Vfr 750 90-92 funderingar.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pirece
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 20, 2009 08:40

Vfr 750 90-92 funderingar.

#1 Inlägg av pirece »

Hej alla!

Detta blir mitt första inlägg på forat, var snälla mot mig :)

Nu är det så att jag sitter i tankar på att köpa mig en första hoj, och valet har hamnat på en viffer.

Vad skall jag tänka på när man skall kolla runt, kollar främst på 750 nånstans 90-92. Har aldrig ägt en hoj innan utan bara fått bruka min svärfars Triumph -03.


Ps. runt 6000 mil har hojarna jag kollar på gått. Passar nya giviboxar på dessa?

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Hej,

Har själv en 92:a

6000 mil, så är det knappt inkört.
Det är skick man får kolla efter, dvs lager, o övriga slitage dylikt.

Skick brukar vara kraftigt varierande, när jag själv handlade. VFR är en hoj som används mycket så det är förra ägarnas försorg som avgör... Kolla gärna på mer än en.

Modellen mellan 90 - 93 är det lite småskillnader. T ex Från och med 92 har du fjäderförspänning i gafflarna

Kan väl tillägga med min egen hoj. Vilket var i bra skick, inte rullat många meter de senaste åren. Inom de första 30 milen fick jag byta styrlager, laddningsregulator, batteri.... :lol:

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vfr 750 90-92 funderingar.

#3 Inlägg av tersan »

pirece skrev:Hej alla!

Detta blir mitt första inlägg på forat, var snälla mot mig :)

Nu är det så att jag sitter i tankar på att köpa mig en första hoj, och valet har hamnat på en viffer.

Vad skall jag tänka på när man skall kolla runt, kollar främst på 750 nånstans 90-92. Har aldrig ägt en hoj innan utan bara fått bruka min svärfars Triumph -03.


Ps. runt 6000 mil har hojarna jag kollar på gått. Passar nya giviboxar på dessa?
Bra val av första hoj!

Kolla lite på köpguiderna här på forumet, i övrigt finns väl inte så mycket att tillägga. VFR är en hoj som är bra byggd, så bortsett från allmänt slitage finns inget särskilt att se upp med. BIKEs köpguide brukar också hylla VFR...

Giviboxar brukar väl kunna gå att fästa på de flesta hojar, och vad jag vet så finns fortfarande fästen till äldre VFRer.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vfr 750 90-92 funderingar.

#4 Inlägg av adrian_vg »

Om du är "ung" och bor på fel ställe, kan försäkringspremien vara ett problem. Om så är fallet, kan det vara en smart idé att kolla viffrarna som är tjugo år eller äldre. Både Ifs Hondaförsäkring och Bilsport och MC:s dito är klart överkomligt med runt 1500-2000kr/år.

Notera också att tredjehandsimporterade bågar har dyrare premier (If; +15%) än svenskimporterade. I VFR:ens fall är det förhållandevis enkelt att se vilka som är importmc med ledning av färgen.

Vilken årsmodell du än väljer, kommer du att ha en bra allroundbåge som håller länge. Mesta skillnaderna är kosmetiska. Möjligen kan man också säga att motorkaraktären mellan modellskiftet ('90-)'93 > '94(-'97) har fixats till, till det bättre, med lite mer stil och finess om man så vill. Det är dock en personlig åsikt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pirece
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 20, 2009 08:40

#5 Inlägg av pirece »

Jag kollade upp en -91 på olika bolag och spannet varierade mellan 4800 hel/hel och 29 000. If/honda var inte dom billigaste, inte heller bilsport. Ung är jag i deras ögon, och säkert många andras :D , Hela 28 år.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

pirece skrev:Jag kollade upp en -91 på olika bolag och spannet varierade mellan 4800 hel/hel och 29 000. If/honda var inte dom billigaste, inte heller bilsport. Ung är jag i deras ögon, och säkert många andras :D , Hela 28 år.
Jag tycker en helförsäkring för 4800kr/år är ett bra pris för en mc som inte är klassikerklassad. Om två år är den tjugo år gammal och faller in i klassikersegmentet, med betydligt billigare försäkring.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pirece
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 20, 2009 08:40

#7 Inlägg av pirece »

adrian_vg skrev:
pirece skrev:Jag kollade upp en -91 på olika bolag och spannet varierade mellan 4800 hel/hel och 29 000. If/honda var inte dom billigaste, inte heller bilsport. Ung är jag i deras ögon, och säkert många andras :D , Hela 28 år.
Jag tycker en helförsäkring för 4800kr/år är ett bra pris för en mc som inte är klassikerklassad. Om två år är den tjugo år gammal och faller in i klassikersegmentet, med betydligt billigare försäkring.
4800:- är inget att tveka på, minder än jag betalar för min bil (passat).Men det är när dom kommer upp i runt 12000 och uppåt som man börjar undra.

Skriv svar