Vilken är det allvarligaste trafikförseelsen tycker ni?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

Vilken är det allvarligaste trafikförseelsen tycker ni?

#1 Inlägg av Henning »

Rödljus, heldraget, stopplikt, omkörning förbjuden, olovlig körning? Underlåtenhet ge signal vid körfältsbyte?
Eller vilket tycker du är värst? Och varför?

Rattfylla är nog den givna ettan varför den exluderas som alternativ. Om du INTE tycker det, motivera gärna!

Olovlig körning har ju flera grader; saknar behörighet och har inget kort alls.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Underlåtenhet ge signal vid körfältsbyte

Olovlig körning räknas ju knappt .. kan man köra så kan man .. kan man inte köra ska man låta bli =)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015

#3 Inlägg av Frippe »

Vänstersväng på landsväg utan att kolla efter oss som kör riktigt fordon!!

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Kontakt:

#4 Inlägg av simpa »

Rattfylla gör mig så arg så att jag kokar, så det ska inte diskuteras. Kan dock inte låta bli... Folk som dricker en starköl till maten och sen kör. Det fattar jag inte. Jaja, strunt samma, det skulle ju inte diskuteras.

Har nog i övrigt svårt att välja vad som är värst. Folk som kör utan bilbälte är ett.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Frippe skrev:Vänstersväng på landsväg utan att kolla efter oss som kör riktigt fordon!!
Jag håller nog med Frippe.

Vad det gäller Hennings lista så är det ganska svårt att ta ställning eftersom det kan finnas en massa olika omständigheter och beroende på definition. Sen skulle det behövas betydligt mer sunt förnuft i trafiken. Egentligen skulle det räcka med VTK §5 "fordonsförare ska visa hänsyn, ansvar och omdöme i trafiken".

Rödljus, heldraget, stopplikt, omkörning förbjuden, olovlig körning? Underlåtenhet ge signal vid körfältsbyte?

Rödljus - Om man är ensam på vägen t.ex. mitt i natten, ska man då stå vänta på bättre tider?
Heldraget - Samma sak, kan det ske utan risk, varför inte.
Stopplikt - Samma sak igen. Vaför väja för tallar?
Omkörning förbjuden - MC och bil får köra om varandra ändå om man inte korsar ev. heldraget (se f.ö. "Heldraget").
* Olovlig körning - Tja jag skulle ju inte helt plötsligt glömma bort hur man kör hoj om och isf bara för att Pekka snodde kortet :wink:
Men generellt är väl det bland det värsta om det är någon som kör och inte har den blekaste hur det ska gå till.

* Ok vore det för en eller ett par månader skulle man väl kanske skulle hålla sig. Men 6-12 månader och kanske få ta om = "no way" då kör vi. I det det läget skulle jag tala om för dom att det är lika bra att dom skriver tio olovliga medan dom ändå har pennan framme :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Sant! ÄR man ensam på vägen kan man ju köra full. Då rikerar man ju bara sin egen hälsa... :roll:

Men visst är det klart det blir moraliskt olika grader på förseelser efter omständigheterna!

MIN egen olovliga körning i bil (år -91, hade behörighet A) beskrevs som ringa då bilen var proppfull av överberusade bönder som hade tagit bil själva om ingen skjutsade dem till Täby C från bonnalandet. Jag fick 250:- i böter och poliserna tyckte jag gjort rätt mot mina medtrafikanter men att det ändå var ett brott som de tvingades rapportera. Inget mer hände.

Fy på mig men ändå bättre än att se dem vingla iväg på fyllan körandes själva. HINDRA du en bunt norrortsbönder på fyllan från att åka ner till krogen och supa sig in i den sista dimman...

/H

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#7 Inlägg av elias »

Alkohol ... ja det är illa.. men å andra sidan så har jag sån enorm dubbelmoral. Gillar inte sprit + bil för att det framförallt kan skada andra. Men å andra sidan gillar jag att köra för fort på raksträckor. Snacka om att sätta andra i fara.

Hur många kör inte efter "vägens beskaffenhet" här inne?
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#8 Inlägg av Henning »

Lite beroende på läge, självmedvetande och riskbedömning.

Med sonen bakpå kan jag köra på bakhjulet i den mån att jag lyfter det lite under acceleration, överträda hastighetsbestämmelser rätt duktigt om det är fri sikt och låg risk för oförutsedda händelser - hur man nu kan få in det i en mening.

Men ensam under lek kör jag nog vildare. Direkt - vettlöst onödigt riskerande - fara för annan vill jag nog friskriva mig från att vara.

Jag menar, bara att man kör hoj utanför transportbehovet är man ju en faktor till som är ett onödigt riskmoment i trafiken.
Nånstans måste man ju dra en luddig gräns på vad som är rekreation och onödigt riskerande...

/H

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem

#9 Inlägg av Hedlund »

Det är ju dock statistiskt sätt säkrare o köra rattfull.. de är ju bara inblandande i några få % av alla olyckor :D
Nej, allvarligt talat så toppar de väl listan..
Olovlig körning (om man har mellanklass o kör VFR800) kan väl inte ens vara ett brott?!
Känner en som snart gör det.. :roll:

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#10 Inlägg av apex »

Ouppmärksamhet. Folk som kör rakt ut framför motorcyklister t ex. I morse såg jag nån fjollig 20-åring i solbriller , pratandes i mobiltelefon, byta fil trots att en bil fanns bredvid. Fort körde han oxå, i en V70.

Ska man köra bil, eller mc, så ska man vara koncentrerad. Fast motsatsen kanske inte är en förseelse, men det kan bli....
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#11 Inlägg av Henning »

Omkörning som tvingar mötander ur SITT körfält!?

Skriv svar