Organdonation

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

lotek skrev:Tyrannosaurus, du bör kanske tänka på eventuella anhöriga och inte belasta dem med detta också, om det, Gud förbjude, skulle hända. Det är nog inget du vill att de skall behöva börja tänka på i ett sådant läge. Tala om hur du vill ha det istället.
Så sant som det är sagt. Därför finns också tanken om "hemligt ställningstagande" t.ex. i ett förseglat kuvert eller liknande ungefär som ett testamente.

Som du själv också säger så är det inte världens trevligaste ämne direkt och ingen av oss är odödlig. Själv hoppas jag bara att jag ska få gå hädan med stövlarna på.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#17 Inlägg av lotek »

Tyrannosaurus skrev: Själv hoppas jag bara att jag ska få gå hädan med stövlarna på.
Dito. Eller som jag så fyndigt läste nånstans...Applicerbart på mycket för övrigt, inte bara kurvtagning..."Enter like an angel. Exit like the devil"

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Jag ser ingen större anledning att förringa adrian_vg`s upplevelse. Om han upplevde det som så otäckt så var det ju det. Eller hur?

Och nej, jag har inte anmält mig och kommer inte heller att göra det av personlig övertygelse. Mina anhöriga vet om min inställning.

Tyrannosaurus, du bör kanske tänka på eventuella anhöriga och inte belasta dem med detta också, om det, Gud förbjude, skulle hända. Det är nog inget du vill att de skall behöva börja tänka på i ett sådant läge. Tala om hur du vill ha det istället.

Till alla andra som funderar...sluta med det och ta ställning istället. Antingen gör ni det och anmäler er eller så gör ni ett aktivt val att inte göra det. Glöm inte att man kan välja att bara donera vissa delar eller låta bli att donera vissa om ni så skulle önska.
Otäckt ämne, men vi är alla dödliga, oavsett vad man än vill tro...

VFR800-05 Silver Edition
Insiktsfullt. :tummenupp

Tack för stödet, även om det kanske inte var menat specifikt så. Organdonation är en väldigt personlig grej.

Jag har inget direkt skäl till att, än så länge iaf, välja att stå utanför donationen än en känsla i maggropen. Det enda rationella och logiska är i mitt tycke att vara för donation. Det är ju inte som att man har behov av organet i fråga när man väl ligger där.

Men ändå, det känns inte rätt på nåt sätt. Undrar om det har att göra med att det är mina organ, eller nåt annat minst lika subjektivt... :?

Måste fundera på detta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#19 Inlägg av TG »

Visst jag kan hålla med om att det känns lite mysko att delar av mig ska användas igen...

MEN det finns ett väldigt enkelt resonemang (iaf enligt mig)..... Om jag någon dag skulle stå i behov av något organ så vill jag, pga att jag gillar att leva, att det ska finnas organ som jag då behöver.... O eftersom jag vill att det ska finnas så anser jag att det är helt logiskt att jag själv är beredd att dela med mig av något jag inte "behöver"....

Men det är upp till var o en!!! Hemligt kuvert eller register, välj själv... MEN se till att göra ett val, antingen för eller emot... Så som flera sagt, belasta inte era anhöriga med detta problem....

Gå in på närmsta begravningsbyrå, be om pappret där man skriver i sina önskemål... Där kan ni skriva i allt ifrån kremering/jordfästelse till vilken musik ni vill ha... Det underlättar mycket för era anhöriga...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#20 Inlägg av Qwerty »

lotek skrev:Jag ser ingen större anledning att förringa adrian_vg`s upplevelse. Om han upplevde det som så otäckt så var det ju det. Eller hur?
Nu var inte det att förringa adrians upplevelse, utan att snarare försöka ge en förklaring.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#21 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev:
Ja det är humor, sjuk humor, men med tanke på att vi lever i den sista Sovjetstaten vette fan om inte denna "humor" kan övergå i verklighet.

Paranoid? Kanske det, men i en totalitär regim kan man överleva tack vare det.
På den här punkten är vi ruggigt överens du och jag. I en kommunist stat kan allt hända. Det har vi sett många gånger och fortfarande ser.
Senaste är nog den jäva rättegången mot piraterna. Som en hel nation blir vi utskrattade.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
Tyrannosaurus skrev:Ja det är humor, sjuk humor, men med tanke på att vi lever i den sista Sovjetstaten vette fan om inte denna "humor" kan övergå i verklighet.

Paranoid? Kanske det, men i en totalitär regim kan man överleva tack vare det.
På den här punkten är vi ruggigt överens du och jag. I en kommunist stat kan allt hända. Det har vi sett många gånger och fortfarande ser.
Senaste är nog den jäva rättegången mot piraterna. Som en hel nation blir vi utskrattade.
Tack, det värmer. Då vet jag att jag inte är så paranoid när fler håller med :wink:

Ja piraträttegångsfarsen tarvar nästan en egen tråd, snacka om att svenskt s.k. rättsväsende springer kapitalets ärenden.
Tänk om jag på min hemsida länkar till nån, som länkar till nån, som länkar till en upphovsrättsskyddad fil (inte alls osannolikt med tanke på mitt stora länkarkiv). Kan jag bli dömd då?

Eller om jag högerklickar på något (bild, fil, mp3, "you name it") och väljer "Spara som...". Begår jag ett brott då?

Eller om man lägger upp en tracker som söker nyheter (eniro/nyhetssok), bilder (google/bild), bloggar, video- & ljudfiler (altavsita/video & /ljud eller TPB). Vad händer då?
Men det klart, dom HETER ju "Pirate Bay" så då måste dom ju ägna sig åt brottslig verksamhet *suck* :roll:
Å andra sidan ägnar vi oss åt motorcyklar, det gör ju Hells Angels också. Jag har t.o.m. snackat med HA-medlemmar, så "guilt by assosiation", till saltgruvorna :roll:

ENDA gången man gör sig skyldig till brott är om t.ex. jag lägger upp en fil för nedladdning som jag VET är upphovsrättsskyddad.

Ett exempel. Jag har låten "Skinnknuttarnas Hjulafton" liggande på nätet och en annan som heter "The V65 Song". Om ni går in på min hojsida och klickar på "Sabmag historia" så hittar ni dom.
Varsågod! Eller får jag 1 års fängelse nu? :P
Vilka jävla puckon! :evil:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar