Strypt eller ostrypt

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
tobbo166
Medlem

Strypt eller ostrypt

#1 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Honda VF1000F Interceptor. 1984.
116 hästar original, 100 hästar vid import till Sverige. Funderade på att öppna förgasaren och titta då det sägs att strypningen sker här, med en bricka eller motsvarande. Sedan mäta innerdiameter med skjutmått, jämföra med Honda Workshop manualen.

Men hörde en enklare metod. Enligt specifikationen är toppfart 240 km/h. Om jag (på inhägnat område mm, så var det sagt) kom ganska lätt upp i 220 km/h och kände att det finns lite kvar att ge, fast det tar nog ett tag att öka från 220 - 240 km/h (hade inte nog med raksträcka). Och gjorde ett annat test, hörde att strypta maskiner inte lätt varvar ända upp till rödmarkeringen med växel i. Det är 10 500 varv på denna. Testade att släppa på gasen, kom ner till 80 km/h på högsta växeln - 5:an. Petade ner till 3:an, gasade fullt. Den accelererade duktigt till 160 km/h = 10 500 varv, dvs ända till rött.

Verkar som den är ostrypt?

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#2 Inlägg av apex »

Hastighetsmätaren kan man väl inte lite på riktigt, den kan ju visa 10-20 km/h fel......
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

tobbo166
Medlem

#3 Inlägg av tobbo166 »

Den ska inte varva förbi 9000 varv på växel enligt Honda. Om den är strypt till 100 hästar. Men denna gör det.
Fast den går bara upp på bakhjulet på 1:an, lite grann. Utan att jag rycker eller så, endast på gas alltså. Dock väger den 270 kg.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Ostrypt eller ej

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

tobbo166 skrev:Verkar som den är ostrypt?
Det är svårt att säga på såna uppgifter, men jag skulle säga två saker:
1. Tycker du den går bra och känns stark så är den troligen ostrypt.
2. Antar att den har haft några ägare före dig (såna som jag som har ägt en 80-talare sedan ny och mycket ovanliga) och det är mycket få (om några alls) som köpte en 1000cc sporthoj (som den räknades som på 80-talet) utan att ta bort strypningarna.

Som jag har sagt tidigare är jag osäker på var strypningarna satt på den, även om gissningen är trottelstopp under förgasarlocken. Men ett tips är att kolla med någon Hondaverkstad var meckar var med på den tiden, t.ex. http://www.helahojen.se dom kanske kommer ihåg.
Firman Hela Hojen fanns inte då, men meckarna, ägarna och inte minst Erik har jobbat med Honda länge.

Är det gasarna så är det lätt att kolla på ett av två sätt:
1. Öppna ett av trottellocken och kolla så det inte sitter någon distans innanför. Det enda som ska finnas är överdelen på trotteln, membranet och en fjäder.
2. Ta av locket på luftburken så du kommer åt gummitrattarna på insugen och tryck upp en trottel med ett finger. Den ska gå upp hela vägen så att underdelen kommer kant i kant med insuget och inget av den ska sticka ner i insuget när den är i topp.
Om du gör det så kan du passa att spraya in 5-56 i hålen. Det sörjer lite och kan inte skada.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

tobbo166
Medlem

#5 Inlägg av tobbo166 »

Jo jag borde väl kolla. Men har just avslutat stort mekprojekt. Vill främst köra den just nu. Kanske gör det efter sommaren. 10 ägare före mig (!)
Spann loss vid omkörning på vått väglag, i ca 70 km/h idag. Den betedde sig exemplariskt - som tåget rakt fram bara.

Vad är det för båge du har egentligen, om man byter längre fram? 1100 cc väl? Mer effekt och vrid antar jag?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

tobbo166 skrev:Vad är det för båge du har egentligen, om man byter längre fram? 1100 cc väl? Mer effekt och vrid antar jag?
Ja det är 1100 cc, ungefär samma effekt 120 hk original, mer vrid, 6 växlar och kardan. Men den är större på alla ledder, mer touring, mindre sport och naken original. Kåpan är special.

Gå in på min hojhemsida http://www.iww.se/v65 och klicka på "Min V65 Sabre" så kan du läsa lite om den. Längt ner på sidan finns lite länkar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar