Detta blir mitt första inlägg på forat, var snälla mot mig
Nu är det så att jag sitter i tankar på att köpa mig en första hoj, och valet har hamnat på en viffer.
Vad skall jag tänka på när man skall kolla runt, kollar främst på 750 nånstans 90-92. Har aldrig ägt en hoj innan utan bara fått bruka min svärfars Triumph -03.
Ps. runt 6000 mil har hojarna jag kollar på gått. Passar nya giviboxar på dessa?
6000 mil, så är det knappt inkört.
Det är skick man får kolla efter, dvs lager, o övriga slitage dylikt.
Skick brukar vara kraftigt varierande, när jag själv handlade. VFR är en hoj som används mycket så det är förra ägarnas försorg som avgör... Kolla gärna på mer än en.
Modellen mellan 90 - 93 är det lite småskillnader. T ex Från och med 92 har du fjäderförspänning i gafflarna
Kan väl tillägga med min egen hoj. Vilket var i bra skick, inte rullat många meter de senaste åren. Inom de första 30 milen fick jag byta styrlager, laddningsregulator, batteri....
Detta blir mitt första inlägg på forat, var snälla mot mig
Nu är det så att jag sitter i tankar på att köpa mig en första hoj, och valet har hamnat på en viffer.
Vad skall jag tänka på när man skall kolla runt, kollar främst på 750 nånstans 90-92. Har aldrig ägt en hoj innan utan bara fått bruka min svärfars Triumph -03.
Ps. runt 6000 mil har hojarna jag kollar på gått. Passar nya giviboxar på dessa?
Bra val av första hoj!
Kolla lite på köpguiderna här på forumet, i övrigt finns väl inte så mycket att tillägga. VFR är en hoj som är bra byggd, så bortsett från allmänt slitage finns inget särskilt att se upp med. BIKEs köpguide brukar också hylla VFR...
Giviboxar brukar väl kunna gå att fästa på de flesta hojar, och vad jag vet så finns fortfarande fästen till äldre VFRer.
Notera också att tredjehandsimporterade bågar har dyrare premier (If; +15%) än svenskimporterade. I VFR:ens fall är det förhållandevis enkelt att se vilka som är importmc med ledning av färgen.
Vilken årsmodell du än väljer, kommer du att ha en bra allroundbåge som håller länge. Mesta skillnaderna är kosmetiska. Möjligen kan man också säga att motorkaraktären mellan modellskiftet ('90-)'93 > '94(-'97) har fixats till, till det bättre, med lite mer stil och finess om man så vill. Det är dock en personlig åsikt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag kollade upp en -91 på olika bolag och spannet varierade mellan 4800 hel/hel och 29 000. If/honda var inte dom billigaste, inte heller bilsport. Ung är jag i deras ögon, och säkert många andras , Hela 28 år.
pirece skrev:Jag kollade upp en -91 på olika bolag och spannet varierade mellan 4800 hel/hel och 29 000. If/honda var inte dom billigaste, inte heller bilsport. Ung är jag i deras ögon, och säkert många andras , Hela 28 år.
Jag tycker en helförsäkring för 4800kr/år är ett bra pris för en mc som inte är klassikerklassad. Om två år är den tjugo år gammal och faller in i klassikersegmentet, med betydligt billigare försäkring.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
pirece skrev:Jag kollade upp en -91 på olika bolag och spannet varierade mellan 4800 hel/hel och 29 000. If/honda var inte dom billigaste, inte heller bilsport. Ung är jag i deras ögon, och säkert många andras , Hela 28 år.
Jag tycker en helförsäkring för 4800kr/år är ett bra pris för en mc som inte är klassikerklassad. Om två år är den tjugo år gammal och faller in i klassikersegmentet, med betydligt billigare försäkring.
4800:- är inget att tveka på, minder än jag betalar för min bil (passat).Men det är när dom kommer upp i runt 12000 och uppåt som man börjar undra.