrian_vg skrev:Nollettan! Sista riktiga viffern med kuggdrivna kammar. Du vill absolut ha det! Nollettan har förresten en ny insprutningsdator eller vad det var (nån nmnde det på forumet nyligen), som man kunde mappa om med Power Commander (PC) III. Tidigare modeller funkade bara med PCII.lakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar
VFR from '02 har en VTEC-funktion på kammarna. Vissa tycker att rycket vid ca 6000rpm när dessa aktiveras är jobbigt.
Glöm inte lägga undan pengar för en högmonterad ljuddämpare också till nolettan!
Jag har ABS på min 06'a och måste säga att jag stormtrivs.lakrissmurfen skrev: LÅter som att det blir att leta efter en 02 eller nyare man vill ju åt VTEC!!
Har du ABS på din? Är det stor skilnad med och utan? Är det något speciellt manb ska tänka på när man köper en 02:a? Vanliga fel? Saker som borde varit bytta efter 7 år?
Ja, alltså, min är ju generationen från '94-'97 med förgasare, inte den med insprutning från '98-'01 och intryckta fronten. Iofs är min generation den sista helt riktiga VFR:en med både 750cc och kuggdrivna kammar.lakrissmurfen skrev:Ja man blev ju ganska inspererad efter att sett din hoj på gränbys parkeringVad kostar det? Jag gillar visserligen VTEC känslan i bilarna, är det stor skillnad på hojen?
För mig när det gäller design så gillar jag verkligen 02:orna med dom dubble avgas dragna under sadeln. Föredrag också front på dom gentemot 01:an som jag tycker ser lite för "till tryckt".adrian_vg skrev:Ja, alltså, min är ju generationen från '94-'97 med förgasare, inte den med insprutning från '98-'01 och intryckta fronten. Iofs är min generation den sista helt riktiga VFR:en med både 750cc och kuggdrivna kammar.lakrissmurfen skrev:Ja man blev ju ganska inspererad efter att sett din hoj på gränbys parkeringVad kostar det? Jag gillar visserligen VTEC känslan i bilarna, är det stor skillnad på hojen?
Beror lite på vad du är ute efter.
Ingen av generationerna är egentligen mer "fel" eller "rätt" än nån annan, det handlar mest om personliga åsikter, känsla och hur djup din plånbok är.
94-97:orna är inte så dyra numera och har dessutom närmare till klassikerklassningen med svenska försäkringsbolag.
Var kommer din viffer att vara reggad? I Tjeckien eller Sverige? Kan ju spela viss roll.
Ja, isf... Go for it!lakrissmurfen skrev:Något posetivt (schokande) var att frugan som varit ganska anti att jag laggt pengar på en hoj sa igår att om jag ska köpa en ny så ska jag F*N inte köpa något billigt utan hellre lägga ner lite mer nu för mindre strul. Antar att hon är ganska så trött på att behöva tolka åt mig på dom olika service firmorna...
+1adrian_vg skrev:Ja, isf... Go for it!lakrissmurfen skrev:Något posetivt (schokande) var att frugan som varit ganska anti att jag laggt pengar på en hoj sa igår att om jag ska köpa en ny så ska jag F*N inte köpa något billigt utan hellre lägga ner lite mer nu för mindre strul. Antar att hon är ganska så trött på att behöva tolka åt mig på dom olika service firmorna...
redan snackat med första killen. Ska åka och kolla på den nästa veckaadrian_vg skrev:Ja, isf... Go for it!lakrissmurfen skrev:Något posetivt (schokande) var att frugan som varit ganska anti att jag laggt pengar på en hoj sa igår att om jag ska köpa en ny så ska jag F*N inte köpa något billigt utan hellre lägga ner lite mer nu för mindre strul. Antar att hon är ganska så trött på att behöva tolka åt mig på dom olika service firmorna...
40papp?? Billigaste nolltrean (som är en nollfyra) på Blocket kostar 60kkr...lakrissmurfen skrev:redan snackat med första killen. Ska åka och kolla på den nästa veckaSvart 03:a, första ägaren, köpt i Tjeckien, 1200 mil. dock utan ABS
men vid snabb affär så kan han tänka sig gå ner till 40 000 sek.
Jag vet det verkar sjukt blligt men överlag så är det billigare att köpa mc i Tjeckien.adrian_vg skrev:40papp?? Billigaste nolltrean (som är en nollfyra) på Blocket kostar 60kkr...lakrissmurfen skrev:redan snackat med första killen. Ska åka och kolla på den nästa veckaSvart 03:a, första ägaren, köpt i Tjeckien, 1200 mil. dock utan ABS
men vid snabb affär så kan han tänka sig gå ner till 40 000 sek.
Du verkar ha en väldans klok o förståndig frulakrissmurfen skrev:LÅter som att det blir att leta efter en 02 eller nyare man vill ju åt VTEC!!vfr801 skrev:http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9697.aspx en länk till Hondas sida med info (modellarkiv)om äldre modeller,där kan du läsa lite om modellerna ,v-tech kom ju -02 och innebär att from ca 6700 varv så går den på alla 4 ventiler under 6700 på 2 st ventiler föjldaktligen,-06 sänkte man det nänmda varvtalet en aning(6600)effekten kan väl beskrivas som en turbokick,men personligen så tycker jag att den inte är så våldsam,men kul...from -02 så är även avgas uppdraget till under sadeln ,dubbla,ser snyggt ut tycker jag,karossen är också annorlunda from -02,Ny bränsleinsprutning kom -06, 02-t.o.m 05 är det ingen skillnad på ,nu vart det lite rörigt med info men läs på länken ovan så klarnar det,skön hoj i vilket fall,var ut en 250 tur i somras ,touringegenskaperna kan man inte klaga på,körde som längst ca 70 mil samma dag och det var inga problem,och jag är ingen "maratonmänniska"direkt,(jag har en -02:a)man kan nog påstå att hojen är väldigt lättkörd,bra balanslakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar
Har du ABS på din? Är det stor skilnad med och utan? Är det något speciellt manb ska tänka på när man köper en 02:a? Vanliga fel? Saker som borde varit bytta efter 7 år?