Kurvteknik på grus?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#16 Inlägg av TG »

skyfly skrev:
Rikard skrev:Gå med i FMCK - sök in på Mc-ordonanns grund kurs - snacka om att du får köra grus - och äta lite;-)

Bra grunder - sen är det bara ut och härja 8)

Underlaget kräver ju att tekniken sitter (och att man vågar). inte lika förlåtande som asfalt ju.

Blicken dit du vill - långt fram
Beredd med gasen och rätt växel (ger dig chansen att rädda läget)
Självklart driv på hjulet så ta ner farten i tid, inte rulla och absolut inte frikoppla
Inte krampa i armar och händer, löst och ledigt skall det vara. Ytterarmbågen kan gärna sträva lite upp och ut, förbättrar körställningen.
Vid riktigt dåligt grepp så lutar man kroppen mer än hojen för mer gummi i marken. (lite känsla beroende på hoj och däck naturligtvis). Att luta hojen mer än kroppen, kräver att du kan trycka ordentligt på fotpinnarna och har möjlighet att när det släpper kunna dra på och liksom köra på speedwayvis.
Tryck på fotpinnarna mest på innern och gärna lite lätt sits.

Bromsning - var inte rädd för att ta i, greppet/fästet finns under den lösa grusen - Vanligt misstag!!

Finns säkert mer att tänka på men detta räcker så länge
Kan bara instämma i att ordonnans utb är bra att ha i bagaget.
Låg själv inne som mc-ordonnans i lumpen och haft mycket nytta av det.
framförallt blir man inte så skärrad när det börjar kasa lite.
Skidkörningen har hjälpt att tänka lite mera "speedway" :D
Jag hade en mc-ordonnans som som skjutsade mig istället :D Satan vad han körde, men bra betyg fick han :D :D har nog aldrig åkt så fort över en plöjning........ :roll:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar