Motorcyklar i TV våren 2009

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pirece
Medlem

#16 Inlägg av pirece »

Det är rätt sorgligt att läsa tråden på sporthoj.com. Vissa har ingen empati helt enkelt.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#17 Inlägg av Henning »

Empati? Det är väl inte den största bristvaran hos vissa där...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag får skylla på morgontrötthet. :S
Kl 23.15? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#19 Inlägg av Henning »

"Postat: 28 maj 2009 07:31 am"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:"Postat: 28 maj 2009 07:31 am"
"Postat: 2009-05-27, 23:15:11

Inte alls särskillt vinklat. Sakligt och "ur de boendes synvinkel".
Bana lösa problemen, morsning!
http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw
/H"

Skitsamma. Spelar ingen roll.

@pirece: Var hittar man tråden på sporthoj.com? Har du nån länk?

Är sporthoj.com nere eller nåt? Kommer inte åt den alls just nu.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Finns inte Tuvängen och Gelleråsen ganska nära Stockholm? Har dessa tillgängliga befintliga banor löst problemet något? Eller är körningarna där "för organiserade"?
Tuvängen ligger nära Stockholm (norr om Södertälje) men det är en trång gocart-bana = inte lika kul som storbana. Gelleråsen är Karlskoga = 25 mil enkel resa.
adrian_vg skrev:Bogesund är väl inlemmat i hojåkarnas sinnevärld. Ljudspår och farthinder som det var sagt skulle göras, skulle bara flytta problemet till någon annanstans dessutom, men får det bort dem så är det väl ok ändå kanske?
Henning skrev:Hur körde folk till och från Stunt- & Streetkvällarna?
Hur skulle folk köra till och från banan?

Inbillar ni er att racergasat på gata är stillbart? Mycket vill ha mer. Det är så jävla kul att gasa fort att den omdömeslöse inte kan låta bli.
Jo "Boge" (Stockholm Raceway) är nog extremt väl inlemmat i hojåkarnas sinnevärld och långt innan "Bulten" var påtänkt. Folk har kört på "Boge" så länge jag kan minnas och flera kända roadracing chaffisar från Stockholm som har kört både SM, EM och VM (inga namn nämnda) har använt den som "träningsbana" och t.o.m. kört där med sina oreggade racehojar. Så det hela är lite "old news" :P

Skillnaden är att idag har de "vanliga" hojarna mer motor, lägre vikt, bättre väghållning och bromsar.

Att snacka ljudspår och farthinder verkar ju vara väldigt "listigt" :roll: Tänk att komma med fullt nerlägg och hamna på ett skakspår. Det där med att varna är ju heller inte speciellt "inne" vilket vi märkte förra året när Brother Wolf var nära att köra av trots att det inte alls gick fort :shock:

Enda möjligheten skulle vara att riva upp vägen och göra grusväg av den. Å andra sidan har det varit såna rykten de senaste 25-30 åren minst d.v.s. ungefär lika länge som det har talats om en motorbana i Stockholm.

Å andra sidan är den svenska flatheten något alldeles exeptionellt. Folk bygger hus intill Bromma Flyg, Anderstorp Raceway osv. Åså "usch det bullrar". Men för :evil: man kan inte bygga hus under Arlandas startbana och sen klaga på buller. Den rätten avsäger man sig så fort man sätter spaden i backen eller skriver på kontraktet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Tuvängen ligger nära Stockholm (norr om Södertälje) men det är en trång gocart-bana = inte lika kul som storbana. Gelleråsen är Karlskoga = 25 mil enkel resa.
"...inte lika kul..."??

Men, men för #¤%&@!, det är väl ändå ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till en storbana, eller bana alls för den delen. Det ursäktar inte att man kör som en galning på allmän väg heller! I verkliga livet får inte alla saft och bulle när man gjort nåt fint, eller nåt... Vi talar vuxna människor här, som beter sig som små barn ute på vägarna, och som borde veta bättre!

Ursäkta om jag lackar till (och om jag missförstår dig), men det låter som om du tycker det är ok att man kör 150 på 30-väg och riskerar inte bara sitt eget liv, utan andras också. Du får naturligtvis tycka vad du vill, men som motorcyklist ser jag allvarligt på om mina motorcyklistprivilegerier dras in av farbror staten för att nån dumfan som inte kunnat hålla sig kört ihjäl ett barn i Stockholm på Bogesundsvägen. Inom motorcyklismen i Sverige är det inte helt ovanligt att man får kompanistryk för nåt som någon annan gjort... :evil:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Tuvängen ligger nära Stockholm (norr om Södertälje) men det är en trång gocart-bana = inte lika kul som storbana. Gelleråsen är Karlskoga = 25 mil enkel resa.
"...inte lika kul..."??

Men, men för #¤%&@!, det är väl ändå ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till en storbana, eller bana alls för den delen. Det ursäktar inte att man kör som en galning på allmän väg heller! I verkliga livet får inte alla saft och bulle när man gjort nåt fint, eller nåt... Vi talar vuxna människor här, som beter sig som små barn ute på vägarna, och som borde veta bättre!
Den "mänskliga rättigheten" bedömmer jag som lika stor/lika liten som "rätten" att fotbollsdårarna att ha planer i varannat kvarter.
Det är faktiskt lite om Hennings satir från Lorry "öh vi har ingen lokal".
Fundera lite på verkligheten bakom det. Snorungar som "reclaimar" vandaliserar, slår sönder stan, klottrar, knarkar, misshandlar, rånar, våldtar osv. öser man skattepengar över istället för att sätta dom där dom hör hemma - på uppfostringsanstalt :cdevil

Men hojåkare som jobbar, sköter sig, betalar skatt, inte missbrukar men vars enda last är att de gillar att ha lite kul får ingenting, inte ens trots att man har egna finansiärer så det inte behöver kosta skattebetalarna en spänn.

Var är de "mänskliga rättigheterna" där? Varför ska vissa få allt bara för att förhoppningvis hålla sig lugna och inte bränna ner stan, medan andra som sköter sig exemplariskt och inte gör en fluga förnär inte ha något?
samma
Ursäkta om jag lackar till (och om jag missförstår dig), men det låter som om du tycker det är ok att man kör 150 på 30-väg och riskerar inte bara sitt eget liv, utan andras också. Du får naturligtvis tycka vad du vill, men som motorcyklist ser jag allvarligt på om mina motorcyklistprivilegerier dras in av farbror staten för att nån dumfan som inte kunnat hålla sig kört ihjäl ett barn i Stockholm på Bogesundsvägen.
Nej jag tycker inte det är ok, men jag har full förståelse för det med tanke på omständigheterna. Jag var ju likadan själv när man var yngre även om maskinmaterialet var långt ifrån upp till dagens standard :wink:
Inom motorcyklismen i Sverige är det inte helt ovanligt att man får kompanistryk för nåt som någon annan gjort... :evil:
Jag är väl medveten om det. Vissa, oftast det skötsamma blir demoniserade medan vandaliserande snorungar som borde ha ett kok stryk höjs upp till skyarna.

Men det är knappast oss det är fel på utan hela grundsynen i samhället där man gulligullar med brottslingar och jävlas med de skötsamma.

Jag försöker inte nedvärdera tokgasandet på "Boge", men de enda som riskeras att skadas är hojåkarna själva och handen på hjärtat, vad föredrar du? Bli omblåst i 300 av en hoj eller rånad och misshandlad av ett s.k. "ungdomsgäng"? Iofs en konstig jämförelse men titta på hur de olika sakerna prioriteras. Vilka kommer undan med en klapp på axeln, får lokaler och gråta ut i media om en polis har kallat dom "apajävel" och vilka råkar ut för kollektiv bestraffning?
Än så länge lever vi i en demokrati och vi bör iaf kunna bestämma vad som ska prioriteras.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

pirece
Medlem

#24 Inlägg av pirece »

adrian_vg skrev:

Inte alls särskillt vinklat. Sakligt och "ur de boendes synvinkel".
Bana lösa problemen, morsning!
http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw
/H"

Skitsamma. Spelar ingen roll.

@pirece: Var hittar man tråden på sporthoj.com? Har du nån länk?

Är sporthoj.com nere eller nåt? Kommer inte åt den alls just nu.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206303

Här är den, just nu är det bara en massa pajkastning tycker jag. Vissa resonerar dock vettigt, medans adndra vill att mer folk skall dit och köra.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#25 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Vi pratar om olika saker. :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men hojåkare som jobbar, sköter sig, betalar skatt, inte missbrukar men vars enda last är att de gillar att ha lite kul får ingenting, inte ens trots att man har egna finansiärer så det inte behöver kosta skattebetalarna en spänn.

Var är de "mänskliga rättigheterna" där? Varför ska vissa få allt bara för att förhoppningvis hålla sig lugna och inte bränna ner stan, medan andra som sköter sig exemplariskt och inte gör en fluga förnär inte ha något?
Spelar roll om de sköter sig eller inte. När en vansinnesförare på Bogesund till slut kör ihjäl nån, är det ändå vi motorcyklister generellt som kommer att få skit för det.

Tyrannosaurus skrev:Nej jag tycker inte det är ok, men jag har full förståelse för det med tanke på omständigheterna. Jag var ju likadan själv när man var yngre även om maskinmaterialet var långt ifrån upp till dagens standard :wink:
Ledsen, men inte ens under mina vildaste år körde jag 150 på 30-väg... Jag måste respektfullt inte hålla med dig.

Tyrannosaurus skrev: Jag försöker inte nedvärdera tokgasandet på "Boge", men de enda som riskeras att skadas är hojåkarna själva och handen på hjärtat, vad föredrar du?

Bli omblåst i 300 av en hoj eller rånad och misshandlad av ett s.k. "ungdomsgäng"?
Som du ställer frågan är naturligtvis en omkörning att föredra, men det handlar inte om det.

Vad jag vill komma fram till är att man måste ha fantasin att inse att det kan komma fram ett barn på nåt ställe som man inte ser för man tävlar mot klockan och kör fort, fort och hinner med att se nåt annat än vägen en bit framför sig. När du väl ligger i diket och blodslamsor på visiret är det för sent.

Jag är ute en miljö där föräldrar kan släppa ut barnen på gatan utan att oroa sig för att de kommer hem i ambulans, och en miljö där motorcyklister inte beter sig som förvuxna barn.

Jag som inte ens barn, eller bor i närheten av "Boge" tar illa vid mig när människor i samma grupp som jag tillhör gör totalt hjärndöda grejer... Det är ju det folk ser, inte fanken bryr de sig om att vi skänker pengar till Barncancerfonden och har andra behjärtansvärda jippon för oss. Det som händer där - när det händer, för hända nåt kommer det att göra - kommer att få återverkningar för alla motorcyklister. Du vet ju hur skärrade folk blir när de får larmrapporter om dittan och dattan...

Förstår du vad jag är ute efter här?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ledsen, men inte ens under mina vildaste år körde jag 150 på 30-väg... Jag måste respektfullt inte hålla med dig.
Det gjorde nog inte jag heller, men det berodde nog mer på att maskinmaterialet inte tillät det på 70-talet än att man var frisk i skallen :wink:
Förstår du vad jag är ute efter här?
Klart att jag förstår och jag har heller aldrig kört på tid. Jag säger bara att varken gasandet, dödsolyckor eller protester från de boende är någon nyhet och att det lär fortsätta så länge det finns motorburen ungdom, motorcyklar och "Boge" är asfalterad.

Det kan bli bättre om det skulle byggas en bana på hyfsat nära håll. Men då inte tyder på att så kommer ske inom överskådlig tid så kommer länets krokvägar att användas som tävlingsbanor med alla konsekvenser det innebär och det finns inget vi kan göra åt det.

Ev. krav på skylt fram och andra dumheter kommer ändå inte att drabba dom som gasar eftersom en del t.o.m. kör utan skyltar. Hur stoppar man t.ex. Ghostrider med lagar? Det spelar ingen roll hur mycket restriktioner man lägger på vanliga skötsamma, "outlaws" kommer alltid att finnas. Sen om dom organiserar sig som HA eller köper plastraket och kör utan skyltar spelar mindre roll.

På 70-talet var det race på "Boge", på 80-talet var det raka rör på Sveavägen och på 2000-talet är det mera race på "Boge". Det har varit kampanjer, protestlistor tal om att förbjuda motorcyklar i stan, det togs fram affischer "grabbar med liten snopp kör med raka rör". Sveavägsgänget gjorde en egen kampanj "raka rör tills vi dör! - SMC vá é dé?"

Att lägga energi på detta ser jag som ganska meningslöst eftersom de det gäller bara garvar åt det och fortsätter. Polisen kan inte stå på "Boge" 24/7 och det kommer snabbt att sprida sig när dom är där eller inte. Det funkade redan på 70-talet och då hade vi inga mobiler.

Så det här är en grej, det kommer att "blåsa" ett par veckor eller en månad, sen är det som vanligt igen.

På tal om 70-talet. Läste du "Knutten"-artikeln i MC-Folket Myggnätet vid Norrtull. Det är mina gamla polare som jag känner väl även om vi inte ses så ofta nuförtiden. Jag var aldrig med på de omtalade nattracen (jag körde väl för sakta :oops: ) men jag kommer ihåg dom. Men det är väl preskriberat nu :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Ev. krav på skylt fram och andra dumheter kommer ändå inte att drabba dom som gasar eftersom en del t.o.m. kör utan skyltar. Hur stoppar man t.ex. Ghostrider med lagar? Det spelar ingen roll hur mycket restriktioner man lägger på vanliga skötsamma, "outlaws" kommer alltid att finnas. Sen om dom organiserar sig som HA eller köper plastraket och kör utan skyltar spelar mindre roll.
Polisen och tullen kommer inte åt alla knarklangare och smugglare heller. Ska vi isf legalisera narkotika helt och tillåta smuggling? Det är en fråga om var vi vill dra gränsen.

Jag är långt i från en paragrafryttare, men vissa saker sticker i ögonen på mig, speciellt när andra motorcyklister beter sig illa. Det återspeglar på mig personligen. Svensson ser bara knutten, om ens det, inte människan bakom.

Tyrannosaurus skrev: Så det här är en grej, det kommer att "blåsa" ett par veckor eller en månad, sen är det som vanligt igen.
Låt oss hoppas. Och att ingen skadar sig eller dör på Boge.

Tyrannosaurus skrev: På tal om 70-talet. Läste du "Knutten"-artikeln i MC-Folket Myggnätet vid Norrtull. Det är mina gamla polare som jag känner väl även om vi inte ses så ofta nuförtiden. Jag var aldrig med på de omtalade nattracen (jag körde väl för sakta :oops: ) men jag kommer ihåg dom. Men det är väl preskriberat nu :wink:
Har inte hunnit. Har haft fullt upp med att nöjesköra mc och skälla på folk på forumet. ;-) Det känns bättre nu, jag är lugnare. :roll:
Senast redigerad av adrian_vg den fre maj 29, 2009 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Polisen och tullen kommer inte alla knarklangare och smugglare heller. Ska vi isf legalisera narkotika helt och tillåta smuggling? Det är en fråga om var vi vill dra gränsen.
Det är inte vad jag menar utan att smuggligen skulle knappast upphöra även om jag skulle avstå från att köpa en importerad platta öl då och då.
Svensson ser bara knutten, om ens det, inte människan bakom.
Jo fördomar finns det gott om. "2 hjul + motor = Hells Angels" :roll: Har man dessutom väst med något ryggmärke så är man "livsfarlig" :lol:
Men i vissa lägen kan dessa fördomar utnyttjas med fördel. Nsäta gång du kommer i samspråk med någon gubbe i Volvo som nyss har trängt dig, tala då i "vi" termer så ska du få se :twisted:
Låt oss hoppas. Och att ingen skadar sig eller dör på Boge.
Hoppas jag också, men både du och jag vet nog att fler kommer skada sig och t.o.m. dö på Boge. Hoppas kan man alltid göra, men det hjälper inte så mycket.
Har inte hunnit. Har haft fullt upp med att nöjesköra mc och skälla på folk på forumet. ;-) Det känns bättre nu, jag är lugnare. :roll:
Den artikeln kom för ca. ett år sen, men jag scannade och la ut den för att den var så bra.
Hehe, vi får väl träffas någon gång och skälla lite ihop över en öl :wink: :lol:
VF/R träffen kanske? :idea:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Polisen och tullen kommer inte alla knarklangare och smugglare heller. Ska vi isf legalisera narkotika helt och tillåta smuggling? Det är en fråga om var vi vill dra gränsen.
Det är inte vad jag menar utan att smuggligen skulle knappast upphöra även om jag skulle avstå från att köpa en importerad platta öl då och då.
Det var din förmodade låt gå-mentalitet som jag hängde upp mig på. Har inga större förhoppningar heller om att alla ska leva tillsammans i harmoni heller... :roll:

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Har inte hunnit. Har haft fullt upp med att nöjesköra mc och skälla på folk på forumet. ;-) Det känns bättre nu, jag är lugnare. :roll:
Den artikeln kom för ca. ett år sen, men jag scannade och la ut den för att den var så bra.
Hehe, vi får väl träffas någon gång och skälla lite ihop över en öl :wink: :lol:
VF/R träffen kanske? :idea:
Kanske. Lovar inget. :-D Har egentligen inte tid med regelrätta träffar. Varför har vi inte dags- eller timträffar mer? Men det ska vi kanske diskutera på en annan tråd, och föregå med gott exempel. :lol:
===

Skriv svar