Spänningsregulator med kylfläns

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Spänningsregulator med kylfläns

#1 Inlägg av adrian_vg »

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR750F#Engine sägs det att senare årsmodeller av VFR fick en modifierad voltregulator med kylflänsar på. Nån som har koll på när (from vilken årsmodell) det hände?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Jag tycker att det står att de modifierade reservdelen vilket då bör gälla samtliga i spannet 2-3gen
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Jag tycker att det står att de modifierade reservdelen vilket då bör gälla samtliga i spannet 2-3gen
Ah, nu gick det fram. Förstod inte riktigt syftningen på Wikipedia.

Så from gen4 (94-97) har de "bra" voltregulatorerna med kylfläns originalmonterat. Borde också betyda att bara gen2-3 (86-93) ev kan få problem med undermåliga voltregulatorer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Nixpix .. det är ett återkommande fenomen även på följande generationer men som jag förstått det mindre vanligt än på de första..
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Nixpix .. det är ett återkommande fenomen även på följande generationer men som jag förstått det mindre vanligt än på de första..
Aha, ok. Tack för infon.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#6 Inlägg av elias »

Min RC36:a hade inte några kylflänsar på originalregulatorn. Men min nya piratdel har det som fick ersätta originalet som gav cykeln 7000 mil.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Min RC36:a hade inte några kylflänsar på originalregulatorn. Men min nya piratdel har det som fick ersätta originalet som gav cykeln 7000 mil.
Jag har för mig att min 97:a har flänsar på regulatorn. Om säljaren inte sagt nåt om att regulatorn är bytt, finns det nåt sätt att se om den är det?

Min viffer är en tyskimport, om det hjälper.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#8 Inlägg av Hulk »

Jag tror Hondas originalregulatorer är utan flänsar (som på bilden), i alla fall fram till modellbytet 1998.
På min satt den större modellen SH638-12 (bilden) men även den mindre varianten finns och på samma årsmodeller :?

Bild

När jag köpte en ny "pirat-regulator" med flänsar var den av den mindre storleken vilket leder till att man får borra ett nytt litet hål för att få dit den men funktionen är densamma.

Vad jag vet kan man inte se på den om den är bytt, men har man varit med om att den gått sönder (som jag :evil: ) så är rådet att har du ~700:- över så kan det vara en billig försäkring mot framtida problem att köpa en ny, tex här -->

Jag hade nog extrem otur när min gick sönder (se denna tråd) så jag hör nog till undantagen, det vanligaste är att bara regulatorn går sönder.
VFR750-95

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

På min förra viffer (den vita 90:an) rök huvudsäkringen, den på 30A, när jag skulle ut och premiärköra. Jag misstänkte först att värmehandtagen kortat nåt eftersom ledningarna till den hängde i fransar vid handtagsändarna... Säljaren kom och hämtade viffern och konstaterade att regulatorn var bränd. Kostade dem ca 1700kr+jobb och jag fick vara utan viffer i ca två-tre veckor. Fixen gick på garantin för min del dock.

Vill inte råka ut för nåt liknande till våren mitt i säsongsstarten, som förra senast. Köper nog en regulator att ha i reserv, även om det blir den dyra svenska.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#10 Inlägg av TobLind »

Jag har också haft ett problem med min regulator jag sköt 2 st innan jag kollade statorlindnignen som var dålig den grillade min regulator och i sin tur batteriet
men annars tror jag att dom funkar bra förutsatt att statorn är ok
jag köpte min eller mina voltregulatorer och statorn på nätet från en firma i england billigare än i sverige och minst lika bra
electrex world hette den firman

Skriv svar